tomasz szczerbicki strona 2
Pointer z fabryki Shinmeiwa. Japończyk jakiego nie znałeś
tomasz szczerbicki
Gdy w odniesieniu do motocykla słyszymy potoczne określenie "Japończyk" na myśl przychodzi nam wielka czwórka, czyli: Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki. To dziś ikony japońskiej motoryzacji. Historia produkcji motocykli w kraju kwitnącej wiśni jest jednak dużo większa niż tylko cztery marki. Od lat 20. do 70. funkcjonowało tam kilkadziesiąt firmy wytwarzających seryjnie motocykle. Spójrzmy jeden z wątków tej historii po II wojnie światowej. czytaj
2022-12-16 13:59:00
Historia motocykli MV Agusta. Pierwszy model nazywał się... Vespa!
tomasz szczerbicki
Dziś marka MV Agusta kojarzy się głównie z motocyklami wyścigowymi i sportowymi. Obok Ducati i Moto Guzzi to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek włoskiego przemysłu motocyklowego. Firma ta powstała w 1945 roku, wywodząc się z fabryki lotniczej. czytaj
2022-12-13 14:26:00
"Elefantentreffen" po polsku. Pierwszy w Polsce zimowy zlot Harley-Davidson
tomasz szczerbicki
Odbył się w Międzygórzu w dniach 9 - 11 stycznia 1976 roku. W swoim czasie było to wydarzenie bez precedensu. Należy też pamiętać, że i zimy były wówczas ostrzejsze. Dziś większość załamuje ręce gdy na termometrze pojawi się -2° C. Wtedy -12° C było zwykła zimową codziennością. czytaj
2022-12-09 16:13:00
Armata napędzana silnikiem radzieckiego motocykla M-72
tomasz szczerbicki
Obok czołgu T-34, motocykl M-72 jest u nas ikoną Wojska Polskiego. Po okresie intensywnej służby wojskowej, w latach 60. i 70., przechodziły one do cywila i dla wielu motocyklistów były ciekawą alternatywą dla małolitrażowych jednośladowych produktów naszych fabryk. Popularna M-ka to było kawał motoru - 2-cylindrowy bokser o pojemności skokowej 750 cm³ i mocy 22 KM. Z wózkiem boczny jego waga wahała się ok. 350 kg. Okazuje się, że silnik tego motocykla napędzał również sporych rozmiarów armaty. czytaj
2022-12-06 17:12:00
GACEK Inwalidzki mikrosamochód z silnikiem Jawy 350
tomasz szczerbicki
Silniki motocyklowe napędzały różne dziwne pojazdy - samochody turystyczne, sportowe, dostawcze, drezyny kolejowe, wehikuły wojskowe i pojazdy specjalne, jakimi były np. samochody inwalidzkie. U nas powstało kilka takich pojazdów, przeważnie prototypów. czytaj
2022-12-04 18:20:00
Przemysł motocyklowy w Polsce po II wojnie światowej
tomasz szczerbicki
Ostatnio zostałem poproszony o wygłoszenie kilku prelekcji dla uczniów techników samochodowych w różnych częściach Polski. Zrzucono na mnie również wybór tematu. Długo zastanawiałem się, o czym opowiedzieć młodym ludziom, którzy chcą swoją zawodową przyszłość związać z branżą motoryzacyjną. Po namyśle doszedłem do wniosku, że opowiem im jak wyglądał u nas przemysł motoryzacyjny w latach 1945 - 1990, aby mieli porównanie z tym, co mamy dziś. czytaj
2022-11-29 15:28:00
Star 660 z silnikiem motocykla WSK125. Oni zrobili to naprawdę!
tomasz szczerbicki
Silnik motocykla WSK 125 miał również ciekawy udział w obronności kraju. I nie chodzi tu wcale o motocykle WSK używane w wojsku, ale o pojazdy, w przypadku których zupełnie nie spodziewalibyśmy się wykorzystania tych silników. czytaj
2022-11-25 17:03:00
Ducati 65 ohc za 115 000 zł! Niezwykła kariera silniczka do roweru
tomasz szczerbicki
Sportowy (zwłaszcza wyścigowy) tuning silników kojarzy się przeważnie z motocyklami o dużych pojemościach, przynajmniej od 350 cm³ wzwyż. Okazuje się, że ciekawe konstrukcje wyścigowe powstawały nawet w klasie niewiele większej od motorowerów. Któż by o to podejrzewał Ducati? czytaj
2022-11-25 15:35:00
Punkty karne naszych dziadków. Jak po wojnie karano kierowców?
tomasz szczerbicki
Tematem ostatnio często przewijającym się w mediach motocyklowych są punkty karne za wykroczenia drogowe i związane z tym kary. A jak to wyglądało za czasów naszych dziadków? Oni też mieli pewnego rodzaju "punkty karne", po przekroczeniu których zabierano prawo jazdy. Przewinieniem mogło być niestosowanie się do przepisów o ruchu drogowym lub zły stan techniczny pojazdu. Do zilustrowanie tego tematu posłużę się skanami prawa jazdy dziadka mojego szkolnego kolegi. czytaj
2022-11-16 11:48:00
Gokarty polskiej produkcji! Z silnikami WSK 125! Oficerska Szkoła Samochodowa w Pile
tomasz szczerbicki
W latach 60. w Oficerskiej Szkole Samochodowej w Pile zbudowano 10 prostych gokartów przeznaczonych do wstępnej nauki jazdy samochodem. Projektantem tych pojazdów był płk Zbigniew Węglarz, wówczas zastępca komendanta tej szkoły. Do napędu gokartów użyto silników motocykli WSK 125. czytaj
2022-11-10 18:28:00
Jakimi motocyklami jeździli przedwojenni influencerzy? Przed epoką social mediów
tomasz szczerbicki
Pewne zachowania społeczne są skrupulatnie wykorzystywane w celach marketingowych. Kiedy jakiś "Kowalski", mało obeznany w motoryzacji, zastanawia się jaki motocykl czy samochód jest najlepszy patrzy na swoich "idoli" - czym oni jeżdżą. Owi "idole" to przeważnie znani aktorzy, piosenkarze, sportowcy, dziennikarze, politycy czy innej maści celebryci, co to nie wiadomo dlaczego są sławni. Rozumowanie wspomnianego "Kowalskiego" jest proste - skoro taka gwiazda jeździ pojazdem X to musi on być dobry. Tu pojawia czytaj
2022-11-10 14:49:00
ESO, czechosłowacka marka motocykli, oferująca wyłącznie wyścigówki
tomasz szczerbicki
Przełom lat 40. i 50. oraz całe lata 50. były ciekawym okresem w historii drogowych wyścigów motocyklowych w Polsce. Na starcie zawodów stawały wówczas maszyny: Norton, Triumph, BSA, AJS, BMW, Matchless, Zundapp, HRD Vincent, Parilla. Paradoksalnie w biednych powojennych latach czyniono spore zakupy sprzętu zachodniego. czytaj
2022-11-04 16:55:00
Motorowery Komar. Które modele były najlepsze?
tomasz szczerbicki
Nie chodzi tu o jakość wykonania, bo wszystkie modele Komarów były składane z tą samą niestarannością. Na początku lat 70. pojawiły się modele, które miały być atrakcyjniejsze stylistycznie od modeli podstawowych. czytaj
2022-11-04 15:43:00
Motocykle Norton w Polsce. Historia od startów na Wyspie Man do krajowych torów
tomasz szczerbicki
Od kilku lat w mediach motocyklowych pojawiał się znowu temat motocykli Norton. Kolejni inwestorzy podejmowali próby reaktywacji marki (raczej z miernym skutkiem), aż dwa lat temu prawa do tej ikony brytyjskiego motocyklizmu zakupił indyjski koncern TVS Motors. W kwietniu tego roku TVS Motors ogłosił, że zamierza zainwestować 100 milionów funtów w produkcje motocykli Norton. Taka deklaracja, wygłoszona przez stabilny ekonomicznie koncern, daj nadzieję na rzetelne odrodzenie marki Norton. czytaj
2022-10-28 16:35:00
Motocykl Indian z silnikiem bokser? Tak, był taki i tak wygladał
tomasz szczerbicki
Choć motocykle Indian kojarzą się z majestatycznymi silnikami V-twin to w historii tej wytwórni pojawił się kiedyś model z silnikiem bokser. Dziś jest on prawie zupełnie zapomniany, choć przez dwa lata był wytwarzany seryjnie. Taki motocykl widziałem nawet w jednej z prywatnych kolekcji w naszym kraju. czytaj
2022-10-28 15:12:00
Komar 2 typ 2330. Przełomowy model w historii polskich motorowerów
tomasz szczerbicki
Przełom 1968 i 1969 roku był ważnym momentem w historii polskich motorowerów. Wtedy na rynku pojawił się Komar 2 typ 2330. Zmianą konstrukcyjną, jaka przyniósł ten model, było resorowanie tylnego koła oraz zastąpienie siodełka typu rowerowego wygodniejszą kanapą. czytaj
2022-10-24 18:35:00
To był złoty czas polskich motorowerów. Romety, Komary i lata 70.
tomasz szczerbicki
Lata 70. to czas przełomowych zmian w stylizacji polskich motorowerów. Zaczęto zwracać uwagę na takie uwarunkowania jak: estetyka, moda i styl. Powoli rodzące się u nas społeczeństwo konsumpcyjne stawało się coraz bardziej wymagające. Poza tym polityka dynamicznego rozwoju gospodarki kraju wymuszała myślenie o ewentualnym eksporcie jak największej liczby naszych produktów. W tym przypadku atrakcyjność formy była aspektem kluczowym. czytaj
2022-10-21 19:13:00
John Surtee mistrz wszech czasów. Najpierw zbudował ten motocykl, a potem został mistrzem F1
tomasz szczerbicki
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszechczasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć pres czytaj
2022-10-21 18:16:00
Kupić czy wypożyczyć motocykl? Co się bardziej opłaca? Obliczyliśmy to
tomasz szczerbicki
Ostatnio w radiu słyszałem o statystykach, według których młodzi ludzie skłaniają się ku leasingom i innym formom wypożyczenia pojazdów. Bardzo mnie ten temat zainteresował. Jestem z pokolenia, które 20 lat swojego życia zahaczyło o PRL. Wtedy trzeba było wszystko kupować i mieć na własność. Nieliczne wypożyczalnie samochodów przeznczone były tylko dla turystów zagranicznych. O wypożyczalniach motocykli nikt nawet nie myślał. czytaj
2022-10-10 18:23:00
1500 km skuterem w ciągu jednej doby! To była Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959
tomasz szczerbicki
Rocznicowa cyfra nie jest wprawdzie z tych okrągłych (zakończonych na 0 lub 5), ale historia jest ciekawa i warta przypomnienia. Skuter Osa był u nas produktem szykownym i ekskluzywnym - drogim i wytwarzanym w niewielkich liczbach porównują do równolegle powstających motocykli WFM, WSK czy SHL. czytaj
2022-10-04 15:21:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz