tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul Chain Clean

odtłuszczacz do łańcucha, który usunie stary smar i zabrudzenia po zimie.

Motul
Chain
Clean

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.12.05, 16:11 3 Drukuj

W latach 70. sprawdzono do Polski niewielką liczbę radzieckich motorowerów Wierchowina (kilka typów), produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. Pisząc te słowa, natrętnie brzmi mi w uszach hasło, żartobliwie wypowiadane w latach 70. i 80.: "Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa.

Motorowery Wierchowina oferowały bardzo atrakcyjną stylistykę, nawiązującą do najlepszych europejskich trendów lat 70. Wyglądem bez wątpienia imponowały. Z jakością było wręcz odwrotnie. Była to typowa specyfika radzieckich produktów motoryzacyjnych. 

NAS Analytics TAG

Pierwszy model tego motoroweru - Wierchowina 3 - pojawił się na rynku w 1970 roku. Druga odsłona - nieco zmodyfikowana - trafił na rynek dwa lata później. Prezentowana na zdjęciach Wierchowina 5 zadebiutowała w 1974 roku. W stosunku do poprzedników wyraźnie zmieniono wygląd (poziomy zbiornik, inna rama, nowy widelec z przodu). Pojazd ten napędzany był silnikiem SZ-57 (Ш-57) uruchamianym za pomocą pedałów. Pojemność skokowa tej jednostki napędowej była oczywiście 50 cm³, standardowy wymóg motorowerów. Moc 2,2 KM, a prędkość maksymalna 50 km/h. Pojazd miał dwa biegi i ważył 54 kg. 


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Kolejna wersja z 1977 roku - Wierchowina 6 - poza zmianami stylistycznym otrzymała też rozruch za pomocą kopniak.

W latach 80. powstały kolejne wersje tego motoroweru: Wierchowina 7, Wierchowina Sport, Wierchowina Tourist. Nie były one jednak oficjalnie sprowadzane do nas. Do Polski trafiały tylko małe partie lub pojedyncze egzemplarz, sprowadzane indywidualnie w różny sposób.      

Silniki Wierchowin były bardzo nietrwałe, a u nas w przypadku ewentualnych napraw czy remontów, brakowało do nich części zamiennych. Z tego powodu często montowano w nich zamiennie silniki polskie (Romet) lub czechosłowackie (Jawa).

Dziś bardzo trudno u nas znaleźć w pełni oryginalna Wierchowinę. Niewiele też osób wie, że kiedyś po naszych drogach jeździły takie motorowery. Marka Wierchowina staje się zapomnianą.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę