tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.12.04, 14:47 Drukuj

Na początku lat 60. zaczęto do Polski sprowadzać czechosłowackie motorowery Jawa 50 typ 555. Pojazd ten prezentował ciekawą stylistykę, a jego jednostka napędowa była wyraźnie lepsza (mocniejsza i trwalsza) od naszych silników. Cena motoroweru Jawa 50 typ 555 kształtowała się u nas na poziomie ceny krajowego Rysia, czyli była wysoka. Rzeczą niespotykaną w owym czasie w polskich motorowerach była możliwość kupna Jawy 50 typ 555 z dwuosobową kanapą. Poza tym Jawa miała rozrusznik nożny (kopniak) i trzystopniową skrzynię biegów sterowaną nożnie. W porównaniu do naszych Rysiów, Żaków i Komarów był to pojazd z wyżej półki.          

Jawa 50 typ 555 dla polskich motocyklistów

Polskim motocyklistom w mieście i na wsi przybywa obecnie interesujący pojazd. Czechosłowacki przemysł pojazdów jednośladowych wprowadza na polski rynek swój najmniejszy motocykl - Jawa 50 typ 555. W wyniku zawartej ostatnio transakcji sprowadzone będzie do Polski 10.000 sztuk pojazdów Jawa 50 typ 555, z czego 1500 sztuk z dwuosobowym siodłem kanapowym. Pierwsze egzemplarze znajdują się już w sprzedaży. Cenę pojazdu ustalono na 6600 zł (wersja z dwuosobowa kanapą 6750 zł), przy czym każdy pojazd wyposażony jest w instrukcję obsługi w języku polskim. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami do prowadzenia pojazdu nie jest wymagane prawo jazdy (silnik o pojemności skokowej poniżej 50 cm³). Jawa 555 nie posiada pedałów i wyposażona jest w trzyprzekładniową skrzynię biegów sterowana nożną dźwignią.

NAS Analytics TAG

historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Jawa 555, którą Czechosłowacja dostarcza już do 80 krajów, jest lekkim pojazdem, który może być eksploatowany zarówno w mieście, jak i na wsi. Szczególnie na wsi nowa Jawa może zastąpić używane dotychczas rowery, a przeważa nad nimi wygodą jazdy, szybkością, długą żywotnością przy niskich kosztach eksploatacyjnych. (…)

Sprowadzenie tak pokaźnej liczby tych czechosłowackich pojazdów, stanowiących wersję przechodnią między mopedem a małym motocyklem, stawia w trudnej sytuacji zbyt polskich mopedów "Ryś" i ich uproszczonej wersji "Żak" z Zakładów Metalowych w Zakrzowie, czy też "Komarów" z ZZR Bydgoszcz.

"Motor" 26 / 1960

Badanie drogowe motocykla Jawa 50 typ 555

Czytelników zdziwi na pewno słowo "motocykl" w tytule. W Polsce małą Jawę nazywają wszyscy motorowerem lub stworzonym po wojnie słowem moped. Tymczasem moped to pojazd jednośladowy posiadający silnik o pojemności 50 cm³ i rowerowe pedały. Próżno jednak szukalibyśmy pedałów u Jawy. Jest tam najnormalniejszy w świecie układ podnóżków. Ba, nawet zmiana biegów odbywa się jak w klasycznym motocyklu. Jedynie pojemność silnika - 50 cm³ - mogłaby usprawiedliwiać pomyłkę w nazwie. (…)

Jawa 555, mimo kilku usterek, z których przede wszystkim wymienilibyśmy: poślizg sprzęgła i źle działający korek paliwa, jest pojazdem dający użytkownikowi dużo przyjemności. Oprócz spełnienia usług transportowych, w sposób niewiele odbiegający od motocykla większej pojemności, jest to idealny pojazd jednoosobowy do krótkiego ruchu miejskiego.              

"Motor" 39 / 1960

W kolejnych latach na polski rynek licznie trafiały następne modele motorowerów Jawa - dwuosobowe skutery (typ 20) i mustang (typ 23). O tych pojazdach pisaliśmy kilka miesięcy temu.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê