tomasz szczerbicki strona 3
John Surtee mistrz wszech czasów. Najpierw zbudował ten motocykl, a potem został mistrzem F1
tomasz szczerbicki
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszechczasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć pres czytaj
2022-10-21 18:16:00
Kupić czy wypożyczyć motocykl? Co się bardziej opłaca? Obliczyliśmy to
tomasz szczerbicki
Ostatnio w radiu słyszałem o statystykach, według których młodzi ludzie skłaniają się ku leasingom i innym formom wypożyczenia pojazdów. Bardzo mnie ten temat zainteresował. Jestem z pokolenia, które 20 lat swojego życia zahaczyło o PRL. Wtedy trzeba było wszystko kupować i mieć na własność. Nieliczne wypożyczalnie samochodów przeznczone były tylko dla turystów zagranicznych. O wypożyczalniach motocykli nikt nawet nie myślał. czytaj
2022-10-10 18:23:00
1500 km skuterem w ciągu jednej doby! To była Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959
tomasz szczerbicki
Rocznicowa cyfra nie jest wprawdzie z tych okrągłych (zakończonych na 0 lub 5), ale historia jest ciekawa i warta przypomnienia. Skuter Osa był u nas produktem szykownym i ekskluzywnym - drogim i wytwarzanym w niewielkich liczbach porównują do równolegle powstających motocykli WFM, WSK czy SHL. czytaj
2022-10-04 15:21:00
Osa Ł13 marzenia listonosza, czyli Piaggio Ape po polsku
tomasz szczerbicki
W historia lat PRL odnaleźć można wiele prototypowych lub sportowych pojazdów wielośladowych, które bazowały na motocyklach. Najwięcej było ich w sporcie, gdzie do samochodów wyścigowych montowano silniki motocyklowe. Podejmowano też próby zaprzęgnięcie motocykli do pracy. Niektóre z tych projektów wdrożono nawet do produkcji małoseryjnej, np. Junaki towarowe B20 i B21. czytaj
2022-09-30 14:23:00
Ile jest w Polsce motocykli? Do PRL nam daleko. Jak to było kiedyś?
tomasz szczerbicki
Różne archiwalne źródła podają nieco odmienne dane o liczbie motocykli i wielkości produkcji w latach 50., 60. i 70.. Spójrzmy na jedno z bardziej wiarygodnych źródeł, czyli dane Głównego Urzędu Statystycznego. Dziś po naszych drogach jeździ ok. 1 800 000 motocykli i podobna liczba motorowerów. A ile ich było w latach 1950 - 1971? czytaj
2022-09-26 20:25:00
Romet 700 Pegaz. Dla tych, co wstydzili się jeździć Komarem
tomasz szczerbicki
Od połowy lat 70. stylistyczny archaizm podwozi motorowerów Komar stawał się coraz częściej tematem drwin. Na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie górę brał pragmatyzm i cechy użytkowe, a moda i styl były tylko abstrakcyjnymi pojęciami znanymi z telewizji i gazet, popularność motorowerów Komar nie słabła. W dużych miastach było odwrotnie. Tu motorower Komar zaczynał być pojazdem wstydliwym. czytaj
2022-09-23 15:18:00
Motorynka Indian. Indian Papoose z 1947, prawie jak Romet M1 z 1978!
tomasz szczerbicki
W czasie II wojny światowe wręcz wzorcowym motocyklem dla wojsk powietrznodesantowych stał się angielski Welbike. Była to konstrukcja nowatorska i idealnie skrojona do zadań mu stawianych. Po wojnie desantowy Welbike rozpoczął nowe, cywilne życie. Ma to związek również z firmą Indian. czytaj
2022-09-23 14:58:00
Sokół 600. Kultowy polski motocykl. Oto jego już 90-letnia historia!
tomasz szczerbicki
Na przełomie lata i jesieni 1932 roku Tadeusz Rudawskie rozpoczął prace konstrukcyjne nad motocyklem Sokół 600. Gotowy prototyp powstał kilka miesięcy później. W historii naszego przemysłu motocyklowego to jeden z kamieni milowych. Motocykl, którego pełna nazwa brzmiała: "Sokół 600 RT typ M211" (RT - Rudawski Turystyczny), na początku występował pod oznaczeniami "CWS 600 RT". czytaj
2022-09-16 14:30:00
Motocyklowy Rajd Tatrzański. To miała być polska "sześciodniówka". To już 85 lat!
tomasz szczerbicki
Przez wiele dziesięcioleci były to najbardziej znane motocyklowe zawody szosowo-terenowe w Polsce. W latach 50. i 60. w Rajdzie Tatrzańskim startowało wielu zawodniku zagranicznych z czołówki europejskiej. Impreza stała się międzynarodową. czytaj
2022-09-16 14:06:00
Wyścigowy motocykl WFM 125. Zjęcia, opis, historia
tomasz szczerbicki
Od początku lat 50. Jerzy Jankowski z braćmi Brun (Krzysztofem i Stanisławem) konstruowali motocykle sportowe - wyścigowe, rajdowe i crossowe. A że byli profesjonalistami i robili to z ogromną pasją efektów, tej pracy było sporo i były one ciekawe konstrukcyjnie. Po pierwszych doświadczeniach z modelem wyścigowym SHL 125 WJ 2 Jerzy Jankowski dalej intensywnie pracował nad usprawnieniem tej wersji, jednak już pod nazwą WFM. Nowa wersja wyścigówki Jankowskiego zadebiutowała w 1953 roku podczas jednego z wyśc czytaj
2022-09-09 15:32:00
Militor. Tak wyglądała próba połączenia motocykla z samochodem
tomasz szczerbicki
Czasami spotykam się ze stwierdzeniem, że motocykl z wózkiem bocznym jest czymś pośrednim pomiędzy motocyklem, a małym samochodem. Jeżeli popatrzymy na ładowność - 3 osoby - być może takie twierdzenie ma sens, ale jeżeli popatrzymy na konstrukcję, to taki zestaw jest po prostu motocyklem z przyczepką boczną. Tak zasadniczo można by zamknąć temat. Zdarzają się jednak wyjątki, takie jak chociażby prezentowany dziś motocykl Militor. czytaj
2022-09-09 14:53:00
Honda model J, zwana też Benly 1959-1965. Historia, opis i zdjęcia
tomasz szczerbicki
Dziś sporą liczbę modeli Hondy możemy nazwać przełomowymi lub chociaż ważnymi w historii tej firmy, czy nawet w historii motocyklizmu. Przykłady pierwsze z brzegu - CB 750, CX 500, Gold Wing, Rebel, parę wersji z serii CBR i jeszcze kilka innych. To jednak przykłady modeli powstałych gdy firma Honda była już liderem tej branży na świecie. Mało znane są zaś "ważne modele" z początku istnienia tej firmy. czytaj
2022-09-02 16:47:00
Velocette LE. Motocyklowa perełka, której w Polsce nikt nie chce kupić
tomasz szczerbicki
To jeden z ciekawszych motocykli lat 50. i 60. W muzeach na całym świecie eksponowany jest jako ważny historycznie pojazd swojej epoki. Wśród kolekcjonerów i motocyklistów w naszym kraju nie wzbudzaj jednak zainteresowania. czytaj
2022-09-02 15:38:00
Harley-Davidson z silnikiem boxer. Co ciekawe, cylindry ułożone wzdłuż linii motocykla!
tomasz szczerbicki
Choć Harley-Davidson ma w herbie "świętego" V-twina to historia pokazuje, że była to zawsze firma poszukująca, niestroniąca od zaskakujących rozwiązań konstrukcyjnych. Do słowa "była" muszę chyba dopisać "jest nadal", bo w ostatnich dwóch latach zaprezentowała kilka nowych zaskakujących modeli, chociażby motocykl klasy Adventure i kilka innych. czytaj
2022-09-02 14:14:00
Sokół 125 w wersji rajdowej. Roman Karkuciński zbudował go z wraku motocykla
tomasz szczerbicki
Motocykl w roku 1952 nabyty został w "Spółdzielni Pracy" jako wrak motocykla Sokół 125 i przydzielony przez ZS Budowlani Karkucińskiemu, w celu przeprowadzenia na nim doświadczeń. Po kilku miesiącach motocykl ten startował po raz pierwszy w ogólnopolskim motocrossie w Chylicach, zajmując II miejsce w swojej klasie. Kolejne ulepszenia przeszły najśmielsze oczekiwania. Według zdania wybitnych konstruktorów motorowych i zawodników motocyklowych ten motocykl przewyższał swoją konstrukcją wiele maszyn zagranicz czytaj
2022-08-28 15:08:00
Tomasz Szczerbicki, ekspert historii motocykli. Poznaj jego przygodę z motocyklami
tomasz szczerbicki
Motocyklami, samochodami i militariami interesowałem się od kiedy pamiętam. I to raczej tymi klasycznymi lub zabytkowymi. Gdy moi koledzy wycinali z gazet plakaty z najnowszymi modelami, ja wolałem łazić po Warszawie i szukać na parkingach starych pojazdów. Trudno mi było wtedy to zrozumieć, ale czułem, że od nich emanuje jakaś metafizyczna siła. Dziś wiem, że to jest historia w nich zaklęta, historia, której były świadkami. czytaj
2022-08-12 13:34:00
Poznański klub Unia. Motocykliści z Poznania i okolic
tomasz szczerbicki
To mój 101 artykuł opublikowany na portalu Ścigacz.pl. Dało mi to trochę do myślenia. W poprzednich 100 prezentowałem różne tematy historyczne dotyczące głownie pojazdów. Dziś chciałbym przypomnieć ludzi i poszukać ich potomków, aby oni opowiedzieli historię motocyklowej pasji swoich rodziców, dziadków czy kuzynów. czytaj
2022-08-12 10:20:00
DKW SS 250. Historia najlepszej wyścigówki 250 cm³ swoich czasów
tomasz szczerbicki
W drugiej połowie lat 30. i w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej w Europie, wyścigowy DKW SS 250 uznawany była za najlepszy motocykl w swoje klasie. Produkowany był w latach 1935 - 1939, w tym czasie ulegał modernizacjom. Łącznie wyprodukowano ok. 200 egzemplarzy tego motocykla. czytaj
2022-08-09 15:04:00
Włodzimierz Gąsiorek. Jakie miał motocykle? Izba pamięci WFM w Radości
tomasz szczerbicki
Kilka miesięcy temu namówiłem Włodzimierza Gąsiorka do rozmowy na temat prowadzonej przez niego Izby Pamięci Warszawskiej Fabryki Motocykli. Pisząc "namówiłem" nie chciałbym stworzyć mylnego wrażenia, że Włodzimierz Gąsiorek był osobą zamkniętą. Wręcz przeciwnie, tu bardziej chodziło o znalezienie wolnej chwili. Choć od kilkunastu lat był emerytem, miał tyle projektów motocyklowych, że trudno mu było znaleźć czas. czytaj
2022-08-08 12:20:00
Najlepsze Curvy na ziemiach obecnie polskich. Dzieło Kurta Szymańskiego
tomasz szczerbicki
Wszystkie motocykle, które były wytwarzane na terenach należących obecnie do Polski, staramy się w jakiś sposób zawłaszczyć dla naszej historii. Jest to dość naiwne działanie, bo większość tych firm była rdzennie niemiecka i z Polską nie miała nic wspólnego. Dobrym przykładem są tu firmy Teco, Emwe, Namopo, Lorenz i Alba z samego tylko Szczecina. czytaj
2022-08-04 16:21:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz