tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 To był złoty czas polskich motorowerów. Romety, Komary i lata 70.
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

To był złoty czas polskich motorowerów. Romety, Komary i lata 70.

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.10.21, 19:13 Drukuj

Lata 70. to czas przełomowych zmian w stylizacji polskich motorowerów. Zaczęto zwracać uwagę na takie uwarunkowania jak: estetyka, moda i styl. Powoli rodzące się u nas społeczeństwo konsumpcyjne stawało się coraz bardziej wymagające. Poza tym polityka dynamicznego rozwoju gospodarki kraju wymuszała myślenie o ewentualnym eksporcie jak największej liczby naszych produktów. W tym przypadku atrakcyjność formy była aspektem kluczowym.

Historię nowych polskich motorowerów Romet rozpoczęły modele: 700 i 710, o których już pisaliśmy:

NAS Analytics TAG

Romet 700 Pegaz. Dla tych, co wstydzili się jeździć Komarem

Niedługo po wprowadzeniu ich na rynek powstały kolejne.     

W modelu 750 Pegaz, produkowanym w latach 1974 - 1976, zastosowano silnik 017 posiadający dwa biegi zmieniane ręcznie. Co do mocy tej jednostki napędowej, jedne instrukcje podawały 1,7 KM inne 1,8 KM. To raczej informacja gwoli kronikarskiej ścisłości, gdyż różnica 0,1 KM była niewyczuwalna. Egzemplarze Rometa 750 ukazywały się na rynku w wersjach zarówno z systemem uruchamiania poprzez pedały, jak również z rozrusznikiem nożnym (kopniakiem) typu motocyklowego. Podwoziowo model 750 niewiele różnił się od Rometa 710.    


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe "setki", które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150-200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Romet 760 Polo podwoziowo bazował na modelu 750. Poprzez umieszczenie zbiornika paliwa z przodu przypominał w linii Komara 2361 Sport. Polo posiadał silnik 017, z systemem uruchamiania za pomocą kopniaka. Występował z dwoma rodzajami kierownicy - niską i wysoką (typu "baranie rogi"). Różnice pomiędzy modelem 750 a 760 ograniczały się wyłącznie do stylistyki podwozia.    

W 1974 roku dostępne wówczas na rynku motorowery krajowe kosztowały: Komar 2330 - 4900 zł, Komar 2350 - 5100 zł, Komar 2361 Sport - 5100 zł, Komar 2338 - 5100 zł, Romet 700 Pegaz - 4900 zł, Romet 710 Pegaz - 5000 zł. Jak widać uważane za lepsze modele Komarów (2361 Sport, 2338 ze sprzęgłem odśrodkowym), były tylko niewiele droższe od wersji podstawowych.

Dla porównania poziomu cenowego motorowerów warto zobaczyć, ile kosztowały wówczas popularne motocykle: WSK 125 M06B3 - 9500 zł, WSK 175 M2W2 - 13 500 zł, importowana MZ TS 250/2 - 24 000 zł.

Lata 70. były również czasem rozwoju eksportu pojazdów z Bydgoszczy. Nasze motorowery (z powodów marketingowych czasami firmowane innymi makrami i nazwami) sprzedawane były do: Niemiec zachodnich, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii, Nigerii, USA i Kanady oraz oczywiście do wielu państwa "demokracji ludowej", czyli socjalistycznego bloku wschodniego.  

Pochodnym od serii 700, z połowy lat 70., był późniejszy motorower Romet 780 Kadet, którego produkcja rozpoczęła się na początku lat 80. 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę