tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CBR250RR - blast from the past!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CBR250RR - blast from the past!

Autor: £ukasz "Boczo" Tomanek 2014.01.29, 13:54 6 Drukuj

Witamy w kolejnym odcinku "Niesamowitych motocykli". Ostatnio przyjrzeli¶my siê kosmicznej konstrukcji Hondy NR750, a dzisiaj prezentujemy Wam diab³a tasmañskiego, który przyby³ do nas wiruj±c wprost z lat 90-tych z Tokio. Oto CBR250RR. Nie myliæ z Hond± 250R, radosnym sprzêtem dla pocz±tkuj±cych. Kluczowe jest tutaj "RR', co jak najbardziej s³usznie mo¿e budziæ skojarzenia z w¶ciek³ym okrzykiem "RRRRRRRR!". Na pocz±tek, zobaczcie sobie ma³± Cebrê w akcji:

Tak. Ta ma³a 250-tka rozpêdza³a siê do 200 km/h, co w dobie dzisiejszej zgodno¶ci z BHP, poprawno¶ci± polityczn± i zasad± Fair Trade jest czym¶ zupe³nie nie z tej planety. Aby tak niewielki motocykl z tak niewielkim silnikiem móg³ mieæ tak fantastyczne osi±gi, silnik ten musi byæ wyj±tkowy. I taki te¿ by³. Otó¿ pojemno¶æ 249cc zosta³a podzielona nie na jeden lub dwa cylindry jak to robi siê dzisiaj, ale na cztery. To z kolei zmusi³o in¿ynierów do zastosowania absurdalnego skoku t³oków i ich ¶rednicy. Otó¿ ¶rednica t³oka to 48, 5mm, ale to jego skok jest na prawdê szokuj±cy - 33,8mm. Co to oznacza³o? Mniej wiêcej tyle, ¿e silnik by³ w stanie rozkrêcaæ siê do niem±drych prêdko¶ci obrotowych, typu 20 000 obr/min. Sprawienie, ¿e silnik wtedy nie wybucha³ by³o in¿ynierskim crème de la crème. Praca silnika na czerwonym polu obrotomierza przypomina³a ul, a tak mniej wiêcej to brzmia³o:

Honda CBR250RR nie mia³a nic wspólnego z bud¿etowym podej¶ciem do motocykli, które znamy z dnia dzisiejszego. G³ównie dlatego, ¿e kryzys finansowy jeszcze nie nadszed³ i po prostu wszyscy mieli kasê na rozwój zupe³nie odjazdowych projektów, którym prezesi dawali zielone ¶wiat³o. 250RR mia³a ramê z aluminium, wahacz z aluminium, relatywnie potê¿ne na t± klasê pojemno¶ciow± zawieszenie (37mm) oraz co najwa¿niejsze, dwie wentylowane tarcze hamulcowe z przodu, o ¶rednicy 275mm. Honda nie oszczêdza³a. Z mas± na poziomie 163 kilogramów na mokro i moc± 40 KM (tak, 40) jazda by³a doznaniem, nazwijmy to ekscytuj±cym.

Co ciekawe, w tamtych czasach Honda wcale nie dominowa³a w swojej klasie. Zupe³nie przypadkowo na pocz±tku lat 90-tych na rynku by³a ju¿ Yamaha FZR250R, która by³a motocykle jeszcze bardziej zwariowanym ni¿ Cebra, ale zdecydowanie bardziej bezkompromisowym (wspomnimy na pewno o nim w naszej serii niesamowitych motocykli). Ju¿ wtedy jednak da³a o sobie znaæ przystêpno¶æ Hondy. Cebra by³a, paradoksalnie, bardziej ucywilizowana i znalaz³a miejsce w gara¿ach nie tylko torowych fanatyków, ale tak¿e normalnych ludzi, którzy u¿ywali jej do codziennej jazdy w mie¶cie. CBR250RR to metafora wspania³ego okresu dla dwuko³owej motoryzacji i mo¿emy byæ pewni, ¿e takie motocykle ju¿ siê nie pojawi±.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: rs 11/05/2014 08:10

i tez aprilia re125 rs250 hiiii

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê