tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Autoskuter P-80. Opis, historia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Autoskuter P-80. Opis, historia, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.11.06, 11:52 Drukuj

W 1957 roku na Śląsku powstał prototyp autoskutera P-80. Do napędu pierwszej wersji tego pojazdu użyto dwucylindrowego silnika dwusuwowego, który powstał z dwóch seryjnych silników WFM S01. Stworzenie tej jednostki napędowej okazało się jednak bardzo kłopotliwe, skomplikowane i kosztowne, dlatego w drugiej wersji prototypu zastosowano seryjny czechosłowacki silnik motocykla Jawa 250. Podwozie tego pojazdu stanowiła rama spawana z rur stalowych oraz niezależne zwieszenie kół przednich na wahaczach podłużnych ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi i zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym z dwoma elementami resorującymi (sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe). Hamulce były mechaniczne, działające na wszystkie trzy koła. Zbiornik paliwa miał pojemność 15 l, co przy spalaniu ok. 3,5 - 4 l/100 km zapewniało zasięg ok. 375 - 430 km. Pojazd miał miejsca dla dwóch osób i bagażnik zewnętrzny. Karoseria była estetyczna.         

W marcu 1958 roku na okładce miesięcznika "Motoryzacja" ukazało się zdjęcie autoskutera P-80. Wewnątrz numeru zamieszczono artykuł o tym pojeździe, który miał stać się przyszłością naszych dróg. Był to już prototyp z silnikiem czechosłowackim.

NAS Analytics TAG

historia motocykli w wojsku

Prototypy. Samochody w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Jest to opowieść o prototypach samochodów osobowych, które powstały w Polsce w latach 1945 – 1990. Wiele z tych auto było napędzane silnikami motocyklowymi.

KSIĄŻKĘ "PROTOTYPY. SAMOCHODY W PRL" KUPISZ TUTAJ »

Jedno z ciekawych posiedzeń Komisji Taboru Samochodowego - organu państwowego zatwierdzającego założenia, projekty wstępne, programy badań i dopuszczenia do produkcji nowych pojazdów samochodowych - odbyło się 5 lutego, gdy tematem obrad był "Autoskuter P-80". Konstruktorem jego jest inż. Piotr Przybylski - wykładowca technikum w Bytomiu. Autoskuter zbudowany został przez zespół entuzjastów motoryzacji w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Wełnowcu koło Katowic, w hucie "Silesia" w Rybniku i WZM w Siemianowicach.

Koncepcja podjęcia produkcji tego pojazdu powstała z wyciągnięcia logicznego wniosku przez załogi w/w zakładów, że wykorzystanie luzów produkcyjnych powinno być dokonane tylko przy pomocy produktu możliwie prostego, nie wymagającego wielkich inwestycji na oprzyrządowanie technologiczne, i takiego, który znajdzie stosunkowo łatwy zbyt.

Bardzo trafny to wybór. Trójkołowiec 2-osobowy, otwarty, bez drzwiczek, przykrywany budką z płótna nieprzemakalnego i napędzany silnikiem motocyklowym, chłodzonym powietrzem, jest bezsprzecznie najmniejszym, a więc i najtańszym pojazdem wielośladowym, zbliżonym do samochodu, jaki można sobie wyobrazić. Jest więc on na tyle wygodny, że może konkurować z motocyklem, ściągając nowe rzesze do grona zmotoryzowanych, nie będzie natomiast stanowi dla chętnych posiadania "prawdziwego samochodu" przeszkody do dalszych starań o zdobycie (bo tylko tak w naszych warunkach można na razie mówić) wyższej klasy pojazdu.

Dostosowany charakter do ruchu miejskiego (mała szybkość maksymalna - 75 km/h, duże przyspieszenie, małe kółka) może doskonale służyć do dojazdu do miejsca pracy, co oczywiście nie wyklucza dłuższych wyjazdów pozamiejskich, niedzielnych czy urlopowych.

W przypadku zaś zastosowania ręcznego sterowania dźwigni gazu i sprzęgła, co również przewidziano w założeniach, staje się wprost bezcennym wózkiem dla inwalidów oczekujących, jak dotąd bezskutecznie od wojny, na podjęcie krajowej produkcji takiego pojazdu.

Aby tego rodzaju założenia mogły znaleźć potwierdzenie w praktyce, muszą być spełnione podstawowe warunki: pojazd ten musi być dostosowany do typowych dróg krajowych, a więc musi posiadać sztywną i lekką konstrukcję przy równocześnie bardzo elastycznym i wytrzymałym zawieszeniu, oraz cena jego nie może przekraczać ceny większego motocykla. Opracowano więc konstrukcję autoskutera, by: umożliwić konstrukcję istniejącymi środkami bez żadnych nakładów inwestycyjnych; wykorzystać do maksimum uruchomioną już w kraju produkcję motoryzacyjną, a zwłaszcza części motocyklowych; ograniczyć się do możliwie najtańszych materiałów (w miarę możliwości odpadkowych); zapewnić niezawodną i ekonomiczną eksploatację w przeciętnych warunkach drogowych.

A oto niektóre dane techniczne zasięgnięte z założeń autoskutera P-80: ilość miejsc - 2; ciężar własny - ok. 190 kg; ciężar użyteczny - ok. 150 kg; rozkład obciążeń - przód 60%, tył 40%; układ podwozia - 3 śladowy; napęd na tylne koło, silnik w wersji prototypowej zastosowano "Jawa CZ" 250 cm³ o mocy 12 KM przy 5000 obr/min i momencie obrotowym 2 kgm przy 3500 obr/min. W silniku tym zabudowano na wale silnika dmuchawę odśrodkową.

W produkcji seryjnej zostanie zastosowany silnik mniejszy produkcji krajowej o pojemności 175 cm³ przygotowywany obecnie przemysł motoryzacyjny do motocykli SHL 175 lub IFA 175.

Podwozie: rozstaw osi - 1600 mm; rozstaw kół przednich - 1120 mm; prześwit - 180 mm; wymiary opon - 4,40-10.

"Motoryzacja" 3/1958                             

Choć tygodnik "Motor" już w 1957 roku z wielką euforią pisał: (…) Twórcy "autoskutera" energicznie przygotowują seryjną produkcję. W tym roku wypuszczą jeszcze kilkanaście samochodzików z silnikami Jawa 250 a w przyszłym roku projektowana produkcja (już z własnym silnikiem) ma wynieść co najmniej 500 sztuk. Podwozia i silniki wykonywanie będą w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych, a nadwozie w Hucie "Silesia" w Rybniku. W dalszym etapie przewiduje się opracowanie podwozia czterokołowego (…), produkcji seryjnej autoskutera P-80 nie podjęto. Założenia konstrukcyjne, technologiczne, ekonomiczne i eksploatacyjne autoskutera P-80 wyglądały bardzo sensownie, ale decyzje produkcyjne podejmowane były wówczas przez polityków i działaczy partyjnych, a nie przez ekonomistów czy władze fabryk.     

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę