tomek szczerbicki strona 2
Pierwszy na świecie motocykl. "Motocykl" Ropera. Tak, wcale nie ten Gottlieba Daimlera!
tomek szczerbicki
Za pierwszy na świece motocykl uznajemy pojazd Gottlieba Daimlera zbudowany w 1885 roku. Miał on zarys konstrukcyjny motocykla i był napędzany silnikiem spalinowym. Choć był archaiczny, miał wszystkie podstawowe cechy dzisiejszego motocykla. Nie był to jednak pierwszy jednoślad jeżdżący bez pedałowania. 18 lat przed Daimlerem Amerykanin Sylwester Roper zbudował motocykl napędzany silnikiem parowym. czytaj
2022-04-21 16:43:00
Motocykl Iradam. Kim był Adam Głuchowski, genialny polski konstruktor pojazdów
tomek szczerbicki
Inżynier Adam Glück (po wojnie Adam Głuchowski) był "ojcem" idei samochodu popularnego w Polsce a także konstruktorze co najmniej trzech prototypowych samochodów Iradam. Pisała o nich prasa w kilku krajach na świecie (m.in. Niemczech, Anglii, USA). O potrzebie i korzyściach płynących z powszechniej motoryzacji oraz o sposobach dojścia do tego pisał w prasie przez całe dwudziestolecie międzywojenne (pierwszy artykuł na ten temat napisał w 1920 roku). czytaj
2022-04-19 17:20:00
Jaka była pierwsza rzędowa czwórka? Honda CB 750? Błąd, Zobacz jak było naprawdę
tomek szczerbicki
Motocykl z silnikiem czterocylindrowym nie jest dziś niczym szczególny. Odbierany jest jako konstrukcja typowa. Stało się tak za sprawą Hondy CB 750, która od końca lat 60. przyzwyczaiła nas do widoku rzędowej czwórki w ramie motocyklowej. Kiedy to się jednak zaczęło? W jaki motocyklu, w produkcji seryjnej, zastosowano po raz pierwszy rzędowy czterocylindrowy silnik? Oto odpowiedź na te pytania… czytaj
2022-04-17 22:39:00
Böhmerland z Czechosłowacji, czyli motocyklowy jamnik. Zdjęcia, opis, historia
tomek szczerbicki
Lata 20. to okres eksperymentowania z konstrukcjami motocyklowymi. Powstało wtedy wiele niecodziennych czy wręcz dziwacznych konstrukcji. Co ciekawe sporo z nich zostało wdrożonych do produkcji seryjnej. Z tego okresu pochodzi też motocykl - "jamnik" - czechosłowacki Böhmerland. Motocykl ten produkowany był w latach 1924 - 1939. W tym czasie powstało ok. 1000 takich pojazdów. czytaj
2022-04-17 13:28:00
Imme R100. Genialny motocykl Czecha, który wyprzedził czas o kilka dziesięcioleci
tomek szczerbicki
Powstała w latach 40. a nawet dziś zachwyca nowatorskimi rozwiązaniami, niecodziennym i zaskakującymi. Gdy się im przyjrzymy nieco dłużej widać, że dążyły do specyficznej prostoty konstrukcji. Zaawansowanie konstrukcyjne w dążeniu do prostoty - czy to nie sprzeczność? Teoretycznie tak, ale gdy się patrzy na motocykl Imme R100 pojawiają się wątpliwości, co do oczywistych prawd. czytaj
2022-04-02 20:31:00
Sokół model 200 M 411. Miał upowszechnić motocykle w Polsce
tomek szczerbicki
Najmłodszym z przedwojennych Sokołów był model 200. Pojawił się na rynku na przełomie wiosny i lata 1939 roku. Do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano ich zaledwie 78 sztuk. Gdyby historia potoczyła się inaczej, Sokół 200 miał szanse stać się najpopularniejszym motocykle w naszym kraju. Jego konstrukcja - od strony technicznej i ekonomicznej - jak najbardziej predysponowały go do sukcesu rynkowego. czytaj
2022-03-27 16:24:00
Polski motocykl SM 500. Opis, historia, dane techniczne
tomek szczerbicki
Nazwa SM 500 była skrótem od nazwisk konstruktorów: SM - Schweitzer (Alfred) Mandelot (Edward) oraz wartością pojemności skokowej silnika. Pierwsza publiczna prezentacja motocykla SM 500, który miał wyraźny charakter sportowy, odbyła się wiosną 1933 roku. Na łamach miesięcznika "Motocykl i Cyclecar" ukazał się bardzo pochlebny artykuł o nim. SM 500 został również bardzo ciepło przyjęty przez opinię publiczną. Poza względami technicznymi bardzo ważny był fakt, że pojazd był produkcji polskiej. Aspekty patrio czytaj
2022-03-26 19:50:00
Tornedo, Łucznik i polskie silniki SS-3-MR i SS-3-ML. Opis, historia
tomek szczerbicki
W 1938 roku produkcję motorowerów podjęła bydgoska Fabryka Rowerów i Motocykli "Tornedo", należąca do Wilhelma Tornowa. Motorowery z tej fabryki nosiły nazwę Tornedo i były napędzane niemieckim silnikiem Sachs oraz polskim silnikami SS-3-MR i SS-3-ML wytwarzanymi przez Fabrykę Pomocniczą dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego w Warszawie. czytaj
2022-03-20 15:11:00
Motorower Żak. Budżetowa odmiana Rysia
tomek szczerbicki
Konstrukcja motoroweru Ryś była nowoczesna i estetyczna, ale za to bardzo kosztowana w produkcji, a efekt finalny drogi w sprzedaży. Szybko okazało się, że nie byliśmy na to gotowi - na rynku poszukiwane były pojazdy proste i tanie. Kiedy ta prawda stała się okrutnie realna i dotarła do świadomości konstruktorów z Zakrzowa, przygotowano "uboższego" konstrukcyjnie i stylistycznie brata Rysia, któremu nadano nazwę Żak. czytaj
2022-02-06 19:33:00
Polski samochód wyścigowy Krab 75 z silnikiem motocykla HRD Vincent Black Lightning
tomek szczerbicki
Sława tego motocykla zaczęła się jeszcze przed rozpoczęciem jego produkcji. We wrześniu 1948 roku, na prototypowym egzemplarzu, amerykański kierowca wyścigowy Roland Free osiągnął prędkość 150,3 mph (czyli nieco ponad 240 km/h). Wyczyn przeszedł do legendy nie tylko z powodu wyniku, ale również dlatego że podczas jazdy Roland Free ubrany był tylko w… kask, majtki i tenisówki, a jechał leżąc na motocyklu. czytaj
2022-01-12 20:00:00
Zanim Star i Jelcz wystartowały w Dakarze. Pierwsza Jazda Terenowa
tomek szczerbicki
Wierni kibice tego rajdu pamiętają zapewne, że nasze początki w tej rywalizacji zapoczątkowały w 1988 roku ciężarówki Star i Jelcz. Był to jeszcze czas PRL. Później, w nowych realiach politycznych i gospodarczych, możni sponsorzy finansowali starty Polaków w rajdzie Dakar (wcześniej Paryż - Dakar) różnymi pojazdami - motocyklami, samochodami i quadami. Sięgnijmy jednak jeszcze wcześniej i zobaczmy, kiedy zapoczątkowano w Polsce samochodowa rywalizację po bezdrożach. czytaj
2022-01-06 17:33:00
"Dakar" naszych dziadków. Jak to się zaczęło?
tomek szczerbicki
Historia tego rajdu nie jest zbyt długa, sięga roku 1979. To zaledwie 43 lata. Fascynowali się nim już nasi rodzice. Wartym przypomnienia jest, że rywalizacją w piaszczystym terenie pasjonowali się też nasi dziadkowie. Ich lokalne "Dakary" możecie oglądać na poniższych fotografiach archiwalnych z lat 1950 - 1970. czytaj
2022-01-05 20:28:00
Cushman 53 Airborne. Amerykański motocykl desantowy
tomek szczerbicki
Amerykanie musieli mieć wszystko duże - motocykle, samochody, kaliber w broni strzeleckiej. Niektóre złośliwe kobiety twierdzą, że był to kompleks małego… Odkładając żarty na bok, trzeba przyznać, że coś w tym było. W armii amerykańskiej nawet to, co powinno być małe, było duże. Dobrym tego przykładem był ich motocykl desantowy z czasów II wojny światowej. Gdy w Europie Włosi zbudowali malutkiego desantowego Volugrafo Aeromoto, a Anglicy Welbike (oba można było wziąć pod pachę i pójść), Amerykanie dla czytaj
2022-01-01 13:23:00
Motocykle w Polsce w pierwszych miesiącach po zakończeniu II wojny światowej
tomek szczerbicki
W maju 1945 roku, w momencie zakończenia II wojny światowej, na ziemiach polskich było około 5000 motocykli. W większości były to pojazdy zdobyczne lub pozostawione przez Niemców. Gama marek i typów tych jednośladów była ogromna. W czasie wojny Niemcy posiadali w służbie wojskowej dużą ilość motocykli własnej produkcji oraz zdobywali tysiące motocykli różnych marek w krajach podbitych. Pojazdy te wcielali w szeregi jednostek liniowych Wehrmachtu i SS oraz do oddziałów tyłowych, np. policji czy służb wsparci czytaj
2021-12-18 19:40:00
"Zapierdalac", pojazd konstruktora Syreny z silnikiem motocyklowym
tomek szczerbicki
Twórcą tego pojazdu był inż. Stanisław Łukaszewicz, jeden z konstruktorów prototypu Syreny. W latach 60. i 70. był on szefem Biura Konstrukcji Nadwozi Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. W latach 80. był kierownikiem Zakładu Doświadczalnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO. . W przypadku codziennych dojazdów do pracy musiał tylko na własny koszt kupować benzynę. Właśnie ten aspekt był inspiracją do stworzenia Zapierdalaca. czytaj
2021-12-11 15:32:00
Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
tomek szczerbicki
"Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa. Radziecki motorower Wierchowina, produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. czytaj
2021-12-05 16:11:00
Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne
tomek szczerbicki
Na początku lat 60. zaczęto do Polski sprowadzać czechosłowackie motorowery Jawa 50 typ 555. Pojazd ten prezentował ciekawą stylistykę a jego jednostka napędowa była wyraźnie lepsza (mocniejsza i trwalsza) od naszych silników. Cena motoroweru Jawa 50 typ 555 kształtowała się u nas na poziomie ceny krajowego Rysia, czyli była wysoka. czytaj
2021-12-04 14:47:00
Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to już 70. lat historii
tomek szczerbicki
70 lat temu powstała Warszawska Fabryka Motocykli. Przedsiębiorstwo to odegrało kluczową rolę w historii przemysłu motocyklowego w naszym kraju po II wojnie światowej. Oprócz własnej produkcji, WFM wspierało również inne fabryki, np. przekazało dokumentacje modelu M06 do Świdnika, gdzie rozpoczęto na tej podstawie produkcji motocykli WSK; opracowywano tu dokumentacje i zbudowano prototyp Junaka 350; tu też produkowano silniki do motocykli SHL 150 M06 i SHL 175 M11. Było to również miejsce, gdzie zrodziło si czytaj
2021-07-25 12:54:00
WSK 150 - biały kruk kolekcjonerski. Historia nietypowej WSKi
tomek szczerbicki
Motocykle WSK kojarzą nam się głównie z silnikami o pojemnościach 125 i 175. Wielu fachowców, zaklinając się na wszystkie świętości, będzie zapewniać, że nic innego nie było. A jednak… W seryjnej produkcji przez jeden rok świdnicka WSK wytwarzała model 150. Miało to miejsce w 1960 roku. czytaj
2021-06-13 16:10:00
Motocykle w czasach PRL. Modele i ich ceny. Czym jeździło się w latach sześćdziesiątych?
tomek szczerbicki
Równo 60 lat temu ... co wówczas można było u nas kupić? Mowa oczywiście o motocyklach. Na co mogli liczyć nasi dziadkowie i rodzice oraz ile musieli na te motocykle oszczędzać? czytaj
2021-03-23 20:19:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz