historia motocykli strona 5
Jerzy Jankowski. Kim był najwybitniejszy konstruktor pojazdów sportowych w historii Polski?
historia motocykli
Jerzy Janowski był najwybitniejszym polskim konstruktorem pojazdów sportowych w powojennej historii. Od lat 50. do końca lat 80. jego "Raki", "Kraby", "Promoty" były podstawą rywalizacji w wyścigach samochodowych i motocyklowych w naszym kraju. czytaj
2022-05-19 12:48:00
Parilla. Motocykle miały być odpowiednikiem Ferrari. Dlaczego już ich nie ma?
historia motocykli
Ile firm motocyklowych istniało w historii? Dobre pytanie. Przypuszczam, że było ich co najmniej kilkaset. Gdybyśmy jednak skrupulatnie i wnikliwie prześledzili cały okres historii "jednośladu z silnikiem spalinowym" na świecie być może liczba firm minęłaby cyfrę 1000. To jednak benedyktyńska praca. czytaj
2022-04-29 15:31:00
Pierwszy na świecie motocykl. "Motocykl" Ropera. Tak, wcale nie ten Gottlieba Daimlera!
historia motocykli
Za pierwszy na świece motocykl uznajemy pojazd Gottlieba Daimlera zbudowany w 1885 roku. Miał on zarys konstrukcyjny motocykla i był napędzany silnikiem spalinowym. Choć był archaiczny, miał wszystkie podstawowe cechy dzisiejszego motocykla. Nie był to jednak pierwszy jednoślad jeżdżący bez pedałowania. 18 lat przed Daimlerem Amerykanin Sylwester Roper zbudował motocykl napędzany silnikiem parowym. czytaj
2022-04-21 16:43:00
Motocykl Iradam. Kim był Adam Głuchowski, genialny polski konstruktor pojazdów
historia motocykli
Inżynier Adam Glück (po wojnie Adam Głuchowski) był "ojcem" idei samochodu popularnego w Polsce a także konstruktorze co najmniej trzech prototypowych samochodów Iradam. Pisała o nich prasa w kilku krajach na świecie (m.in. Niemczech, Anglii, USA). O potrzebie i korzyściach płynących z powszechniej motoryzacji oraz o sposobach dojścia do tego pisał w prasie przez całe dwudziestolecie międzywojenne (pierwszy artykuł na ten temat napisał w 1920 roku). czytaj
2022-04-19 17:20:00
Jaka była pierwsza rzędowa czwórka? Honda CB 750? Błąd, Zobacz jak było naprawdę
historia motocykli
Motocykl z silnikiem czterocylindrowym nie jest dziś niczym szczególny. Odbierany jest jako konstrukcja typowa. Stało się tak za sprawą Hondy CB 750, która od końca lat 60. przyzwyczaiła nas do widoku rzędowej czwórki w ramie motocyklowej. Kiedy to się jednak zaczęło? W jaki motocyklu, w produkcji seryjnej, zastosowano po raz pierwszy rzędowy czterocylindrowy silnik? Oto odpowiedź na te pytania… czytaj
2022-04-17 22:39:00
Böhmerland z Czechosłowacji, czyli motocyklowy jamnik. Zdjęcia, opis, historia
historia motocykli
Lata 20. to okres eksperymentowania z konstrukcjami motocyklowymi. Powstało wtedy wiele niecodziennych czy wręcz dziwacznych konstrukcji. Co ciekawe sporo z nich zostało wdrożonych do produkcji seryjnej. Z tego okresu pochodzi też motocykl - "jamnik" - czechosłowacki Böhmerland. Motocykl ten produkowany był w latach 1924 - 1939. W tym czasie powstało ok. 1000 takich pojazdów. czytaj
2022-04-17 13:28:00
Imme R100. Genialny motocykl Czecha, który wyprzedził czas o kilka dziesięcioleci
historia motocykli
Powstała w latach 40. a nawet dziś zachwyca nowatorskimi rozwiązaniami, niecodziennym i zaskakującymi. Gdy się im przyjrzymy nieco dłużej widać, że dążyły do specyficznej prostoty konstrukcji. Zaawansowanie konstrukcyjne w dążeniu do prostoty - czy to nie sprzeczność? Teoretycznie tak, ale gdy się patrzy na motocykl Imme R100 pojawiają się wątpliwości, co do oczywistych prawd. czytaj
2022-04-02 20:31:00
Sokół model 200 M 411. Miał upowszechnić motocykle w Polsce
historia motocykli
Najmłodszym z przedwojennych Sokołów był model 200. Pojawił się na rynku na przełomie wiosny i lata 1939 roku. Do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano ich zaledwie 78 sztuk. Gdyby historia potoczyła się inaczej, Sokół 200 miał szanse stać się najpopularniejszym motocykle w naszym kraju. Jego konstrukcja - od strony technicznej i ekonomicznej - jak najbardziej predysponowały go do sukcesu rynkowego. czytaj
2022-03-27 16:24:00
Polski motocykl SM 500. Opis, historia, dane techniczne
historia motocykli
Nazwa SM 500 była skrótem od nazwisk konstruktorów: SM - Schweitzer (Alfred) Mandelot (Edward) oraz wartością pojemności skokowej silnika. Pierwsza publiczna prezentacja motocykla SM 500, który miał wyraźny charakter sportowy, odbyła się wiosną 1933 roku. Na łamach miesięcznika "Motocykl i Cyclecar" ukazał się bardzo pochlebny artykuł o nim. SM 500 został również bardzo ciepło przyjęty przez opinię publiczną. Poza względami technicznymi bardzo ważny był fakt, że pojazd był produkcji polskiej. Aspekty patrio czytaj
2022-03-26 19:50:00
Motorower Ryś. Gdy komuniści pozwolili Polakom zbudować motorower premium
historia motocykli
W 1956 roku, za sprawą burzliwych protestów społecznych, wiele sfer w polityce społecznej i gospodarce zaczęło ulegać poważnym zmianom. Ten proces nazwano "odwilżą". Owe zmiany spowodowały ogromny wybuch aktywności społecznej i zawodowej, zarówno zwykłych ludzi, jak i zakładów przemysłowych. Jednym z efektów tych zmian był pomysł rozpoczęcia w Polsce seryjnej produkcji motorowerów. czytaj
2022-02-03 10:30:00
Motorowery Niemen z Grodna
historia motocykli
Jedną z pierwszych wytwórni (montowni) motorowerów w Polsce była Kresowa Wytwórnia Rowerów i Motocykli "Niemen" mieszcząca się w Grodnie. Powstawały tam pojazdy napędzane importowanymi silnikami - niemieckimi Sachs i angielskim Villiers. czytaj
2022-01-27 17:13:00
Polski samochód wyścigowy Krab 75 z silnikiem motocykla HRD Vincent Black Lightning
historia motocykli
Sława tego motocykla zaczęła się jeszcze przed rozpoczęciem jego produkcji. We wrześniu 1948 roku, na prototypowym egzemplarzu, amerykański kierowca wyścigowy Roland Free osiągnął prędkość 150,3 mph (czyli nieco ponad 240 km/h). Wyczyn przeszedł do legendy nie tylko z powodu wyniku, ale również dlatego że podczas jazdy Roland Free ubrany był tylko w… kask, majtki i tenisówki, a jechał leżąc na motocyklu. czytaj
2022-01-12 20:00:00
Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne
historia motocykli
Na przełomie lat 1974 - 1975 roku, w zakładach w Bydgoszczy uruchomiono produkcję dwuosobowego motoroweru Romet 50 T-1 (2370) i Romet 50 TS-1 (2375). Był to duży przełom w gamie polskich motorowerów - pojazd był dwuosobowy i wyglądał jak mały motocykl. Mimo znacznej różnicy w pojemności silnika, nowy Romet stał się poważnym konkurentem motocykla WSK 125. czytaj
2021-05-20 13:01:00
Prototypowy motorower Romet MC-1. Czy to enduro, czy motocross? Opis, dane techniczne
historia motocykli
W roku 1979 powstał prototypowy motorower Romet MC-1. Na bazie ramy seryjnego Rometa zbudowano niespotykany dotąd w ofercie bydgoskiej fabryki motorower typu enduro. Główny nacisk, przy tworzeniu tej konstrukcji, położono na elementy resorujące zawieszeń, bo to one stanowiły sedno jazdy po bezdrożach. czytaj
2021-04-23 15:46:00
Ile motocykli produkowało się w Polsce w latach 70.? Jakie to były marki?
historia motocykli
To był czas poważnych zmian i wielkich nadziei społecznych w wielu dziedzinach życia narodu i gospodarki. W motoryzacji pojawił się "Samochód dla Kowalskiego" (Polski Fiat 126p, popularny Maluch, produkowany od 1973 roku) - tani i na europejskim poziomie konstrukcyjnym. Szybko jednak okazało się, że popyta był kilkakrotnie większy niż podaż i na kupno tego auta trzeba było czekać w kolejce 5 - 7 lat, a czasami nawet dłużej. Zmieniło się też wiele w dziedzinie jednośladów. czytaj
2021-04-21 16:05:00
Sokół - kultowe polskie motocykle. 18 kwietnia urodził się ich twórca, Tadeusz Rudawski
historia motocykli
Tadeusz Rudawski, twórca legendarnych polskich motocykli Sokół, urodził się 18 kwietnia 1901 roku w Krakowie. Prawo jazdy uzyskał, mając zaledwie 16 lat. Zanim wziął się za konstruowanie motocykli, ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. W czasie nauki akademickiej był również jednym z najlepszych motocyklistów sportowych w Polsce. czytaj
2021-04-17 20:46:00
Motocykle radzieckie IŻ-49 w Ludowym Wojsku Polskim
historia motocykli
W 1945 roku, po zajęciu wschodniej części Niemiec, Rosjanie przewozili maszyny i urządzenia ze zdobytych tam fabryk do Związku Radzieckiego. Tak też się stało z zakładami DKW. Mało tego, przewieziono tam również część dawnego personelu, jako jeńców wojennych. Takie posunięcie pozwoliło Rosjanom na szybkie rozpoczęcie seryjnej produkcji motocykli IŻ-350, po późniejszych modyfikacjach nazwanego IŻ-49, których konstrukcja była wzorowana na niemieckich motocyklach DKW model NZ 250 / 350. czytaj
2021-04-02 15:08:00
Motocykle WSK w Wojsku Polskim
historia motocykli
Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985. czytaj
2021-04-02 13:40:00
"360 ruote, ciclomotori, scooter & motociclette". Na sprzedaż trafi ponad 180 dwukołowców. Zdjęcia i katalog
historia motocykli
Skuter Piatti w oryginalnym, świetnym stanie, rzadka Gilera Otto Bulloni, a nawet niezwykła Lambretta 150D z Poczty Francuskiej. To tylko część wspaniałej historii dwukołowców, które będą bohaterami akcji "360 ruote, ciclomotori, scooter & motociclette" zaplanowanej na 27 kwietnia w Aste Bolaffi w Turynie. czytaj
2021-03-25 12:58:00
Motocykl SHL 150 - wersje M06-T i M06-U - historia, opis, ceny, najważniejsze informacje
historia motocykli
Pozytywne skutki "odwilży" politycznej 1956 roku można było obserwować w wielu dziedzinach życia społecznego i w gospodarce. Na fali tych zmian powstał właśnie motocykl SHL 150 M06. Oferowany był w dwóch wersjach: M06-T z przednim zawieszeniem na wahaczu pchanym oraz M06-U z klasycznym widelcem teleskopowym. czytaj
2021-03-22 14:53:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz