Ile jest w Polsce motocykli? Do PRL nam daleko. Jak to by³o kiedy¶?
Różne archiwalne źródła podają nieco odmienne dane o liczbie motocykli i wielkości produkcji w latach 50., 60. i 70.. Spójrzmy na jedno z bardziej wiarygodnych źródeł, czyli dane Głównego Urzędu Statystycznego. Dziś po naszych drogach jeździ ok. 1 800 000 motocykli i podobna liczba motorowerów. A ile ich było w latach 1950 - 1971?
Dzisiejszy stan posiadania motocykli i motorowerów to głównie pojazdy importowane. Krajowe motocykle - głównie zabytkowe - stanowią niewielki procent. Należy pamiętać, że choć coś nazywa się swojsko, np. Junak lub Romet nie jest dziś wytwarzane u nas. W tych pojazdach tylko nazwy są polskie. Produkcję motocykli zakończono u nas w 1985 roku. Motorowery wytwarzano nieco dłużej, do końca lat 90.
Prezentowane w tabelach dane z lat 1950 - 1971 dotyczą głównie motocykli krajowych: WFM, WSK, SHL, Junak oraz motorowerów z Zakrzowa (Ryś, Żak) i z Bydgoszczy (Komar). Motocykle i motorowery importowane stanowiły niewielki procent ogólnej liczby pojazdów. W zestawieniu produkcji jednośladów pojawia się też kategoria "Skuter". Dotyczy ona skuterów Osa (modele: M50 i M52) wytwarzanych w Warszawskiej Fabryce Motocykli.
Ilość motocykli w Polsce w latach 1950 - 1971
Rok | Motocykle i skutery |
1950 | 58 928 |
1955 | 169 732 |
1960 | 771 445 |
1965 | 1 464 805 |
1968 | 1 686 853 |
1970 | 1 789 420 |
1971 | 1 839 240 |
Produkcja jednośladów w Polsce w latach 1950 - 1970
Lata | Motocykle | Skutery | Motorowery |
1949 | 4 200 | - | - |
1951 | 17 800 | - | - |
1954 | 19 800 | - | - |
1956 | 45 500 | - | - |
1958 | 84 900 | - | 2 600 |
1959 | 103 000 | 1631 | 13 300 |
1960 | 122 000 | 3100 | 25 400 |
1961 | 131 000 | 3000 | 32 500 |
1962 | 142 000 | 4826 | 42 900 |
1963 | 150 000 | 5010 | 47 800 |
1964 | 148 000 | 5024 | 40 700 |
1965 | 144 000 | 5998 | 61 400 |
1966 | 144 000 | - | 75 100 |
1967 | 119 000 | - | 60 500 |
1968 | 106 000 | - | 71 800 |
1970 | 95 200 | - | 85 100 |
W pierwszej połowie lat 70. (dokładnie w latach 1971 - 1973) osiągnęliśmy szczyt liczby motocykli zarejestrowanych w naszym kraju. Wartość ta zbliżyła się do dwóch milionów, ale ich nie osiągnęła. Dziś zrównaliśmy się z tym poziomem. Tu nie ma wielkich różnic. Są one zaś w deklarowanym przeznaczeniu pojazdów. W latach 70. większość motocykli traktowana była jako pojazdy użytkowe (dojazdy do pracy, narzędzie pracy, środek komunikacji w gospodarstwie wiejskim i tym podobne cele). Niewielka tylko część używana była do celów rekreacyjnych. Dziś jest zupełnie odwrotnie, większość motocykli używana jest do celów rekreacyjnych i turystycznych, niewielki zaś procenty traktowany jest jako pojazdy użytkowe.
Jeżeli w najbliższym czasie zachowa się trend wzrostowy na poziomie z ostatnich lat, w przyszłym roku pierwszy raz od 50 lat odnotujemy nowy rekord liczby motocykli zarejestrowanych w Polsce.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze