tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul 5100 10W40

MOTUL 5100 nadaje się do każdego typu motocykla z silnikiem 4-suwowym, z mokrym lub suchym sprzęgłem.

Olej
Motul
5100
10W40

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.12.05, 16:11 3 Drukuj

W latach 70. sprawdzono do Polski niewielką liczbę radzieckich motorowerów Wierchowina (kilka typów), produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. Pisząc te słowa, natrętnie brzmi mi w uszach hasło, żartobliwie wypowiadane w latach 70. i 80.: "Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa.

Motorowery Wierchowina oferowały bardzo atrakcyjną stylistykę, nawiązującą do najlepszych europejskich trendów lat 70. Wyglądem bez wątpienia imponowały. Z jakością było wręcz odwrotnie. Była to typowa specyfika radzieckich produktów motoryzacyjnych. 

NAS Analytics TAG

Pierwszy model tego motoroweru - Wierchowina 3 - pojawił się na rynku w 1970 roku. Druga odsłona - nieco zmodyfikowana - trafił na rynek dwa lata później. Prezentowana na zdjęciach Wierchowina 5 zadebiutowała w 1974 roku. W stosunku do poprzedników wyraźnie zmieniono wygląd (poziomy zbiornik, inna rama, nowy widelec z przodu). Pojazd ten napędzany był silnikiem SZ-57 (Ш-57) uruchamianym za pomocą pedałów. Pojemność skokowa tej jednostki napędowej była oczywiście 50 cm³, standardowy wymóg motorowerów. Moc 2,2 KM, a prędkość maksymalna 50 km/h. Pojazd miał dwa biegi i ważył 54 kg. 


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Kolejna wersja z 1977 roku - Wierchowina 6 - poza zmianami stylistycznym otrzymała też rozruch za pomocą kopniak.

W latach 80. powstały kolejne wersje tego motoroweru: Wierchowina 7, Wierchowina Sport, Wierchowina Tourist. Nie były one jednak oficjalnie sprowadzane do nas. Do Polski trafiały tylko małe partie lub pojedyncze egzemplarz, sprowadzane indywidualnie w różny sposób.      

Silniki Wierchowin były bardzo nietrwałe, a u nas w przypadku ewentualnych napraw czy remontów, brakowało do nich części zamiennych. Z tego powodu często montowano w nich zamiennie silniki polskie (Romet) lub czechosłowackie (Jawa).

Dziś bardzo trudno u nas znaleźć w pełni oryginalna Wierchowinę. Niewiele też osób wie, że kiedyś po naszych drogach jeździły takie motorowery. Marka Wierchowina staje się zapomnianą.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę