tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle w Ludowym Wojsku Polskim - co udało się zdobyć na wrogach?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle w Ludowym Wojsku Polskim - co udało się zdobyć na wrogach?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.09.10, 13:12 Drukuj

W końcowym okresie II wojny światowej i w pierwszych 2 - 3 latach po jej zakończeniu, motocykle pochodzące ze zdobyczy wojennych były znaczącym elementem wojskowych parków maszyn polskiej armii. W trakcie działań wojennych zdobyto kilka tysięcy sprawnych jednośladów wroga, a kolejne kilka tysięcy mniej lub bardziej uszkodzonych pozostało na polach walki w naszym kraju. Motocykle w dobrym stanie technicznym wcielano do służby wojskowej. Opieszałość w ewidencjonowaniu niektórych pojazdów spowodowana była sytuacją wojenną, dlatego dziś trudno szukać wiarygodnych danych liczbowych na ten temat. Możemy jednak ocenić skalę tego zjawiska poprzez analizę rynku motocyklowego w Polsce, w latach 50. i 60., a wtedy motocykle zdobycze były wszechobecne.            

Motocykle zdobyczne stanowiły ogromną gamę marek i modeli. Warto pamiętać, że obok pojazdów rodzimej produkcji Niemcy wcielali do służby motocykle podbitych krajów, a mieli ich bardzo dużo. Wprawdzie Polacy w 1939 roku niszczyli sprzęt przed kapitulacją, ale Francuzi oddawali Niemcom pojazdy w pełni sprawne, licząc na przychylność z ich strony. Podobnie, chociaż mniej karykaturalnie, wyglądała sprawa z Austriakami i Czechami, którzy mieli rozbudowany przemysł motoryzacyjny. Do tego doszły spektakularne zdobycze, jak chociażby w Dunkierce, gdzie wycofujące się wojska alianckie pozostawiły na plaży setki pojazdów.   

NAS Analytics TAG

W ostatniej fazie wojny, przy ogromnych brakach sprzętowych, na front wschodni Niemcy kierowali wszelkie rezerwy pojazdów, nawet te, które wcześniej służyły w jednostkach tyłowych. W ten sposób na ziemiach polskich znalazły się motocykle m.in.: niemieckie, amerykańskie, angielskie, austriackie, francuskie, belgijskie, włoskie, czechosłowackie i duńskie.      


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Po zakończeniu działań wojennych służby techniczne Ludowego Wojska Polskiego przeprowadziły selekcję zdobytych motocykli. Do użytku wojskowego pozostawiono głównie motocykle niemieckie, w dobrym stanie technicznym, m.in.: BMW, DKW, NSU. Pojazdy mniej typowe lub w gorszym stanie technicznym przekazano instytucjom cywilnym.   

W kolejnych latach, wraz ze zużywaniem się sprzętu i zakupem nowych pojazdów, motocykle zdobyczne złomowano lub sprzedawano na rynek cywilny. Ta wymiana sprzętowa zakończyła się na początku lat 50. W niektórych jednostkach wojskowych można było spotkać motocykle zdobyczne jeszcze w połowie lat 50, ale były to nieliczne przypadki. 

Informacje o sprzedaży motocykli zdobycznych na rynek cywilny znajdujemy częściowo w poniższym cytacie. Częściowo, gdyż w liczbach tam podanych zawarte są zarówno motocykle zdobyczne, jak również jednoślady amerykańskie i angielskie, pochodzące z dostaw Lend-Lease i UNRRA. W książce Cezarego Nowickiego "Służba Samochodowa LWP 1945 - 1966" znalazła się informacja: (…) Wraz z nieustającym wzrostem stanu pojazdów mechanicznych w Wojsku Polskim, zaczęto upłynniać z wojska samochody szosowe i inne pojazdy przestarzałe lub nie w pełni odpowiadające potrzebom nowoczesnego wojska. (…) Od zakończenia wojny do 1966 roku wojsko nasze przekazało gospodarce narodowej: 24.431 samochodów różnych marek i 5535 motocykli różnych marek. Motocykle przekazywano w następujących partiach: w latach 1945 - 1955: 1345 motocykli; w latach 1956 - 1960: 2108 motocykli; w latach 1961 - 1965: 2082 motocykle. (…)

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę