tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki Z1300 - Godzilla!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul 5100 10W40

MOTUL 5100 nadaje się do każdego typu motocykla z silnikiem 4-suwowym, z mokrym lub suchym sprzęgłem.

Olej
Motul
5100
10W40

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Kawasaki Z1300 - Godzilla!

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2014.02.21, 11:02 11 Drukuj

1300cc, 6 cylindrów. Poznajcie Godzillę.

Koniec lat 70-tych. Świat wchodzi w najbardziej szaloną erę motoryzacji. Erę, kiedy nic nie było zbyt duże, zbyt szybkie, zbyt ostentacyjne. Nikt na zebraniach korporacyjnych (które wtedy wyglądały zupełnie inaczej jak dziś i nie było na nich nikogo z działu ekologicznego)  nie powiedział, że coś jest przesadą. W tych okolicznościach w roku 1979 w Japonii zrodził się Kawasaki Z1300. Tak, 1300. Na pokładzie miał absurdalnie gigantyczny silnik sześciocylindrowy, ważył 300 kg i rozwijał ponad 225 km/h. Witamy w kolejnym odcinku "Niesamowitych Motocykli". Poznajcie Godzillę.

Tym, co czyniło z Z1300 motocykl niesamowity był silnik. Kawasaki zbudowało go aby utrzeć nosa Hondzie, która w owym czasie już zdążyła zadziwiać publikę fenomenalną CBX1000. O ile jednak CBX był po prostu Hondą CB750 z groteskowo wielkim silnikiem, o tyle Z1300 był potężną konstrukcją, którą dziś nazwalibyśmy Big Bike'm w stylu B-Kinga. Dlaczego zatem ten silnik był wyjątkowy? Cóż, przede wszystkim dlatego jak brzmiał...

Sześciocylindrowa jednostka rzędowa generowała ogromną na tamte czasy moc 120 KM przy 8000 obr/min oraz moment obrotowy równy 116 Nm przy 6500 obr/min, a pamiętajmy, że jest rok 1979. Całe to dobrodziejstwo mocy i momentu było przenoszone na tylne, śmiesznie cienkie koło (130/90/17) za pomocą wału. Silnik był wielki, mocarny i wymagał sporo opieki. Podobnie jak w Hondzie CBX1000 nie można było z niskich obrotów nagle dodawać i odejmować gazu, bo wał korbowy długości kija baseballowego w końcu wyskoczyłby bokiem. Synchronizacja trzech gaźników Mikuni w taki sposób, aby każdy z nich podawał do dwóch cylindrów odpowiednią ilość paliwa wymagała skontaktowania się nie tyle z mechanikiem, co z organistą. Ale było warto, bo Z1300 był jak kreskówka. Przerośnięty, nierozsądny, zabawny i szybki.

Z1300 był dla Kawasaki trochę jak Robert Wadlow, najwyższy człowiek w historii świata. Spektakularny, ogromny, wzbudzający ogólne zainteresowanie, ale nie do końca chciałbyś go zaprosić do siebie na kolację. Zieloni w następnych latach skupili się na motocyklach sportowych, które w 2003 ewoluowały w legendarnego Z1000. Co ciekawe, w dzisiejszych czasach tylko (paradoksalnie) BMW na tyle poczucia humoru, aby budować motocykl z silnikiem sześciocylindrowym. Chciałbym zobaczyć jeszcze w ofercie Kawasaki wielkiego, wściekle zielonego Zeta z silnikiem większym niż 1000cc. W szarym, smutnym świecie opanowanym przez downsizeing i ekologów byłoby to jak odświeżający powiew wariactwa. Bo przecież nie można być cały czas poważnym, prawda?

Sprawdź pozostałe "Niesamowite Motocykle":

Reklama

POZNAJ NOWY SALON HONDA WYSZOMIRSKI »
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę