Honda CBX1000 - symfonia lat 70-tych
Honda CBX1000 jest, obok naturalnie Daisy Duke, jedn± z rzeczy, które strasznie chcia³bym mieæ. Powsta³a w czasach równie „swobodnych” jak swobodne by³y umys³y in¿ynierów z lat 70-tych. Wtedy nie byli to in¿ynierowie, których znamy dzi¶. Nosili brody, byæ mo¿e w±sy, ekscentryczne koszule i wielce prawdopodobne, ¿e zdarza³o im siê wprowadzaæ do organizmu substancje dzi¶ powszechnie uznawane za nielegalne (a w gimnazjum za niezbêdne do pi±tkowego melan¿u). No bo jak wyt³umaczyæ wsadzenie silnika wielko¶ci pralkosuszarki do motocykla wielko¶ci nakeda klasy 600cc? Zanim jednak zaczniemy sobie rozmawiaæ o prawdopodobnie najbardziej po¿±danym motocyklu lat 70-tych, pos³uchajcie tego:
W³a¶nie tak brzmi sze¶ciocylindrowy, 24-zaworowy, rzêdowy silnik o pojemno¶ci 1047cc. Po prostu sze¶æ to odpowiednia ilo¶æ cylindrów w motocyklu. Teraz mamy rok 2014 i CBX1000 mo¿e wydawaæ siê nam retro bike'm dla dziadków, ale kiedy powsta³, by³ najszybszym, najmocniejszym i najbardziej imponuj±cym motocyklem na ¶wiecie. Trwa³o to rok, do momentu wypuszczenia na rynek Godzilli. CBX1000 by³a niesamowicie zaawansowana. Zastosowano w niej np. elementy z magnezu. Wszystko po to, aby obni¿yæ masê. Do 259 kg. Aby uczyniæ silnik nieco wê¿szym zamontowano wa³ek napêdzaj±cy alternator i zap³on powy¿ej skrzyni biegów. Te wielkie, metalowe, sze¶ciocylindrowe pud³o generowa³o 105 KM i pozwala³o rozpêdziæ motocykl do 215 km/h. Tylko sobie wyobra¼cie, 215 km/h na motocyklu, który mia³ zawieszenie z mi¶ków ¿elków i w którym g³owica wystawa³a poza obrys motocykla bardziej ni¿ kierowca.
Rozmawia³em kiedy¶ z go¶ciem, który mia³ CBX1000 i zapyta³em siê o prowadzenie. Odpowiedzia³ „Nie zadawaj niestosownych pytañ”. Ilekroæ patrzê na te cieniutkie rurki przedniego zawieszenia po prostu nie mogê uwierzyæ, ¿e tak cudownie „gabarytowo-asymetryczny” motocykl mo¿e nie sprawiaæ, ¿e po je¼dzie na zakrêtach trzeba bêdzie zmieniæ spodnie. Okazuje siê, ¿e zawieszenie sprawdza³o siê nie a¿ tragicznie, jak mog³oby siê wydawaæ. Dzi¶ zreszt± fanatycy CBX'a robi± przeszczepy zawieszenia z CBR900RR i robi± wszelkie inne modyfikacje w podwoziu. Co ciekawe, CBX by³a zaprojektowana przez Hondê jako motocykl stricte sportowy. Wielkie Skrzyd³o my¶la³o wtedy tak odwa¿nie...
By³y jednak problemy. Pierwszym by³a cena motocykla. CBX by³a bardzo droga i po prostu siê nie sprzedawa³a. Ju¿ pod koniec lat 70-tych by³a raczej weekendowym rarytasem na niedzielne popo³udnia. Silnik co prawda by³ nieprawdopodobnie p³ynny w charakterystyce pracy i oddawaniu ogromnej mocy, ale wa³ napêdowy nie by³ przesadnie siln± konstrukcj± je¶li np. kierowca szybko dodawa³ i ujmowa³ gazu na niskich obrotach. Zdarza³o siê, ¿e próby power wheelie koñczy³y siê mocno ekstremalnie. No i biada temu, który nie zamontowa³ gmoli i zaliczy³ boczn± glebê. Ceny s±, jak nie trudno siê domy¶leæ, wysokie. Na pró¿no szukaæ tego motocykla na rynku polskim. Sporo egzemplarzy jest do znalezienia w Niemczech, ale s± to zazwyczaj wersje z wielk± owiewk±, które s±, delikatnie mówi±c, ¶rednio atrakcyjne. Koszt dobrze utrzymanego egzemplarza w wersji naked, w jednynym s³usznym, wi¶niowym malowaniu mo¿e wynie¶æ nawet 15 tys. dolarów. Drugie tyle zap³acisz za synchronizacjê sze¶ciu ga¼ników. Niemniej jednak Honda CBX1000 na zawsze pozostanie ju¿ niesamowitym motocyklem, który zrodzi³ siê w czasach odwa¿nej filozofii. Uznali¶my go w redakcji tak¿e za jeden z najseksowniejszych w historii. No bo spójrzcie na niego...
Zobacz pozosta³e NIESAMOWITE MOTOCYKLE:
- Honda NR750 - niesamowity motocykl
- Kawasaki ZX-10R - zielony egzekutor
- Kawasaki Z1300 - Godzilla!
- Suzuki GSX-R 1100 - potwór z Hamamatsu
- Honda CBR250RR - blast from the past!
- Aprilia SXV550 - w³oski ogieñ
- Honda Hornet 250 - pocket rocket!
- Honda CBR900RR - Blady Franek
- Honda CX500 Turbo - 80's power!
- Kawasaki GPZ750 Turbo - wszystko jest lepsze z turbin±
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeNie
OdpowiedzNa 11 niesamowitych motocykli mamy 6 Hond, 3 kawasaki i tylko 2 inne motocykle. Inni producenci nie produkowali wyj±tkowych motocykli?
Odpowiedz