tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pointer z fabryki Shinmeiwa. Japończyk jakiego nie znałeś
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Pointer z fabryki Shinmeiwa. Japończyk jakiego nie znałeś

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.12.16, 13:59 2 Drukuj

Gdy w odniesieniu do motocykla słyszymy potoczne określenie "Japończyk" na myśl przychodzi nam wielka czwórka, czyli: Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki. To dziś ikony japońskiej motoryzacji. Historia produkcji motocykli w kraju kwitnącej wiśni jest jednak dużo większa niż tylko cztery marki. Od lat 20. do 70. funkcjonowało tam kilkadziesiąt firmy wytwarzających seryjnie motocykle. Spójrzmy jeden z wątków tej historii po II wojnie światowej.

Po zakończeniu II wojny światowej, w której Japonia występowała po stronie hitlerowskich Niemiec i była krajem przegranym, władze alianckie starały się ograniczyć potencjał militarny tego kraju. Wprowadzono liczne zakazy zbrojenia i modernizacji armii. Oprócz żołnierzy był to także dotkliwy cios dla wielu fabryk pracujących na potrzeby wojska. Aby nie zbankrutować musiały one szybko przestawić się na produkcję cywilną. Niektóre ze wspomnianych fabryk rozpoczęły wytwarzanie motocykli. Tak też postąpiła, istniejąca od 1918 roku, lotnicza fabryka Shinmeiwa. Swoje motocykle nazywała Pointer.   

NAS Analytics TAG

Na kilka lat Pointer stało się marką motocyklową. Produkowano silniki doczepne do rowerów i motocykle małolitrażowe klasy: 90, 125, 150, 175 i 250. Po tą marką wytwarzane były też skutery. Nie silono się zbytnio na oryginalność konstrukcji, podobnie jak inne japońskie firmy wzorowano się na pojazdach europejskich, głównie niemieckich i angielskich. Od początku lat 60. niektóre modele motocykli Pointer wyposażane były w rozruszniki elektryczne.      


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W 1953 roku zaczęto znosić wiele ograniczenia alianckie. Firma Shinmeiwa powróciła do produkcji lotniczej i zaczęła powoli wygaszać wytwórczość motocykli. Ostatnie motocykle Pointer opuściły bramę fabryczną ok. 1964 roku. Dziś pojazdy tej marki są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów i muzea. Jeżeli ktoś chciałby mieć taką japońską perełkę polecam szukać w Japonii lub w USA, gdzie motocykle Pointer były eksportowane.    

Prezentowany na zdjęciu motocykl to Pointer Senior z 1960 roku, wyposażony w jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 123 cm³ i mocy 9 KM przy 5000 obr./min., zespolony z czteroprzekładniową skrzynią biegów. Motocykl ten ważył 135 kg i osiągał prędkość maksymalną 90 km/h.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę