tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Harley-Davidson z silnikiem boxer. Co ciekawe, cylindry ułożone wzdłuż linii motocykla!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Harley-Davidson z silnikiem boxer. Co ciekawe, cylindry ułożone wzdłuż linii motocykla!

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.09.02, 14:14 Drukuj

Choć Harley-Davidson ma w herbie "świętego" V-twina to historia pokazuje, że była to zawsze firma poszukująca, niestroniąca od zaskakujących rozwiązań konstrukcyjnych. Do słowa "była" muszę chyba dopisać "jest nadal", bo w ostatnich dwóch latach zaprezentowała kilka nowych zaskakujących modeli, chociażby motocykl klasy Adventure i kilka innych.

Wróćmy jednak do "była". W prawie 120-letniej historii tej marki sporo było modeli jednocylindrowych i pojawiły się też dwa z silnikami bokser.

NAS Analytics TAG

Pierwszy bokser pod szyldem Harley-Davidson pojawił się w 1919 roku. Nietypowy silniki - dwucylindrowy z cylindrami ułożonymi wzdłuż osi motocykla - miał pojemność skokową 584 cm³ i moc 6 KM. Motocykl ten miał być zarzewiem pewnej rewolucji społecznej, bo był to model kierowany do kobiet. Wtedy jeszcze "kobieta na motocyklu" był czymś zupełnie zjawiskowym. Harley chciał przełamać ten stereotyp i wyznaczyć nowe społecznie trendy i modę. Rewolucja na całego - nietypowy silnik i burzenie ładu społecznego.

W folderach i ogłoszeniach prasowych reklamowano go jako "motocykl dla kobiet", czemu sprzyjała jego niewielka waga (ok. 115 kg). Tak pisano: Towarzysz damskich przejażdżek. (…) Oto motocykl stworzony z myślą o kobietach. (…) Jazda na motocyklu stała się dla współczesnych kobiety tym, czym dla ich matek i babć była jazda konna. Jeśli jesteś kobietą, która nie lubi siedzieć w domu, to ten motocykl jest dla ciebie.   

Gdyby jednak kobiety nie były zainteresowane motocyklizmem asekuracyjnie pokładano w nim również inne nadzieje - miał stać się przebojem eksportowych firmy na rynki europejskie. Czas pokazał, że w Europie nie wytrzymał konkurencji cenowej z podobnymi motocyklami produkcji angielskiej.

Tu mała dygresja - dziś silnik z układem cylindrów bokser kojarzy się nam głównie z marką BMW. Ta jednak produkcję motocykli rozpoczęła dopiero w 1923 roku, czyli wtedy, gdy Harley zakończył wytwarzanie swojego modelu z bokserem. 


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Drugi harleyowski bokser pojawił się ponad 20 lat później. W pierwszych latach II wojny światowej Amerykanie bacznie przyglądali się poczynaniom Niemców w Afryce Północnej. Jednym ze skrupulatnie analizowanych wątków była sprawność transportu wojskowego na afrykańskich bezdrożach. W grupie motocykli Jankesi wysoko oceniali mobilność niemiecki wojskowych, dolnozaworowych bokserów (BMW, Zundapp) i zapragnęli też mieć coś podobnego.

Władze wojskowe US Army swoimi spostrzeżeniami z Afryki podzielili się z przedstawicielami fabryk Harley-Davidson i Indian, a ten przygotowały dla nich prototypy pojazdów, które były zbliżone konstrukcyjnie do wojskowych motocykli niemieckich. Tak powstał Harley-Davidson XA z silnikiem boxer i napędem tylnego kola za pomocą wału.

Model XA produkowany były tylko przez rok, na przełomie lat 1941 - 1942, a bramy fabryki opuściło niewiele ponad 1000 sztuk. Nie odegrały one znaczącej roli w wyposażeniu amerykańskich wojsko, ale były ciekawe konstrukcyjnie.

 Silnik Harleya-Davidsona XA miał pojemność skokowa 740 cm³, stopień sprężania 5,7:1 i moc 23 KM przy 4600 obr./min. Osiągał prędkość maksymalną 105 km/h. Napęd przenoszony był przez czteroprzekładniową skrzynie biegów i dalej wałem na tylne koło. 

W Polsce w latach 90. pojawiło się kilka egzemplarzy tego motocykla, przywiezionych z za naszej wschodniej granicy. W ostatnich 20. latach sprowadzono do Polski z USA co najmniej osiem takich motocykli. Znajdują się one obecnie w prywatnych kolekcjach. 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę