tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CX500 Turbo - 80's power!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CX500 Turbo - 80's power!

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2014.07.10, 11:50 4 Drukuj

Witamy w kolejnym odcinku „Niesamowitych motocykli”. Jeśli szukamy zdumiewających sprzętów, jest tylko jeden okres w historii, który dostarczył światu konstrukcje zapierające dech – lata 80-te. Księgowi nie mieli wtedy nic do powiedzenia i jeśli ktoś chciał wsadzić do produkcyjnego motocykla turbosprężarkę, robił to. Przed Wami Honda CX500 Turbo.

Ten motocykl był dziwny nawet w latach 80-tych. Zresztą sama Honda przyznała, że przy projektowaniu CX wspięła się na wyżyny swojej ekscentryczności. Tak, tak, w tamtym okresie Honda nie miała nic wspólnego ze stonowaną Hondą, którą znamy dzisiaj. Wtedy jej inżynierowie byli gwiazdami rocka, którzy uwielbiali się popisywać. I tak też zrobili w 1982 roku, kiedy w salonach była do kupienia CX500 Turbo. Wtedy ten sprzęt był po prostu sposobem na powiedzenie „Patrzcie, na co nas stać!”. Na przestrzeni kolejnych lat stawał się wysublimowanym turystykiem. Jest w nim coś, co sprawia, że chętnie ugościłbym go w swoim garażu. Być może jest to kombinacja białego malowania, czerwonych wstawek i złotych kół? Nie, chwila, już wiem co. Przecież to kokpit – najwspanialszy w dziejach motocyklizmu. Przede wszystkim, kojarzy mi się z serialem „Nieustraszony”. To już wystarczy. Oprócz tego, po przekręceniu kluczyka na kokpicie zapala się ikona z napisem „Turbo”, a nad nią znajduje się wskaźnik, który zmienia się wraz ze wzrostem obrotów. Jakże genialne! Zresztą kokpit dostarczał wielu innych informacji, i jeśli miałeś wrażenie, że siedzisz w K.I.T.T, to było to wrażenie jak najbardziej na miejscu.

Najdziwniejszy z tej całej konstrukcji jest silnik. Nigdy nie było czegoś podobnego w żadnym innym motocyklu. Najbardziej przypomina to konstrukcje Moto Guzzi, ale kąt rozwarcia cylindrów to 80 stopni, a dwa, cylindry nie są idealnie prostopadłe w stosunku do osi motocykla, tzn, że są nieco przechylone do przodu. Sam silnik nie był przesadnie wysublimowany (nie licząc spięcia go z turbiną), bo była to jednostka na popychaczach, która powinna przetrwać wojnę nuklearną. Rozwijała 82 KM i pozwalała rozpędzić motocykl do ponad 200 km/h. Turbosprężarka nie działała w sposób szokujący, po prostu poprawiała osiągi, ale na świecie jest mnóstwo maniaków, którzy ją usprawniali, tuningowali, tworzyli streetfightery, cafe racery, ulepszali w każdy możliwy sposób. Prowadzenie nie było chirurgiczne. Zresztą, motocykl ważył ponad 240 kg i mimo że miał solidne zawieszenie, nakłaniał raczej do rekreacyjnej, turystycznej jazdy. Cały czas jednak miałeś motocykl wyposażony w turbo, o czym informowały liczne napisy na nadwoziu.

Czy Turbo powróci? Mało prawdopodobne. Turbo niestety jest drogie, a księgowi, którzy kiedyś przy projektowaniu motocykli nie mieli nic do powiedzenia, teraz na spotkaniach siedzą najbliżej prezesów. Fakt faktem, Honda ma obecnie dobrą bazę do stworzenia rezurekcji CX500 Turbo – dwucylindrowy silnik z NC750. Jego niskoobrotowa charakterystyka idealnie pasowałaby do romansu z turbosprężarką, ale póki co, są to nasze wizje i marzenia, które raczej nigdy nie staną się jawą. Ciekawostka – CX500 miała na przedniej owiewce odwrócony napis „Turbo”, który byłby widoczny w lusterkach kierowców podobnie jak „ambulance”. Jak bardzo „cool” to jest?

Sprawdź pozostałe odcinki „Niesamowitych motocykli”:

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę