tomasz szczerbicki strona 6
2000 km motorowerem Komar wciągu 61 godzin, Zapomniany wyczyn
tomasz szczerbicki
Młodzi ludzie z Wrocławia pozazdrościli sławy kierowcom, którzy w ubiegłym roku ustanowili międzynarodowe rekordy Polskim Fiatem 125p, i podjęli interesującą próbę ustanowienia rekordu jazdy non-stop, na dystansie 2000 km, motorowerem Komar. Próbę podjęła szóstka uczniów z Wrocławia, byli to: Hanna i Piotr Gerberowie, Piotr Dąbrowski, Andrzej Jacobson, Piotr Krupa i Mirosław Malecki. (…) czytaj
2022-01-02 20:45:00
Cushman 53 Airborne. Amerykański motocykl desantowy
tomasz szczerbicki
Amerykanie musieli mieć wszystko duże - motocykle, samochody, kaliber w broni strzeleckiej. Niektóre złośliwe kobiety twierdzą, że był to kompleks małego… Odkładając żarty na bok, trzeba przyznać, że coś w tym było. W armii amerykańskiej nawet to, co powinno być małe, było duże. Dobrym tego przykładem był ich motocykl desantowy z czasów II wojny światowej. Gdy w Europie Włosi zbudowali malutkiego desantowego Volugrafo Aeromoto, a Anglicy Welbike (oba można było wziąć pod pachę i pójść), Amerykanie dla czytaj
2022-01-01 13:23:00
Motocykle w Polsce w pierwszych miesiącach po zakończeniu II wojny światowej
tomasz szczerbicki
W maju 1945 roku, w momencie zakończenia II wojny światowej, na ziemiach polskich było około 5000 motocykli. W większości były to pojazdy zdobyczne lub pozostawione przez Niemców. Gama marek i typów tych jednośladów była ogromna. W czasie wojny Niemcy posiadali w służbie wojskowej dużą ilość motocykli własnej produkcji oraz zdobywali tysiące motocykli różnych marek w krajach podbitych. Pojazdy te wcielali w szeregi jednostek liniowych Wehrmachtu i SS oraz do oddziałów tyłowych, np. policji czy służb wsparci czytaj
2021-12-18 19:40:00
"Zapierdalac", pojazd konstruktora Syreny z silnikiem motocyklowym
tomasz szczerbicki
Twórcą tego pojazdu był inż. Stanisław Łukaszewicz, jeden z konstruktorów prototypu Syreny. W latach 60. i 70. był on szefem Biura Konstrukcji Nadwozi Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. W latach 80. był kierownikiem Zakładu Doświadczalnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO. . W przypadku codziennych dojazdów do pracy musiał tylko na własny koszt kupować benzynę. Właśnie ten aspekt był inspiracją do stworzenia Zapierdalaca. czytaj
2021-12-11 15:32:00
Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
"Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa. Radziecki motorower Wierchowina, produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. czytaj
2021-12-05 16:11:00
Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Na początku lat 60. zaczęto do Polski sprowadzać czechosłowackie motorowery Jawa 50 typ 555. Pojazd ten prezentował ciekawą stylistykę a jego jednostka napędowa była wyraźnie lepsza (mocniejsza i trwalsza) od naszych silników. Cena motoroweru Jawa 50 typ 555 kształtowała się u nas na poziomie ceny krajowego Rysia, czyli była wysoka. czytaj
2021-12-04 14:47:00
Autoskuter P-80. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Twórcy "autoskutera" energicznie przygotowują seryjną produkcję. W tym roku wypuszczą jeszcze kilkanaście samochodzików z silnikami Jawa 250 a w przyszłym roku projektowana produkcja (już z własnym silnikiem) ma wynieść co najmniej 500 sztuk. Podwozia i silniki wykonywanie będą w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych, a nadwozie w Hucie "Silesia" w Rybniku. W dalszym etapie przewiduje się opracowanie podwozia czterokołowego. Tak entuzjastyczne opinie padały na początku historii autoskutera P-80. D czytaj
2021-11-06 11:52:00
Fafik - samochód zbudowany na elementach skutera Osa M50
tomasz szczerbicki
W 1958 roku, w Warszawskiej Fabryce Motocykli opracowano plany konstrukcyjne i zbudowano pierwszy egzemplarz prototypowy mikrosamochodu nazwanego Fafik, przeznaczonego dla 3 osób. Twórcą Fafika był Jerzy Jankowski. W konstrukcji tego mikrosamochodu wykorzystano wiele elementów skutera Osa M50. czytaj
2021-10-09 18:32:00
SMYK, czyli polski mikrosamochód z motocyklowym sercem Junak M07
tomasz szczerbicki
Wiosną 1957 roku, w jazdy testowe wyruszył prototyp mikrosamochodu Smyk. Pojazd wyglądał ładnie, ale nie był zbyt oryginalny - podobieństwo do niemieckiego mikrosamochodu Zündapp Janus było bardzo wyraźne i nieprzypadkowe. Smyk powstał w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot.). czytaj
2021-10-02 20:04:00
Motocykle Sokół 125 i SHL 125 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Na przełomie lat 40. i 50. potrzeby transportowe Wojska Polskiego były ogromne. Z jednej strony etatowe motocykle pamiętające jeszcze trudy wojny (np. Harleye-Davidsony WLA, motocykle zdobyczne) wykazywały już poważny stan zużycia. W taki sposób do wojska trafiły pierwsze polskie powojenne motocykle - Sokół 125 i SHL 125. Były one zbyt słabe do zadań, jakie wyznaczano motocyklom wojskowym, ale były realnie dostępne w danej chwili. czytaj
2021-09-28 18:20:00
Ryszard Mankiewicz - najlepszy Polak w Mistrzostwach Świata
tomasz szczerbicki
W historii wyścigów motocyklowych Polakiem, który odniósł największe sukcesy na arenie międzynarodowej, był Ryszard Mankiewicz. Jego kariera trwała blisko 20 lat. Później pozostał wierny motocyklom. czytaj
2021-09-23 13:14:00
Motocykle w Ludowym Wojsku Polskim - co udało się zdobyć na wrogach?
tomasz szczerbicki
W końcowym okresie II wojny światowej i w pierwszych 2 - 3 latach po jej zakończeniu, motocykle pochodzące ze zdobyczy wojennych były znaczącym elementem wojskowych parków maszyn polskiej armii. W trakcie działań wojennych zdobyto kilka tysięcy sprawnych jednośladów wroga, a kolejne kilka tysięcy mniej lub bardziej uszkodzonych pozostało na polach walki w naszym kraju. czytaj
2021-09-10 13:12:00
Rynek motoryzacyjny w Polsce przed wojną - statystyki samochodów, motocykli, stanu dróg w roku 1937
tomasz szczerbicki
W drugiej połowie lat 30. pojawił się przepis, który mówił, że nabywcom nowego pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru) produkcji krajowej (lub zmontowanego w Polsce) przysługuje zwrot 20% ceny pojazdu, którą to kwotę można było odliczyć od podatku dochodowego. To posunięcie miało promować krajową produkcję motoryzacyjną i sprzyjać rozwojowi powszechnej motoryzacji. czytaj
2021-08-21 00:06:00
Podkowa - przedwojenny polski motorower z Legionowa
tomasz szczerbicki
W przedwojennej historii polskich motorowerów mieliśmy markę Podkowa, montowaną w podwarszawskim Legionowie. Badaniem historii tego pojazdu od lat 80. zajmuje się dr Katarzyna Kuligowska. Jest ona bez wątpienia największym fachowcem w tym temacie. czytaj
2021-08-16 13:36:00
Motocyklowa Beczki Śmierci - co to jest? Historia, motocykle
tomasz szczerbicki
Po zakończeniu II wojny światowej, aż do połowy lat 70., bardzo popularną - odpustową i festynową - atrakcją były w naszym kraju "Beczki śmierci", w których motocykliści jeździli po pionowej ścianie, na wysokości kilku metrów nad ziemi. Jeszcze w latach 80. na prowincjonalnych odpustach, czy miejskich festynach, czasami można było obejrzeć taki spektakl. czytaj
2021-08-14 01:08:00
Perkun, opis, dane techniczne. Motorower z warszawskiego Grochowa
tomasz szczerbicki
Pokryzysowy dynamiczny wzrost gospodarczy, zaistniały w latach 1936 - 1939, spowodował, że wiele firm próbowało uruchomić montownie "setek" czyli ówczesnych motorowerów. Były wśród nich małe warsztaty, mogące realnie wyprodukować kilka sztuk miesięcznie, były też duże przedsiębiorstwa, które z montażu i częściowej produkcji motorowerów chciałby zrobić działalność uboczną. Jedną z takich dużych firm było Towarzystwo Fabryk Motorów PERKUN (ul. Grochowska 309/317). czytaj
2021-08-04 20:31:00
Motorynka - Motorower Romet 50 M-1 Pony i inne polskie motorynki
tomasz szczerbicki
Motorower Romet 50 M-1 Pony, popularna motorynka, zadebiutował na rynku w 1978 roku. Z miejsca stał się produktem masowo pożądanym. Pierwszy model rometowskiej motorynki (M-1) miał silnik typu 022 produkcji Zakładów Metalowych DEZAMET w Nowej Dębie. Mimo niewątpliwie nowoczesnej i modnej konstrukcji podwozia, motorynka M-1 miała kilka archaicznych rozwiązań, jak chociażby ręczną zmianę biegów (w manetce), czy siodełko typu rowerowego. czytaj
2021-07-31 11:05:00
Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to już 70. lat historii
tomasz szczerbicki
70 lat temu powstała Warszawska Fabryka Motocykli. Przedsiębiorstwo to odegrało kluczową rolę w historii przemysłu motocyklowego w naszym kraju po II wojnie światowej. Oprócz własnej produkcji, WFM wspierało również inne fabryki, np. przekazało dokumentacje modelu M06 do Świdnika, gdzie rozpoczęto na tej podstawie produkcji motocykli WSK; opracowywano tu dokumentacje i zbudowano prototyp Junaka 350; tu też produkowano silniki do motocykli SHL 150 M06 i SHL 175 M11. Było to również miejsce, gdzie zrodziło si czytaj
2021-07-25 12:54:00
Sokół 1000, czyli CWS M111 - symbol polskiego motocyklizmu
tomasz szczerbicki
W pierwszych miesiącach 1931 roku, czyli jeszcze w czasie produkcji motocykla CWS M55, rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu inż. Zygmunt Okołów stworzył zupełnie nowy motocykl, wzorowany na pojazdach amerykańskich. czytaj
2021-07-17 19:58:00
Motocykle AWO i MZ 250. Jak sprawdzały się w Ludowym Wojsku Polskim?
tomasz szczerbicki
W latach 50. i 60. Wojskowa Służba Wewnętrzna (WSW) używała pewnej liczby motocykli AWO 425 do celów reprezentacyjnych. Przez lata w parkach maszyn ludowego Wojska Polskiego można było też spotkać niewielkie ilości kolejnych wersji motocykla MZ 250. W nieco większych ilościach motocykle MZ ETZ 250 pojawiły się w Wojsku Polskim dopiero w drugiej połowie lat 80. czytaj
2021-07-10 15:50:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz