Romet 700 Pegaz. Dla tych, co wstydzili siê je¼dziæ Komarem
Od połowy lat 70. stylistyczny archaizm podwozi motorowerów Komar stawał się coraz częściej tematem drwin. Na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie górę brał pragmatyzm i cechy użytkowe, a moda i styl były tylko abstrakcyjnymi pojęciami znanymi z telewizji i gazet, popularność motorowerów Komar nie słabła. W dużych miastach było odwrotnie. Tu motorower Komar zaczynał być pojazdem wstydliwym (mówiąc kolokwialnie - obciachowym). Młodzież miejska pragnęła pojazdów modnych, w europejskim stylu. Tym oczekiwaniom wyszła naprzeciw bydgoska fabryka wprowadzając na rynek kolejne model motorowerów firmowanych nazwą: "Romet".
Lata 70. przyniosły wiele zmian politycznych, społeczny i gospodarczych. Kurs polityki państwowej został skierowany ku zachodowi Europy. Choć nadal byliśmy krajem socjalistycznym, głównym hasłem lat 70. było "Otwarcie na zachód". Coraz więcej osób podróżowało za granicę. Coraz więcej polskich specjalistów pracowało w krajach "dewizowych". Coraz więcej turystów odwiedzało nasz kraj. Uruchomiono w Polsce produkcję licencyjną Polskiego Fiata 126p - "Samochodu dla Kowalskiego" o parametrach technicznych na poziomie europejskich. Chłonęliśmy wzorce kultury zachodnie. Do tych realiów archaiczny i siermiężny Komar powoli przestawał pasować. Szybko zrozumiano to w Bydgoszczy i już od pierwszych miesięcy lat 70. rozpoczęto prace nad nowymi motorowerami. Pierwsze seryjne efekty tych prac pojawiły się już 1972 roku.
Pierwszym motorowerem z nowej rometowskiej serii oznaczonej liczbą 700 był: Romet 700 Pegaz. Na tabliczce znamionowej pojawiła się też nowa nazwa fabryk: "Zakłady Rowerowe Predom-Romet". Produkcja seryjna Rometa 700 Pegaz ruszyła w 1972 roku. Motorower posiadał zupełnie nową konstrukcję ramy i całego podwozia, mniejsze 16-calowe koła i zbiornik paliwa nietypowo umieszczony z tyłu, w miejscu bagażnika. Model ten posiadał także nową jednobiegową jednostkę napędową serii 010 ze sprzęgłem odśrodkowym. Rozwiązania tego silnika były identyczne z silnikiem S-38SH, różnicą były tylko kształt karterów, bardziej kwadratowy. Stąd, i z kształtu cylindra, wzięło się też potoczne określenie "Kwadrat".
Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Nowy Romet 700 Pegaz miał (według danych fabrycznych): silnik typu 010, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 cm³, stopień sprężania 6,5, moc maksymalna 1,7 KM przy 5600 obr/min, cylinder aluminiowy z żeliwną tuleją, głowice ze stopu lekkiego z odprężnikiem, wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie, powrócono w nim do archaicznego już wówczas systemu rozruchu za pomocą pedałów. Dawny pozostał też gaźnik typu GM 12F i mokry, siatkowy filtr powietrza. Sprzęgło było odśrodkowe. Skrzynia biegów jednobiegowa zblokowana z silnikiem. Podwozie stanowiła otwarta rurowa rama. Zawieszenie koła przedniego było na krótki wahacz pchany. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu resorowanym dwoma amortyzatorami. Kierownica wydłużona. Siodło typu rowerowego, zadania sygnału spełniał dzwonek rowerowy. Całkowita długość Rometa 700 Pegaz wynosiła 1700 mm, wysokość rączek kierownicy 1100 mm, wysokość siodła 800 mm. Bębny hamulcowe ze stopu lekkiego. Instalacja elektryczna była jednoprzewodowa o napięciu 6 V, prądnica-iskrownik (umieszczona na czopie wału korbowego) trzycewkowa o mocy 23W. Romet 700 Pegaz ważył 45 kg. Szybkość maksymalna oczywiście musiał być 40 km/h, bo tak nakazywały przepisy.
Istniał także model oznaczony numerem 705, charakteryzujący się sztywnym zawieszeniem tylnym. Kolejny pojazd z tej serii - model 710 Pegaz - różnił się od bazowego 700 nowym widelcem teleskopowym przedniego koła.
W kolejnych latach powstawały następne modele motorowerów z tej serii. Przypuszczam, że dla wielu starszych czytelników był to pierwszy silnikowy jednoślad jakim jeździli.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeCudowny polski motorower, Dosta³em taki w prezencie od mamy w 1975 roku. Pojechali¶my do sklepu GS w Staro¼rebach i kupili¶my. Kierownik sklepu z moj± mam± skrêca³ i sprawdza³ stan, mnie wys³ano ...
Odpowiedz