tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CX500 Turbo. Ikona lat 80. i pierwszy masowy motocykl z turbiną
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Honda CX500 Turbo. Ikona lat 80. i pierwszy masowy motocykl z turbiną

Autor: Jakub Olkowski 2020.10.02, 17:25 Drukuj

Honda CX500 Turbo została zaprezentowana w 1982 roku. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że pomogła napędzić wyścig zbrojeń producentów; w efekcie świat zaczął koncentrować się na coraz szybszych i mocniejszych konstrukcjach…

Pierwsze konstrukcje z turbosprężarkami pojawiły się pod koniec lat 70 (Kawasaki Z1R-TC) ale dopiero lata osiemdziesiąte były okresem, kiedy każdy liczący się, japoński producent miał w swoim portfolio silnik doładowany.

NAS Analytics TAG

Honda CX500 w wersji wolnossącej zadebiutowała w 1978 roku. W przeciwieństwie do kultowej CB750 zamiast czterech cylindrów w rzędzie oferowała dwucylindrową V-kę chłodzoną cieczą, umieszczoną wzdłużnie. Miejska legenda mówi, że silnik zaprojektowano w latach 70 z myślą o niewielkim aucie na rynek japoński. Głowica otrzymała cztery zawory na cylinder oraz elektroniczny układ zapłonowy. Napęd kojarzył się z włoskim Moto-Guzzi ale tylko na pierwszy rzut oka. Włosi nie posiadali chłodzenia cieczą.

Konstruktorzy obrócili głowice o 22° dzięki temu kanały wylotowe nie kolidowały z nogami kierowcy. Taki zabieg sprawił, że na CX500 bez trudu mieścili się nawet duzi kierowcy. Mimo, że nigdy nie stał się bestsellerem sprzedaży, CX500 kupowano chętnie a rynek przyjął ją dobrze.

Model z turbosprężarki był w pewnym sensie rozwinięciem serii CX500. Jej usportowionym wcieleniem o czym świadczyła potężna obudowa i agresywna, znacznie bardziej dynamiczna stylistyka. Turbo opracowane wraz z IHI było jednym z najmniejszych, o ile nie najmniejszym na świecie, ze średnicą wirnika zaledwie 51 mm (2 cale). W silniku wprowadzono całą serię zmian; w efekcie moc wzrosła, względem wersji bazowej o 60% osiągając 80 KM.

Największymi wadami pojazdu okazały się spora masa, sięgająca 260 kg oraz turbo-dziura, czyniąca motocykl nieprzewidywalnym dla mniej doświadczonych kierowców.

Motocykl w 1983 roku został zastąpiony modelem CX650 Turbo, będącym dalece zmodyfikowaną "500". W praktyce wiele elementów pomiędzy modelami jest współwymiennych. Obydwa modele przetrwały w produkcji tylko tylko do końca 1983 roku, po czym Honda zrezygnowała z produkcji motocykli z silnikami doładowanymi (chociaż czasami pojawiają się "przecieki" szkiców patentowych).

Odpowiedzialne za to były niewystarczające wyniki sprzedaży wynikające z kosztownej produkcji, nakładów technologicznych oraz finalnie, wysokiej ceny w odniesieniu do wolnossącej konkurencji o większej pojemności i często lepszych osiągach. Mówiąc prościej CX500 Turbo kosztowała tyle, co dysponujące podobnymi mocami CB750 czy CB900F…

Dzisiaj Honda CX500/650 Turbo na polskim rynku to rzadkość, ale czasem pojawia się na aukcjach w różnym stanie i cenach. To chyba także najbardziej dostępna i najsolidniejsza japońska konstrukcja wykorzystująca turbosprężarkę - niestety, nie pozbawiona przy tym wad. Jeśli jednak znajdziecie ją w dobrym stanie - może być niezłą lokatą kapitału…ale zachęcamy do zakupów za granicą. Przy nieco wyższych cenach, mamy pewność motocykla perfekcyjnego.

Przykład? Motocykl ze zdjęć będzie sprzedawany na aukcji Bonhams w Barber Museum, 10 października. Szacowana cena transakcyjna to 5500 - 7500 USD (20 - 30 tys. zł)

źródło: silodrome.com, bonhams

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę