historia motocykli strona 2
Motocykle marki Indian były czeskimi CZ 125, oklejonymi tylko logo z pióropuszem. Największy mezalians amerykańskiej motoryzacji
historia motocykli
W drugiej połowie lat 40. przyszły ciężkie czasy dla marki Indian. Wojna się skończyła, a z nią zamówienia rządowe na modele militarne. Społeczeństwo było zubożałe, bo choć działań zbrojnych na terenie Stanów Zjednoczonych nie było, nie mniej wkład wojskowy i towarowy USA w II wojnę odbił się niekorzystnie na ekonomii przeciętnego Amerykanina. Mówiąc krótko popyta był niewielki na duże i ekskluzywne motocykle, jakie od oferował Indian. Dodatkowo firmy angielskie zaczęły zwiększać eksport do USA, oferując ma czytaj
2023-04-28 16:12:00
SHL 125 modele M04 i M05. Kiedyś kupowałeś je "za flaszkę". Ile są warte teraz i czy można zarobić na inwestycji w nie?
historia motocykli
W latach 70., 80. i na początku lat 90. wartość materialna i historyczna motocykli SHL 125 M04 była bardzo mała. Kupowało się je za przysłowiową "flaszkę". Czasami można było cały motocykl dostać za darmo, aby tylko uprzątnąć komuś garaż czy piwnice. czytaj
2023-04-21 11:33:00
Kiedyś w Polsce biło się rekordy prędkości! Teraz tylko rosną mandaty. Wyścigowy GAD 250 i rekord na trasie z Warszawy do Łomianek
historia motocykli
13 kwietnia 1953 roku, na szosie pomiędzy Warszawą a Łomiankami, odbyła się pierwsza po wojnie próba bicia rekordu szybkości motocyklowej. Pierwszy rekord ustanowił polski motocykl GAD 250. czytaj
2023-04-13 11:01:00
Sokół 125 i SHL 125 modele M02 i M03 jako inwestycja. Ile zarobisz?
historia motocykli
Motocykle zabytkowe i klasyczne stały się dobrą lokatą kapitału. W wielu przypadkach wzrost ich cen przewyższa inflacje i daje dodatkowy realny przyrost wartości. Cieszą się z tego posiadacze - motocykliści, ale co ciekawe dostrzegają to również osoby, które niewiele mają wspólnego z motocyklami i jazdą na nich, czyli inwestorzy. czytaj
2023-03-27 11:48:00
Romet 200 Ogar z Bydgoszczy. Po odblokowaniu był dla małolatów PRL demonem prędkości! To już 40 lat od rozpoczęcia produkcji
historia motocykli
Właśnie mija 40 lat od rozpoczęcia produkcji motoroweru Romet 200 Ogar. Był to pierwszy z rodziny tych gończych psów. W sercach wielu z nas pozostawiły one miłe wspomnienia. Głównymi zaletami pierwszego modelu Ogara była dwuosobowa kanapa i dobry silniki czeskiej Jawy. czytaj
2023-03-17 17:17:00
Klasyczne motocykle w Toruniu. Wystawa i Inscenizacja Klasycznej Motoryzacji 2023 [RELACJA]
historia motocykli
Po raz kolejny, w weekend pod koniec lutego 2023, w Toruniu odbyła się Wystawa i Inscenizacje Klasycznej Motoryzacji. Jest to impreza wyjątkowa pod wieloma względami, a wiem to stąd, że od początku jej istnienia biorę w niej udział. Jej wyjątkowość jest wynikiem kilka czynników. czytaj
2023-03-07 11:04:00
Motocykl Sokół 1000. Polski przedwojenny "superbike". To już 90. rocznica rozpoczęcia produkcji!
historia motocykli
Przypada właśnie 90. rocznica rozpoczęcia produkcji Sokola 1000. Jest to chyba najważniejszych motocykl w historii naszego przemysłu motoryzacyjnego. Gdybyśmy dziś zapytali przypadkowych przechodniów lub motocyklistów o trzy historyczne motocykle, jakie znają, idę o zakład, że większość wymieni wśród nich Sokoła 1000. czytaj
2023-02-24 14:29:00
Motocykle wojskowe między 1. i 2. wojną światową. Ranking marek, najczęściej używany w armii
historia motocykli
Pierwsza wojna światowa ugruntowała pozycję motocykla w strukturach nowoczesnej armii. W dwudziestoleciu międzywojennym analizowano formy wykorzystania motocykli realiach minionej wojny i przygotowywano nowe doktryny. czytaj
2023-02-17 13:41:00
Honda Motocompo. Co to było? Jak jeździło? Dane techniczne
historia motocykli
To pojazd stylistycznie ponadczasowy. Powstał na początku lat 80., czyli ponad 40 latem, ale gdyby dziś któraś z firm zaprezentował go po raz pierwszy nikt nie dopatrywałby się w nim stylistycznych archaizmów. czytaj
2023-02-03 14:44:00
Na ten motocykli robotnik pracował 18 lat! O czym jeszcze pisała prasa w 1937 roku?
historia motocykli
W latach 1911 - 1990 ukazywało się w Polsce ok. 70 periodycznych czasopism motoryzacyjnych. Około 20 z nich było motocyklowych. Reszta to magazyny samochodowe lub mieszane w różnych konfiguracjach - lotniczo, militarno, rowerowo, motocyklowo, samochodowe oraz czasopisma branżowe - transport towarowy, pasażerski, itp. Od czasu do czasu będziemy zaglądać do starej prasy i szukać tam ciekawych tematów motocyklowych. czytaj
2023-01-27 16:12:00
Motocykle NSU, dlaczego były tak pożądane w przedwojennej Polsce?
historia motocykli
Produkcję niemieckich motocykli NSU rozpoczęto w 1901 rok. Firma szybko rozwijała tą gałąź działalności, stając się w niedługim czasie czołową marką europejską. U nas motocykle NSU pojawiły się jeszcze przed I wojną światową. Przez lata dały się poznać jako pojazdy solidne i trwałe, zyskują sobie dobre opinie. W połowie lat 20., gdy sporządzano w Polsce pierwsze statystyki motocykli, marka ta była w grupie pięciu najpopularniejszych. Po II wojnie światowej sporo wojskowych NSU stało się własnością Polaków. czytaj
2023-01-14 18:13:00
Pointer z fabryki Shinmeiwa. Japończyk jakiego nie znałeś
historia motocykli
Gdy w odniesieniu do motocykla słyszymy potoczne określenie "Japończyk" na myśl przychodzi nam wielka czwórka, czyli: Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki. To dziś ikony japońskiej motoryzacji. Historia produkcji motocykli w kraju kwitnącej wiśni jest jednak dużo większa niż tylko cztery marki. Od lat 20. do 70. funkcjonowało tam kilkadziesiąt firmy wytwarzających seryjnie motocykle. Spójrzmy jeden z wątków tej historii po II wojnie światowej. czytaj
2022-12-16 13:59:00
Historia motocykli MV Agusta. Pierwszy model nazywał się... Vespa!
historia motocykli
Dziś marka MV Agusta kojarzy się głównie z motocyklami wyścigowymi i sportowymi. Obok Ducati i Moto Guzzi to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek włoskiego przemysłu motocyklowego. Firma ta powstała w 1945 roku, wywodząc się z fabryki lotniczej. czytaj
2022-12-13 14:26:00
"Elefantentreffen" po polsku. Pierwszy w Polsce zimowy zlot Harley-Davidson
historia motocykli
Odbył się w Międzygórzu w dniach 9 - 11 stycznia 1976 roku. W swoim czasie było to wydarzenie bez precedensu. Należy też pamiętać, że i zimy były wówczas ostrzejsze. Dziś większość załamuje ręce gdy na termometrze pojawi się -2° C. Wtedy -12° C było zwykła zimową codziennością. czytaj
2022-12-09 16:13:00
Armata napędzana silnikiem radzieckiego motocykla M-72
historia motocykli
Obok czołgu T-34, motocykl M-72 jest u nas ikoną Wojska Polskiego. Po okresie intensywnej służby wojskowej, w latach 60. i 70., przechodziły one do cywila i dla wielu motocyklistów były ciekawą alternatywą dla małolitrażowych jednośladowych produktów naszych fabryk. Popularna M-ka to było kawał motoru - 2-cylindrowy bokser o pojemności skokowej 750 cm³ i mocy 22 KM. Z wózkiem boczny jego waga wahała się ok. 350 kg. Okazuje się, że silnik tego motocykla napędzał również sporych rozmiarów armaty. czytaj
2022-12-06 17:12:00
Przemysł motocyklowy w Polsce po II wojnie światowej
historia motocykli
Ostatnio zostałem poproszony o wygłoszenie kilku prelekcji dla uczniów techników samochodowych w różnych częściach Polski. Zrzucono na mnie również wybór tematu. Długo zastanawiałem się, o czym opowiedzieć młodym ludziom, którzy chcą swoją zawodową przyszłość związać z branżą motoryzacyjną. Po namyśle doszedłem do wniosku, że opowiem im jak wyglądał u nas przemysł motoryzacyjny w latach 1945 - 1990, aby mieli porównanie z tym, co mamy dziś. czytaj
2022-11-29 15:28:00
Star 660 z silnikiem motocykla WSK125. Oni zrobili to naprawdę!
historia motocykli
Silnik motocykla WSK 125 miał również ciekawy udział w obronności kraju. I nie chodzi tu wcale o motocykle WSK używane w wojsku, ale o pojazdy, w przypadku których zupełnie nie spodziewalibyśmy się wykorzystania tych silników. czytaj
2022-11-25 17:03:00
Ducati 65 ohc za 115 000 zł! Niezwykła kariera silniczka do roweru
historia motocykli
Sportowy (zwłaszcza wyścigowy) tuning silników kojarzy się przeważnie z motocyklami o dużych pojemościach, przynajmniej od 350 cm³ wzwyż. Okazuje się, że ciekawe konstrukcje wyścigowe powstawały nawet w klasie niewiele większej od motorowerów. Któż by o to podejrzewał Ducati? czytaj
2022-11-25 15:35:00
Punkty karne naszych dziadków. Jak po wojnie karano kierowców?
historia motocykli
Tematem ostatnio często przewijającym się w mediach motocyklowych są punkty karne za wykroczenia drogowe i związane z tym kary. A jak to wyglądało za czasów naszych dziadków? Oni też mieli pewnego rodzaju "punkty karne", po przekroczeniu których zabierano prawo jazdy. Przewinieniem mogło być niestosowanie się do przepisów o ruchu drogowym lub zły stan techniczny pojazdu. Do zilustrowanie tego tematu posłużę się skanami prawa jazdy dziadka mojego szkolnego kolegi. czytaj
2022-11-16 11:48:00
Jakimi motocyklami jeździli przedwojenni influencerzy? Przed epoką social mediów
historia motocykli
Pewne zachowania społeczne są skrupulatnie wykorzystywane w celach marketingowych. Kiedy jakiś "Kowalski", mało obeznany w motoryzacji, zastanawia się jaki motocykl czy samochód jest najlepszy patrzy na swoich "idoli" - czym oni jeżdżą. Owi "idole" to przeważnie znani aktorzy, piosenkarze, sportowcy, dziennikarze, politycy czy innej maści celebryci, co to nie wiadomo dlaczego są sławni. Rozumowanie wspomnianego "Kowalskiego" jest proste - skoro taka gwiazda jeździ pojazdem X to musi on być dobry. Tu pojawia czytaj
2022-11-10 14:49:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz