tomasz szczerbicki strona 3

Motocykl Indian z silnikiem bokser? Tak, był taki i tak wygladał
tomasz szczerbicki
Choć motocykle Indian kojarzą się z majestatycznymi silnikami V-twin to w historii tej wytwórni pojawił się kiedyś model z silnikiem bokser. Dziś jest on prawie zupełnie zapomniany, choć przez dwa lata był wytwarzany seryjnie. Taki motocykl widziałem nawet w jednej z prywatnych kolekcji w naszym kraju. czytaj
2022-10-28 15:12:00

Komar 2 typ 2330. Przełomowy model w historii polskich motorowerów
tomasz szczerbicki
Przełom 1968 i 1969 roku był ważnym momentem w historii polskich motorowerów. Wtedy na rynku pojawił się Komar 2 typ 2330. Zmianą konstrukcyjną, jaka przyniósł ten model, było resorowanie tylnego koła oraz zastąpienie siodełka typu rowerowego wygodniejszą kanapą. czytaj
2022-10-24 18:35:00

To był złoty czas polskich motorowerów. Romety, Komary i lata 70.
tomasz szczerbicki
Lata 70. to czas przełomowych zmian w stylizacji polskich motorowerów. Zaczęto zwracać uwagę na takie uwarunkowania jak: estetyka, moda i styl. Powoli rodzące się u nas społeczeństwo konsumpcyjne stawało się coraz bardziej wymagające. Poza tym polityka dynamicznego rozwoju gospodarki kraju wymuszała myślenie o ewentualnym eksporcie jak największej liczby naszych produktów. W tym przypadku atrakcyjność formy była aspektem kluczowym. czytaj
2022-10-21 19:13:00

John Surtee mistrz wszech czasów. Najpierw zbudował ten motocykl, a potem został mistrzem F1
tomasz szczerbicki
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszechczasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć pres czytaj
2022-10-21 18:16:00

Kupić czy wypożyczyć motocykl? Co się bardziej opłaca? Obliczyliśmy to
tomasz szczerbicki
Ostatnio w radiu słyszałem o statystykach, według których młodzi ludzie skłaniają się ku leasingom i innym formom wypożyczenia pojazdów. Bardzo mnie ten temat zainteresował. Jestem z pokolenia, które 20 lat swojego życia zahaczyło o PRL. Wtedy trzeba było wszystko kupować i mieć na własność. Nieliczne wypożyczalnie samochodów przeznczone były tylko dla turystów zagranicznych. O wypożyczalniach motocykli nikt nawet nie myślał. czytaj
2022-10-10 18:23:00

1500 km skuterem w ciągu jednej doby! To była Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959
tomasz szczerbicki
Rocznicowa cyfra nie jest wprawdzie z tych okrągłych (zakończonych na 0 lub 5), ale historia jest ciekawa i warta przypomnienia. Skuter Osa był u nas produktem szykownym i ekskluzywnym - drogim i wytwarzanym w niewielkich liczbach porównują do równolegle powstających motocykli WFM, WSK czy SHL. czytaj
2022-10-04 15:21:00

Osa Ł13 marzenia listonosza, czyli Piaggio Ape po polsku
tomasz szczerbicki
W historia lat PRL odnaleźć można wiele prototypowych lub sportowych pojazdów wielośladowych, które bazowały na motocyklach. Najwięcej było ich w sporcie, gdzie do samochodów wyścigowych montowano silniki motocyklowe. Podejmowano też próby zaprzęgnięcie motocykli do pracy. Niektóre z tych projektów wdrożono nawet do produkcji małoseryjnej, np. Junaki towarowe B20 i B21. czytaj
2022-09-30 14:23:00

Ile jest w Polsce motocykli? Do PRL nam daleko. Jak to było kiedyś?
tomasz szczerbicki
Różne archiwalne źródła podają nieco odmienne dane o liczbie motocykli i wielkości produkcji w latach 50., 60. i 70.. Spójrzmy na jedno z bardziej wiarygodnych źródeł, czyli dane Głównego Urzędu Statystycznego. Dziś po naszych drogach jeździ ok. 1 800 000 motocykli i podobna liczba motorowerów. A ile ich było w latach 1950 - 1971? czytaj
2022-09-26 20:25:00

Romet 700 Pegaz. Dla tych, co wstydzili się jeździć Komarem
tomasz szczerbicki
Od połowy lat 70. stylistyczny archaizm podwozi motorowerów Komar stawał się coraz częściej tematem drwin. Na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie górę brał pragmatyzm i cechy użytkowe, a moda i styl były tylko abstrakcyjnymi pojęciami znanymi z telewizji i gazet, popularność motorowerów Komar nie słabła. W dużych miastach było odwrotnie. Tu motorower Komar zaczynał być pojazdem wstydliwym. czytaj
2022-09-23 15:18:00

Motorynka Indian. Indian Papoose z 1947, prawie jak Romet M1 z 1978!
tomasz szczerbicki
W czasie II wojny światowe wręcz wzorcowym motocyklem dla wojsk powietrznodesantowych stał się angielski Welbike. Była to konstrukcja nowatorska i idealnie skrojona do zadań mu stawianych. Po wojnie desantowy Welbike rozpoczął nowe, cywilne życie. Ma to związek również z firmą Indian. czytaj
2022-09-23 14:58:00

Sokół 600. Kultowy polski motocykl. Oto jego już 90-letnia historia!
tomasz szczerbicki
Na przełomie lata i jesieni 1932 roku Tadeusz Rudawskie rozpoczął prace konstrukcyjne nad motocyklem Sokół 600. Gotowy prototyp powstał kilka miesięcy później. W historii naszego przemysłu motocyklowego to jeden z kamieni milowych. Motocykl, którego pełna nazwa brzmiała: "Sokół 600 RT typ M211" (RT - Rudawski Turystyczny), na początku występował pod oznaczeniami "CWS 600 RT". czytaj
2022-09-16 14:30:00

Motocyklowy Rajd Tatrzański. To miała być polska "sześciodniówka". To już 85 lat!
tomasz szczerbicki
Przez wiele dziesięcioleci były to najbardziej znane motocyklowe zawody szosowo-terenowe w Polsce. W latach 50. i 60. w Rajdzie Tatrzańskim startowało wielu zawodniku zagranicznych z czołówki europejskiej. Impreza stała się międzynarodową. czytaj
2022-09-16 14:06:00

Wyścigowy motocykl WFM 125. Zjęcia, opis, historia
tomasz szczerbicki
Od początku lat 50. Jerzy Jankowski z braćmi Brun (Krzysztofem i Stanisławem) konstruowali motocykle sportowe - wyścigowe, rajdowe i crossowe. A że byli profesjonalistami i robili to z ogromną pasją efektów, tej pracy było sporo i były one ciekawe konstrukcyjnie. Po pierwszych doświadczeniach z modelem wyścigowym SHL 125 WJ 2 Jerzy Jankowski dalej intensywnie pracował nad usprawnieniem tej wersji, jednak już pod nazwą WFM. Nowa wersja wyścigówki Jankowskiego zadebiutowała w 1953 roku podczas jednego z wyśc czytaj
2022-09-09 15:32:00

Militor. Tak wyglądała próba połączenia motocykla z samochodem
tomasz szczerbicki
Czasami spotykam się ze stwierdzeniem, że motocykl z wózkiem bocznym jest czymś pośrednim pomiędzy motocyklem, a małym samochodem. Jeżeli popatrzymy na ładowność - 3 osoby - być może takie twierdzenie ma sens, ale jeżeli popatrzymy na konstrukcję, to taki zestaw jest po prostu motocyklem z przyczepką boczną. Tak zasadniczo można by zamknąć temat. Zdarzają się jednak wyjątki, takie jak chociażby prezentowany dziś motocykl Militor. czytaj
2022-09-09 14:53:00

Honda model J, zwana też Benly 1959-1965. Historia, opis i zdjęcia
tomasz szczerbicki
Dziś sporą liczbę modeli Hondy możemy nazwać przełomowymi lub chociaż ważnymi w historii tej firmy, czy nawet w historii motocyklizmu. Przykłady pierwsze z brzegu - CB 750, CX 500, Gold Wing, Rebel, parę wersji z serii CBR i jeszcze kilka innych. To jednak przykłady modeli powstałych gdy firma Honda była już liderem tej branży na świecie. Mało znane są zaś "ważne modele" z początku istnienia tej firmy. czytaj
2022-09-02 16:47:00

Velocette LE. Motocyklowa perełka, której w Polsce nikt nie chce kupić
tomasz szczerbicki
To jeden z ciekawszych motocykli lat 50. i 60. W muzeach na całym świecie eksponowany jest jako ważny historycznie pojazd swojej epoki. Wśród kolekcjonerów i motocyklistów w naszym kraju nie wzbudzaj jednak zainteresowania. czytaj
2022-09-02 15:38:00

Harley-Davidson z silnikiem boxer. Co ciekawe, cylindry ułożone wzdłuż linii motocykla!
tomasz szczerbicki
Choć Harley-Davidson ma w herbie "świętego" V-twina to historia pokazuje, że była to zawsze firma poszukująca, niestroniąca od zaskakujących rozwiązań konstrukcyjnych. Do słowa "była" muszę chyba dopisać "jest nadal", bo w ostatnich dwóch latach zaprezentowała kilka nowych zaskakujących modeli, chociażby motocykl klasy Adventure i kilka innych. czytaj
2022-09-02 14:14:00

Sokół 125 w wersji rajdowej. Roman Karkuciński zbudował go z wraku motocykla
tomasz szczerbicki
Motocykl w roku 1952 nabyty został w "Spółdzielni Pracy" jako wrak motocykla Sokół 125 i przydzielony przez ZS Budowlani Karkucińskiemu, w celu przeprowadzenia na nim doświadczeń. Po kilku miesiącach motocykl ten startował po raz pierwszy w ogólnopolskim motocrossie w Chylicach, zajmując II miejsce w swojej klasie. Kolejne ulepszenia przeszły najśmielsze oczekiwania. Według zdania wybitnych konstruktorów motorowych i zawodników motocyklowych ten motocykl przewyższał swoją konstrukcją wiele maszyn zagranicz czytaj
2022-08-28 15:08:00

Tomasz Szczerbicki, ekspert historii motocykli. Poznaj jego przygodę z motocyklami
tomasz szczerbicki
Motocyklami, samochodami i militariami interesowałem się od kiedy pamiętam. I to raczej tymi klasycznymi lub zabytkowymi. Gdy moi koledzy wycinali z gazet plakaty z najnowszymi modelami, ja wolałem łazić po Warszawie i szukać na parkingach starych pojazdów. Trudno mi było wtedy to zrozumieć, ale czułem, że od nich emanuje jakaś metafizyczna siła. Dziś wiem, że to jest historia w nich zaklęta, historia, której były świadkami. czytaj
2022-08-12 13:34:00

Poznański klub Unia. Motocykliści z Poznania i okolic
tomasz szczerbicki
To mój 101 artykuł opublikowany na portalu Ścigacz.pl. Dało mi to trochę do myślenia. W poprzednich 100 prezentowałem różne tematy historyczne dotyczące głownie pojazdów. Dziś chciałbym przypomnieć ludzi i poszukać ich potomków, aby oni opowiedzieli historię motocyklowej pasji swoich rodziców, dziadków czy kuzynów. czytaj
2022-08-12 10:20:00
Polecamy
Jak myjesz motocykl?
Aktualności
reklama
|