tomasz szczerbicki strona 6
Pierwsi Polacy w Dakarze. Star i Jelcz na trasie rajdu Paryż-Dakar 1988
tomasz szczerbicki
Od tego zaczęła się historia udziału Polaków w rajdzie Paryż - Dakar (później rajdzie Dakar). Był rok 1988, 10. edycja tego rajdu rozgrywana była na trasie Paryż - Algier - Dakar, do rywalizacji na pustynnych piachach wystawiono wówczas polskie terenowe ciężarówki - dwa Stary 266 Rally Turbo i dwa Jelcze S442. Pierwsi Polacy w Dakarze. czytaj
2022-01-07 20:44:00
Zanim Star i Jelcz wystartowały w Dakarze. Pierwsza Jazda Terenowa
tomasz szczerbicki
Wierni kibice tego rajdu pamiętają zapewne, że nasze początki w tej rywalizacji zapoczątkowały w 1988 roku ciężarówki Star i Jelcz. Był to jeszcze czas PRL. Później, w nowych realiach politycznych i gospodarczych, możni sponsorzy finansowali starty Polaków w rajdzie Dakar (wcześniej Paryż - Dakar) różnymi pojazdami - motocyklami, samochodami i quadami. Sięgnijmy jednak jeszcze wcześniej i zobaczmy, kiedy zapoczątkowano w Polsce samochodowa rywalizację po bezdrożach. czytaj
2022-01-06 17:33:00
"Dakar" naszych dziadków. Jak to się zaczęło?
tomasz szczerbicki
Historia tego rajdu nie jest zbyt długa, sięga roku 1979. To zaledwie 43 lata. Fascynowali się nim już nasi rodzice. Wartym przypomnienia jest, że rywalizacją w piaszczystym terenie pasjonowali się też nasi dziadkowie. Ich lokalne "Dakary" możecie oglądać na poniższych fotografiach archiwalnych z lat 1950 - 1970. czytaj
2022-01-05 20:28:00
2000 km motorowerem Komar wciągu 61 godzin, Zapomniany wyczyn
tomasz szczerbicki
Młodzi ludzie z Wrocławia pozazdrościli sławy kierowcom, którzy w ubiegłym roku ustanowili międzynarodowe rekordy Polskim Fiatem 125p, i podjęli interesującą próbę ustanowienia rekordu jazdy non-stop, na dystansie 2000 km, motorowerem Komar. Próbę podjęła szóstka uczniów z Wrocławia, byli to: Hanna i Piotr Gerberowie, Piotr Dąbrowski, Andrzej Jacobson, Piotr Krupa i Mirosław Malecki. (…) czytaj
2022-01-02 20:45:00
Cushman 53 Airborne. Amerykański motocykl desantowy
tomasz szczerbicki
Amerykanie musieli mieć wszystko duże - motocykle, samochody, kaliber w broni strzeleckiej. Niektóre złośliwe kobiety twierdzą, że był to kompleks małego… Odkładając żarty na bok, trzeba przyznać, że coś w tym było. W armii amerykańskiej nawet to, co powinno być małe, było duże. Dobrym tego przykładem był ich motocykl desantowy z czasów II wojny światowej. Gdy w Europie Włosi zbudowali malutkiego desantowego Volugrafo Aeromoto, a Anglicy Welbike (oba można było wziąć pod pachę i pójść), Amerykanie dla czytaj
2022-01-01 13:23:00
Motocykle w Polsce w pierwszych miesiącach po zakończeniu II wojny światowej
tomasz szczerbicki
W maju 1945 roku, w momencie zakończenia II wojny światowej, na ziemiach polskich było około 5000 motocykli. W większości były to pojazdy zdobyczne lub pozostawione przez Niemców. Gama marek i typów tych jednośladów była ogromna. W czasie wojny Niemcy posiadali w służbie wojskowej dużą ilość motocykli własnej produkcji oraz zdobywali tysiące motocykli różnych marek w krajach podbitych. Pojazdy te wcielali w szeregi jednostek liniowych Wehrmachtu i SS oraz do oddziałów tyłowych, np. policji czy służb wsparci czytaj
2021-12-18 19:40:00
"Zapierdalac", pojazd konstruktora Syreny z silnikiem motocyklowym
tomasz szczerbicki
Twórcą tego pojazdu był inż. Stanisław Łukaszewicz, jeden z konstruktorów prototypu Syreny. W latach 60. i 70. był on szefem Biura Konstrukcji Nadwozi Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. W latach 80. był kierownikiem Zakładu Doświadczalnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO. . W przypadku codziennych dojazdów do pracy musiał tylko na własny koszt kupować benzynę. Właśnie ten aspekt był inspiracją do stworzenia Zapierdalaca. czytaj
2021-12-11 15:32:00
Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
"Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa. Radziecki motorower Wierchowina, produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. czytaj
2021-12-05 16:11:00
Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Na początku lat 60. zaczęto do Polski sprowadzać czechosłowackie motorowery Jawa 50 typ 555. Pojazd ten prezentował ciekawą stylistykę a jego jednostka napędowa była wyraźnie lepsza (mocniejsza i trwalsza) od naszych silników. Cena motoroweru Jawa 50 typ 555 kształtowała się u nas na poziomie ceny krajowego Rysia, czyli była wysoka. czytaj
2021-12-04 14:47:00
Autoskuter P-80. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Twórcy "autoskutera" energicznie przygotowują seryjną produkcję. W tym roku wypuszczą jeszcze kilkanaście samochodzików z silnikami Jawa 250 a w przyszłym roku projektowana produkcja (już z własnym silnikiem) ma wynieść co najmniej 500 sztuk. Podwozia i silniki wykonywanie będą w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych, a nadwozie w Hucie "Silesia" w Rybniku. W dalszym etapie przewiduje się opracowanie podwozia czterokołowego. Tak entuzjastyczne opinie padały na początku historii autoskutera P-80. D czytaj
2021-11-06 11:52:00
Fafik - samochód zbudowany na elementach skutera Osa M50
tomasz szczerbicki
W 1958 roku, w Warszawskiej Fabryce Motocykli opracowano plany konstrukcyjne i zbudowano pierwszy egzemplarz prototypowy mikrosamochodu nazwanego Fafik, przeznaczonego dla 3 osób. Twórcą Fafika był Jerzy Jankowski. W konstrukcji tego mikrosamochodu wykorzystano wiele elementów skutera Osa M50. czytaj
2021-10-09 18:32:00
SMYK, czyli polski mikrosamochód z motocyklowym sercem Junak M07
tomasz szczerbicki
Wiosną 1957 roku, w jazdy testowe wyruszył prototyp mikrosamochodu Smyk. Pojazd wyglądał ładnie, ale nie był zbyt oryginalny - podobieństwo do niemieckiego mikrosamochodu Zündapp Janus było bardzo wyraźne i nieprzypadkowe. Smyk powstał w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot.). czytaj
2021-10-02 20:04:00
Motocykle Sokół 125 i SHL 125 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Na przełomie lat 40. i 50. potrzeby transportowe Wojska Polskiego były ogromne. Z jednej strony etatowe motocykle pamiętające jeszcze trudy wojny (np. Harleye-Davidsony WLA, motocykle zdobyczne) wykazywały już poważny stan zużycia. W taki sposób do wojska trafiły pierwsze polskie powojenne motocykle - Sokół 125 i SHL 125. Były one zbyt słabe do zadań, jakie wyznaczano motocyklom wojskowym, ale były realnie dostępne w danej chwili. czytaj
2021-09-28 18:20:00
Ryszard Mankiewicz - najlepszy Polak w Mistrzostwach Świata
tomasz szczerbicki
W historii wyścigów motocyklowych Polakiem, który odniósł największe sukcesy na arenie międzynarodowej, był Ryszard Mankiewicz. Jego kariera trwała blisko 20 lat. Później pozostał wierny motocyklom. czytaj
2021-09-23 13:14:00
Motocykle w Ludowym Wojsku Polskim - co udało się zdobyć na wrogach?
tomasz szczerbicki
W końcowym okresie II wojny światowej i w pierwszych 2 - 3 latach po jej zakończeniu, motocykle pochodzące ze zdobyczy wojennych były znaczącym elementem wojskowych parków maszyn polskiej armii. W trakcie działań wojennych zdobyto kilka tysięcy sprawnych jednośladów wroga, a kolejne kilka tysięcy mniej lub bardziej uszkodzonych pozostało na polach walki w naszym kraju. czytaj
2021-09-10 13:12:00
Rynek motoryzacyjny w Polsce przed wojną - statystyki samochodów, motocykli, stanu dróg w roku 1937
tomasz szczerbicki
W drugiej połowie lat 30. pojawił się przepis, który mówił, że nabywcom nowego pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru) produkcji krajowej (lub zmontowanego w Polsce) przysługuje zwrot 20% ceny pojazdu, którą to kwotę można było odliczyć od podatku dochodowego. To posunięcie miało promować krajową produkcję motoryzacyjną i sprzyjać rozwojowi powszechnej motoryzacji. czytaj
2021-08-21 00:06:00
Podkowa - przedwojenny polski motorower z Legionowa
tomasz szczerbicki
W przedwojennej historii polskich motorowerów mieliśmy markę Podkowa, montowaną w podwarszawskim Legionowie. Badaniem historii tego pojazdu od lat 80. zajmuje się dr Katarzyna Kuligowska. Jest ona bez wątpienia największym fachowcem w tym temacie. czytaj
2021-08-16 13:36:00
Motocyklowa Beczki Śmierci - co to jest? Historia, motocykle
tomasz szczerbicki
Po zakończeniu II wojny światowej, aż do połowy lat 70., bardzo popularną - odpustową i festynową - atrakcją były w naszym kraju "Beczki śmierci", w których motocykliści jeździli po pionowej ścianie, na wysokości kilku metrów nad ziemi. Jeszcze w latach 80. na prowincjonalnych odpustach, czy miejskich festynach, czasami można było obejrzeć taki spektakl. czytaj
2021-08-14 01:08:00
Perkun, opis, dane techniczne. Motorower z warszawskiego Grochowa
tomasz szczerbicki
Pokryzysowy dynamiczny wzrost gospodarczy, zaistniały w latach 1936 - 1939, spowodował, że wiele firm próbowało uruchomić montownie "setek" czyli ówczesnych motorowerów. Były wśród nich małe warsztaty, mogące realnie wyprodukować kilka sztuk miesięcznie, były też duże przedsiębiorstwa, które z montażu i częściowej produkcji motorowerów chciałby zrobić działalność uboczną. Jedną z takich dużych firm było Towarzystwo Fabryk Motorów PERKUN (ul. Grochowska 309/317). czytaj
2021-08-04 20:31:00
Motorynka - Motorower Romet 50 M-1 Pony i inne polskie motorynki
tomasz szczerbicki
Motorower Romet 50 M-1 Pony, popularna motorynka, zadebiutował na rynku w 1978 roku. Z miejsca stał się produktem masowo pożądanym. Pierwszy model rometowskiej motorynki (M-1) miał silnik typu 022 produkcji Zakładów Metalowych DEZAMET w Nowej Dębie. Mimo niewątpliwie nowoczesnej i modnej konstrukcji podwozia, motorynka M-1 miała kilka archaicznych rozwiązań, jak chociażby ręczną zmianę biegów (w manetce), czy siodełko typu rowerowego. czytaj
2021-07-31 11:05:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz