Romet RCR 125: opis, zdjêcia, dane techniczne modelu na rok 2023
Nowy Romet RCR 125 to jednoślad klasy cruiser, którym można podróżować posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B przynajmniej od trzech lat lub A1. Ale to nie jest zabawka dla dzieci, a prawdziwy motocykl, który poza mniejszym silnikiem i mocą, niewiele odbiega od swych potężniejszych braci. Jako jeden z nielicznych w tej pojemności, posiada bowiem silnik, który ma dwa cylindry w układzie V.
RCR V2 to ulepszona wersja znanego już motocykla, która dołączyła do oferty Rometa i uzupełniła rodzinę klasyków wyposażonych w chłodzone cieczą silniki o pojemności 125 cm3. W tej chwili należą do niej UM Renegade Commando, UM Renegade Commando Classic, UM Renegade Commando Classic Deluxe, UM Renegade Freedom i UM Renegade Vegas.
Romet RCR 125 V2 pojawił się wraz z inną nowością, czyli modelem Benda Chinchilla 125, która jest jednym z nielicznych przedstawicieli rodziny 125 cm3 z przeniesieniem napędu za pomocą paska, czyli słynnym patentem stosowanym od dekad w H-D. Nowy Romet RCR 125 V2 ma natomiast napęd przenoszony klasycznym łańcuchem.
Mały silnik, sporo mocy
Dwucylindrowy, czterosuwowy silnik RCR 125 jest chłodzony cieczą i generuje 10,2 kW mocy, czyli 13,88 KM. RCR 125 nie ma problemu z przekroczeniem bariery 100 km/h. Setka na liczniku to całkiem sporo, a dla motocykli w tej klasie pojemności i typu pojazdów w zasadzie nie trzeba więcej. Oczywiście, silnik spełnia wyśrubowane normy emisji spalin Euro 5, a sześciostopniowa skrzynia biegów pozwala optymalnie wykorzystać możliwości tego nietuzinkowego silnika.
Pozycja za kierownicą powinna być wygodna dla większości użytkowników o standardowych rozmiarach, środek ciężkości umiejscowiony jest nisko, co ułatwia sterowanie w miejskiej dżungli.
Większe bezpieczeństwo
Przednie zawieszenie to masywny, zresztą jak cały motocykl, wariant upside-down oraz klasyczny zestaw amortyzatorów tylnej sekcji. Pewne i szybkie zatrzymanie motocykla gwarantują tarczowe, hydrauliczne hamulce z układem CBS. W wersji modelowej na rok 2023 na przednim kole znajduje się pojedyncza tarcza i dwutłoczkowy zacisk, natomiast równocześnie poprawiono cały układ odpowiedzialny za hamowanie, wymieniono również amortyzatory, co podniosło wydajność i skuteczność hamowania.
Oświetlenie w technologii LED, sprawia że i więcej widzimy i jesteśmy bardziej widoczni, a to z oczywistych powodów znacząco wpływa, zarówno na komfort prowadzenia po zmroku, jak i na bezpieczeństwo.
Nie taki mały
Wymiary RCR to 2070/755/1010, a rozstaw osi wynosi 1410 mm. Motocykl waży 167 kg, a zbiornik o pojemności 15 litrów, przy średnim spalaniu na poziomie 3,5l sprawia, że nie będziemy przesadnie częstymi gośćmi na stacji paliw. Opony zastosowane w RCR 125 mają rozmiar 120/80-14 z przodu oraz 140/70-17 z tyłu.
Nowy Romet RCR 125 V2 kosztuje 19 999 zł. Oczywiście zakup nowego motocykla premiowany jest 24-miesięczną gwarancją. Warto pamiętać, że w przypadku, gdy nowy właściciel przejedzie powyżej 6 000 kilometrów w mniej niż 24 miesiące, gwarancja automatycznie się kończy.
To już nie ta sama kategoria 125 cm3
Bez wątpienia w branży motocyklowej wiele się zmienia. Po pierwsze kategoria 125 cm3 staje się coraz mocniejsza i widzimy wyraźnie, że producenci transferują technologie i rozwiązania stosowane w większych motocyklach, do tych niższych klas. Tym samym określenie "niższe klasy" przestaje mieć sens. To po prostu motocykle o pojemności 125 cm, co w niczym im nie ujmuje.
Bez wątpienia nie będą nigdy tak wydajne i nie osiągną prędkości możliwych dla konstrukcji z silnikami o większych pojemnościach. Z drugiej strony prawdopodobnie ¾ tych pojazdów jest używanych głównie w aglomeracjach miejskich i obszarach zabudowanych, gdzie graniczną prędkością — przynajmniej zgodnie z przepisami — jest 50 km/h. Przez całą dobę.
I jeszcze jedno. Poza technologiami widzimy również lepszą jakość i wykończenie. Różnicę istnieją, ale stopniowo się zacierają. Niestety wszystko ma swoją cenę. W tym przypadku dosłownie. 125-piątki są coraz droższe. Ale na to nie mamy żadnego wpływu.
Dane techniczne
rocznik | 2023 |
wymiary [mm] | 2070/755/1010 |
rozstaw osi [mm] | 1410 |
waga [kg] | 167 |
silnik | 2-cylindrowy V-twin |
pojemność [ccm] | 125 |
chłodzenie | cieczą |
moc max [KM] | 13,8 |
moment obrot. [Nm/rpm] | 14/6500 |
prędkość max [km/h] | 95 |
rozruch | elektryczny |
zapłon | EFI |
przeniesienie napędu | łańcuch |
skrzynia biegów | 6 biegów |
sprzęgło | wielotarczowe, mokre, manualne |
smarowanie | obieg wymuszony, mokra misa olejowa |
opony przód | tył | 120/80-14 | 140/70-17 |
zawieszenie przód | USD |
zawieszenie tył | amortyzator olejowy |
pojemność zbiornika [L] | 15L |
hamulec przód / tył | 300 mm tarcza / 240 mm tarcza |
system hamulcowy | CBS |
obręcze | aluminiowe |
rodzaj paliwa | P, E5 |
zużycie paliwa | 3.5 l/100km |
Emisja CO2 | 81 |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze