tomasz szczerbicki strona 2

Honda Motocompo. Co to było? Jak jeździło? Dane techniczne
tomasz szczerbicki
To pojazd stylistycznie ponadczasowy. Powstał na początku lat 80., czyli ponad 40 latem, ale gdyby dziś któraś z firm zaprezentował go po raz pierwszy nikt nie dopatrywałby się w nim stylistycznych archaizmów. czytaj
2023-02-03 14:44:00

MV Agusta 125 dohc 1950-1960. Wyciągała 185 km/h przy pojemności 125 cm
tomasz szczerbicki
W roku 1950 cieszyliśmy się z rozpoczęcia produkcji motocykli SHL 125 M04 - tylne zawieszenie sztywne, przednie na archaicznym widelcu trapezowym, dwusuwowy silnik 125 cm³ o mocy 4 KM. W tworzonych na bazie wersji seryjnej pojedynczych egzemplarzach sportowych (wyścigowych i rajdowych) osiągano moc nieco ponad 7 KM. Tym czasem we Włoszech, w firmie MV Agusta, w 1950 roku rozpoczęto produkcje wyścigowego modelu MV Agusta 125 Bialbero Racer. Była o wyścigówka z czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem 1 czytaj
2023-01-31 18:39:00

Na ten motocykli robotnik pracował 18 lat! O czym jeszcze pisała prasa w 1937 roku?
tomasz szczerbicki
W latach 1911 - 1990 ukazywało się w Polsce ok. 70 periodycznych czasopism motoryzacyjnych. Około 20 z nich było motocyklowych. Reszta to magazyny samochodowe lub mieszane w różnych konfiguracjach - lotniczo, militarno, rowerowo, motocyklowo, samochodowe oraz czasopisma branżowe - transport towarowy, pasażerski, itp. Od czasu do czasu będziemy zaglądać do starej prasy i szukać tam ciekawych tematów motocyklowych. czytaj
2023-01-27 16:12:00

Motocykle NSU, dlaczego były tak pożądane w przedwojennej Polsce?
tomasz szczerbicki
Produkcję niemieckich motocykli NSU rozpoczęto w 1901 rok. Firma szybko rozwijała tą gałąź działalności, stając się w niedługim czasie czołową marką europejską. U nas motocykle NSU pojawiły się jeszcze przed I wojną światową. Przez lata dały się poznać jako pojazdy solidne i trwałe, zyskują sobie dobre opinie. W połowie lat 20., gdy sporządzano w Polsce pierwsze statystyki motocykli, marka ta była w grupie pięciu najpopularniejszych. Po II wojnie światowej sporo wojskowych NSU stało się własnością Polaków. czytaj
2023-01-14 18:13:00

Motocykle 1 wojny światowej. Czym walczono i w jaki sposób?
tomasz szczerbicki
Na przełomie XIX i XX wieku w Europie funkcjonowało już kilkudziesięciu wytwórców motocykli. W tym okresie pojawiło się wiele znanych firm, które odegrały bardzo ważną rolę w historii motocyklizmu. Powstały lub zajęły się produkcją motocykli takie znane firmy jak: Bianchi (1897 r.), Ariel (1898 r.), Sarolea (1898 r.), Matchless (1899 r.), Peugeot (1899 r.), Indian (1901 r.), Norton (1901 r.), NSU (1901 r.), FN (1902 r.), Triumph (1902 r.), Wanderer (1902 r.), Harley-Davidson (1903 r.), Husqvarna (1903 r.), czytaj
2023-01-08 17:36:00

BSA A65 sidecar. Czy wyścigówka może mieć wózek boczny?
tomasz szczerbicki
BSA A65. Motocykl ten został specjalnie zaprojektowany do rywalizacji w Mistrzostwach Świata Sidecarów. Produkowany był w latach 1965 - 1966, a w rywalizacji sportowej pozostawał do 1973 roku. Wyścigowa BSA A65 sidecar napędzana była dwucylindrowym, czterosuwowym (ohv), rzędowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności skokowej 654 cm³ i mocy (w zależności od regulacji) od 42 do 54 KM. Stopień sprężania wynosił 9:1. Silnik zasilany był przez dwa gaźniki Amal a przeniesienie napędu odbywało poprzez czytaj
2023-01-06 18:37:00

Motocykl wyciągnięty z wody lub wykopany z ziemi. Polscy mechanicy czynią cuda
tomasz szczerbicki
W wydanej w 2006 roku książce "Motocykle II wojny światowej" napisałem o BMW R-51 znalezionym w Mikoszewie w 1999 roku. Był on zakopany w ziemi. To przykład dużo szerszej historii. W pierwszych latach po wojnie w tamtej okolicy wyciągnięto również z wody sporo motocykli. Po koniecznych naprawach ruszyły one na polskie drogi. czytaj
2023-01-01 17:24:00

Papierowa Yamaha, gliniany Sokół i Harley-Davidson z drewna. To robią polscy motocykliści w zimie
tomasz szczerbicki
Często przy użyciu ołówków, mazaków czy kredek powstają rysunki bliskiego naszemu sercu motocykla. Inni farbami tworzą dzieła na płótnie. Niektórzy idą dalej i wizje artystyczne urzeczywistniają w trzech wymiarach. Najbardziej zapaleni motocykliści tworzą rzeźby motocykli w skali 1:1. Tym działaniem wkraczając we wspólne pole dwóch dziedzin - motocyklizmu i sztuki nowoczesnej. Tworzywem tych swoistych dzieł sztuki (nie bójmy się tego określenia) są różne materiały, np. tektura. czytaj
2022-12-24 14:12:00

Pointer z fabryki Shinmeiwa. Japończyk jakiego nie znałeś
tomasz szczerbicki
Gdy w odniesieniu do motocykla słyszymy potoczne określenie "Japończyk" na myśl przychodzi nam wielka czwórka, czyli: Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki. To dziś ikony japońskiej motoryzacji. Historia produkcji motocykli w kraju kwitnącej wiśni jest jednak dużo większa niż tylko cztery marki. Od lat 20. do 70. funkcjonowało tam kilkadziesiąt firmy wytwarzających seryjnie motocykle. Spójrzmy jeden z wątków tej historii po II wojnie światowej. czytaj
2022-12-16 13:59:00

Historia motocykli MV Agusta. Pierwszy model nazywał się... Vespa!
tomasz szczerbicki
Dziś marka MV Agusta kojarzy się głównie z motocyklami wyścigowymi i sportowymi. Obok Ducati i Moto Guzzi to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek włoskiego przemysłu motocyklowego. Firma ta powstała w 1945 roku, wywodząc się z fabryki lotniczej. czytaj
2022-12-13 14:26:00

"Elefantentreffen" po polsku. Pierwszy w Polsce zimowy zlot Harley-Davidson
tomasz szczerbicki
Odbył się w Międzygórzu w dniach 9 - 11 stycznia 1976 roku. W swoim czasie było to wydarzenie bez precedensu. Należy też pamiętać, że i zimy były wówczas ostrzejsze. Dziś większość załamuje ręce gdy na termometrze pojawi się -2° C. Wtedy -12° C było zwykła zimową codziennością. czytaj
2022-12-09 16:13:00

Armata napędzana silnikiem radzieckiego motocykla M-72
tomasz szczerbicki
Obok czołgu T-34, motocykl M-72 jest u nas ikoną Wojska Polskiego. Po okresie intensywnej służby wojskowej, w latach 60. i 70., przechodziły one do cywila i dla wielu motocyklistów były ciekawą alternatywą dla małolitrażowych jednośladowych produktów naszych fabryk. Popularna M-ka to było kawał motoru - 2-cylindrowy bokser o pojemności skokowej 750 cm³ i mocy 22 KM. Z wózkiem boczny jego waga wahała się ok. 350 kg. Okazuje się, że silnik tego motocykla napędzał również sporych rozmiarów armaty. czytaj
2022-12-06 17:12:00

GACEK Inwalidzki mikrosamochód z silnikiem Jawy 350
tomasz szczerbicki
Silniki motocyklowe napędzały różne dziwne pojazdy - samochody turystyczne, sportowe, dostawcze, drezyny kolejowe, wehikuły wojskowe i pojazdy specjalne, jakimi były np. samochody inwalidzkie. U nas powstało kilka takich pojazdów, przeważnie prototypów. czytaj
2022-12-04 18:20:00

Przemysł motocyklowy w Polsce po II wojnie światowej
tomasz szczerbicki
Ostatnio zostałem poproszony o wygłoszenie kilku prelekcji dla uczniów techników samochodowych w różnych częściach Polski. Zrzucono na mnie również wybór tematu. Długo zastanawiałem się, o czym opowiedzieć młodym ludziom, którzy chcą swoją zawodową przyszłość związać z branżą motoryzacyjną. Po namyśle doszedłem do wniosku, że opowiem im jak wyglądał u nas przemysł motoryzacyjny w latach 1945 - 1990, aby mieli porównanie z tym, co mamy dziś. czytaj
2022-11-29 15:28:00

Star 660 z silnikiem motocykla WSK125. Oni zrobili to naprawdę!
tomasz szczerbicki
Silnik motocykla WSK 125 miał również ciekawy udział w obronności kraju. I nie chodzi tu wcale o motocykle WSK używane w wojsku, ale o pojazdy, w przypadku których zupełnie nie spodziewalibyśmy się wykorzystania tych silników. czytaj
2022-11-25 17:03:00

Ducati 65 ohc za 115 000 zł! Niezwykła kariera silniczka do roweru
tomasz szczerbicki
Sportowy (zwłaszcza wyścigowy) tuning silników kojarzy się przeważnie z motocyklami o dużych pojemościach, przynajmniej od 350 cm³ wzwyż. Okazuje się, że ciekawe konstrukcje wyścigowe powstawały nawet w klasie niewiele większej od motorowerów. Któż by o to podejrzewał Ducati? czytaj
2022-11-25 15:35:00

Punkty karne naszych dziadków. Jak po wojnie karano kierowców?
tomasz szczerbicki
Tematem ostatnio często przewijającym się w mediach motocyklowych są punkty karne za wykroczenia drogowe i związane z tym kary. A jak to wyglądało za czasów naszych dziadków? Oni też mieli pewnego rodzaju "punkty karne", po przekroczeniu których zabierano prawo jazdy. Przewinieniem mogło być niestosowanie się do przepisów o ruchu drogowym lub zły stan techniczny pojazdu. Do zilustrowanie tego tematu posłużę się skanami prawa jazdy dziadka mojego szkolnego kolegi. czytaj
2022-11-16 11:48:00

Gokarty polskiej produkcji! Z silnikami WSK 125! Oficerska Szkoła Samochodowa w Pile
tomasz szczerbicki
W latach 60. w Oficerskiej Szkole Samochodowej w Pile zbudowano 10 prostych gokartów przeznaczonych do wstępnej nauki jazdy samochodem. Projektantem tych pojazdów był płk Zbigniew Węglarz, wówczas zastępca komendanta tej szkoły. Do napędu gokartów użyto silników motocykli WSK 125. czytaj
2022-11-10 18:28:00

Jakimi motocyklami jeździli przedwojenni influencerzy? Przed epoką social mediów
tomasz szczerbicki
Pewne zachowania społeczne są skrupulatnie wykorzystywane w celach marketingowych. Kiedy jakiś "Kowalski", mało obeznany w motoryzacji, zastanawia się jaki motocykl czy samochód jest najlepszy patrzy na swoich "idoli" - czym oni jeżdżą. Owi "idole" to przeważnie znani aktorzy, piosenkarze, sportowcy, dziennikarze, politycy czy innej maści celebryci, co to nie wiadomo dlaczego są sławni. Rozumowanie wspomnianego "Kowalskiego" jest proste - skoro taka gwiazda jeździ pojazdem X to musi on być dobry. Tu pojawia czytaj
2022-11-10 14:49:00

ESO, czechosłowacka marka motocykli, oferująca wyłącznie wyścigówki
tomasz szczerbicki
Przełom lat 40. i 50. oraz całe lata 50. były ciekawym okresem w historii drogowych wyścigów motocyklowych w Polsce. Na starcie zawodów stawały wówczas maszyny: Norton, Triumph, BSA, AJS, BMW, Matchless, Zundapp, HRD Vincent, Parilla. Paradoksalnie w biednych powojennych latach czyniono spore zakupy sprzętu zachodniego. czytaj
2022-11-04 16:55:00
Polecamy
Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?
Aktualności
reklama
|