tomasz szczerbicki strona 7
Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to już 70. lat historii
tomasz szczerbicki
70 lat temu powstała Warszawska Fabryka Motocykli. Przedsiębiorstwo to odegrało kluczową rolę w historii przemysłu motocyklowego w naszym kraju po II wojnie światowej. Oprócz własnej produkcji, WFM wspierało również inne fabryki, np. przekazało dokumentacje modelu M06 do Świdnika, gdzie rozpoczęto na tej podstawie produkcji motocykli WSK; opracowywano tu dokumentacje i zbudowano prototyp Junaka 350; tu też produkowano silniki do motocykli SHL 150 M06 i SHL 175 M11. Było to również miejsce, gdzie zrodziło si czytaj
2021-07-25 12:54:00
Sokół 1000, czyli CWS M111 - symbol polskiego motocyklizmu
tomasz szczerbicki
W pierwszych miesiącach 1931 roku, czyli jeszcze w czasie produkcji motocykla CWS M55, rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu inż. Zygmunt Okołów stworzył zupełnie nowy motocykl, wzorowany na pojazdach amerykańskich. czytaj
2021-07-17 19:58:00
Motocykle AWO i MZ 250. Jak sprawdzały się w Ludowym Wojsku Polskim?
tomasz szczerbicki
W latach 50. i 60. Wojskowa Służba Wewnętrzna (WSW) używała pewnej liczby motocykli AWO 425 do celów reprezentacyjnych. Przez lata w parkach maszyn ludowego Wojska Polskiego można było też spotkać niewielkie ilości kolejnych wersji motocykla MZ 250. W nieco większych ilościach motocykle MZ ETZ 250 pojawiły się w Wojsku Polskim dopiero w drugiej połowie lat 80. czytaj
2021-07-10 15:50:00
Silnik Gnom, doczepiany do roweru. Szalony projekt komunizmu
tomasz szczerbicki
Około 1957 roku na rynku pojawił się silnik doczepny do roweru marki Gnom. Jego konstrukcję opracowano rok wcześniej, nie stroniąc (delikatnie mówiąc) od zapożyczeń konstrukcyjnych z podobnego silniczka marki Solex. Producentem silnika rowerowego Gnom były Zakłady WSK w Psim Polu pod Wrocławiem. czytaj
2021-06-19 18:08:00
WSK 150 - biały kruk kolekcjonerski. Historia nietypowej WSKi
tomasz szczerbicki
Motocykle WSK kojarzą nam się głównie z silnikami o pojemnościach 125 i 175. Wielu fachowców, zaklinając się na wszystkie świętości, będzie zapewniać, że nic innego nie było. A jednak… W seryjnej produkcji przez jeden rok świdnicka WSK wytwarzała model 150. Miało to miejsce w 1960 roku. czytaj
2021-06-13 16:10:00
SHL M17 Gazela - najlepszy motocykl czasów PRL - opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Po sukcesie rynkowym motocykla SHL 175 M11, fabryczni konstruktorzy pracowali nad kolejnym modelem. Trzeba przyznać, że ich założenia szły z duchem czasu i ówczesnymi tendencjami motocyklowej mody. Z tych prac powstał zupełnie nowy motocykl, który w historii naszego przemysłu motocyklowego był chyba najnowocześniejszym pojazdem jednośladowym lat PRL. Mowa oczywiście o motocyklu SHL M17 Gazela. czytaj
2021-06-05 10:59:00
Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Na przełomie lat 1974 - 1975 roku, w zakładach w Bydgoszczy uruchomiono produkcję dwuosobowego motoroweru Romet 50 T-1 (2370) i Romet 50 TS-1 (2375). Był to duży przełom w gamie polskich motorowerów - pojazd był dwuosobowy i wyglądał jak mały motocykl. Mimo znacznej różnicy w pojemności silnika, nowy Romet stał się poważnym konkurentem motocykla WSK 125. czytaj
2021-05-20 13:01:00
Romet 210 Chart, historia, opis, dane techniczne. Jaki był naprawę?
tomasz szczerbicki
Latem 1985 roku pojawiły się informacje o planowanym rozpoczęciu produkcji nowego krajowego motoroweru - Chart 210 Elektronik. Miał to być kolejny dwuosobowy motorower o uniwersalnym zastosowaniu. W tym projekcie pokładano duże nadzieje handlowe, gdyż w 1985 roku zakończono w Polsce produkcję motocykli WSK, co zapowiadało, że spora część osób zainteresowanych użytkowaniem małolitrażowego jednośladu skieruje swą uwagę ku krajowym motorowerom. Nikt wówczas nie przypuszczał, że Chart stanie się jednym z najbar czytaj
2021-05-16 12:25:00
Motocykle BMW R35 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Motocykle BMW R35 produkowane były w Niemczech w latach 1937 - 1940. Pod względem parametrów trakcyjnych był to pojazd przeciętny, charakteryzował się jednak prostą konstrukcją, trwałością i dużą bezawaryjnością. Wspomniane cechy szybko zaskarbiły mu dużą grupę sympatyków, którzy lubili jeździć może nie szybko, ale za to pewnie. Te same zalety doceniła także armia niemiecka. Po wojnie motocykle te trafiły również do Ludowego Wojska Polskiego. czytaj
2021-05-09 10:37:00
Motorower Jawa 50 Mustang w Polsce. Historia, ceny, dane techniczne, jak odblokować?
tomasz szczerbicki
W latach 70. i 80. motorowery Jawa były marzeniem, z trudnościami i dość kosztownie, ale do spełnienia. Były też wtedy marzenia nie do spełnienia, jak np. motorowery japońskie, niemieckie, włoskie czy francuskie. O nich można były tylko czytać w prasie. Jawki były drogie i trudno dostępne, ale uparty klient był w stanie taki pojazd zdobyć. Jeżeli nie nową, można było kupić używaną. czytaj
2021-05-08 19:59:00
Prototypowy motorower Romet MC-1. Czy to enduro, czy motocross? Opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
W roku 1979 powstał prototypowy motorower Romet MC-1. Na bazie ramy seryjnego Rometa zbudowano niespotykany dotąd w ofercie bydgoskiej fabryki motorower typu enduro. Główny nacisk, przy tworzeniu tej konstrukcji, położono na elementy resorujące zawieszeń, bo to one stanowiły sedno jazdy po bezdrożach. czytaj
2021-04-23 15:46:00
Ile motocykli produkowało się w Polsce w latach 70.? Jakie to były marki?
tomasz szczerbicki
To był czas poważnych zmian i wielkich nadziei społecznych w wielu dziedzinach życia narodu i gospodarki. W motoryzacji pojawił się "Samochód dla Kowalskiego" (Polski Fiat 126p, popularny Maluch, produkowany od 1973 roku) - tani i na europejskim poziomie konstrukcyjnym. Szybko jednak okazało się, że popyta był kilkakrotnie większy niż podaż i na kupno tego auta trzeba było czekać w kolejce 5 - 7 lat, a czasami nawet dłużej. Zmieniło się też wiele w dziedzinie jednośladów. czytaj
2021-04-21 16:05:00
Sokół - kultowe polskie motocykle. 18 kwietnia urodził się ich twórca, Tadeusz Rudawski
tomasz szczerbicki
Tadeusz Rudawski, twórca legendarnych polskich motocykli Sokół, urodził się 18 kwietnia 1901 roku w Krakowie. Prawo jazdy uzyskał, mając zaledwie 16 lat. Zanim wziął się za konstruowanie motocykli, ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. W czasie nauki akademickiej był również jednym z najlepszych motocyklistów sportowych w Polsce. czytaj
2021-04-17 20:46:00
Pannonia 250, TL, TLT, TLF, TLB, TLD, T5, P10 i inne - jakie były motocykle Csepel z Węgier?
tomasz szczerbicki
W latach 60. pojazdy z importu stanowiły u nas pewnego rodzaju motocyklową elitę, może tylko oprócz węgierskiej Csepel Pannoni, której największym atutem był pojemność skokowa silnika - 250 cm³ - nie spotykana w produktach krajowych oraz atrakcyjna cena. czytaj
2021-04-11 20:03:00
TOP 5 najbardziej popularnych u nas motocykli importowych z przełomu lat 50. i 60.
tomasz szczerbicki
To trudne zadanie, gdyż motocykle importowane do nas w latach 1955 - 1965 były różnej konstrukcji i to generowało sporo różnic w eksploatacji. Spróbuje jednak zmierzyć się z tematem. Oczywiście jest to moje subiektywne zdanie. Jeżeli uważasz inaczej, napisz to w komentarzu. czytaj
2021-04-09 15:56:00
TOP 5 najpopularniejszych skuterów w Polsce w latach 60
tomasz szczerbicki
Lata 60. to złoty okres skuterów w Europie, również w tej środkowo-wschodniej zwanej "blokiem socjalistycznym". Skutery były zjawiskiem szerokim, wykraczającym poza motoryzację. Poza samymi walorami trakcyjnymi wkraczały również w życie społeczne. Kilka miesięcy temu pisałem o tym w artykule o subkulturze Modsów, która tworzyli skuterowcy. czytaj
2021-04-04 10:19:00
Wielcy polscy podróżnicy motocyklowi i ich największe podróże
tomasz szczerbicki
W latach 30. daleka turystyka motocyklowa była zjawiskiem zupełnie nieznanym. Trzy lub cztery wyprawy były tylko wyjątkiem potwierdzającym ten stan. Niemniej owe "trzy lub cztery wyprawy" miały miejsce. Największa z nich była podróż małżeństwa Haliny i Stanisława Bujakowskich motocyklem BSA z Warszawy do Chin. 24.000 km przez zupełnie nieznane zakątki świata, niejednokrotnie przez terenu, w które po raz pierwszy widziano motocykl. czytaj
2021-04-02 16:19:00
Motocykle radzieckie IŻ-49 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
W 1945 roku, po zajęciu wschodniej części Niemiec, Rosjanie przewozili maszyny i urządzenia ze zdobytych tam fabryk do Związku Radzieckiego. Tak też się stało z zakładami DKW. Mało tego, przewieziono tam również część dawnego personelu, jako jeńców wojennych. Takie posunięcie pozwoliło Rosjanom na szybkie rozpoczęcie seryjnej produkcji motocykli IŻ-350, po późniejszych modyfikacjach nazwanego IŻ-49, których konstrukcja była wzorowana na niemieckich motocyklach DKW model NZ 250 / 350. czytaj
2021-04-02 15:08:00
Motocykle WSK w Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985. czytaj
2021-04-02 13:40:00
Motocykle w czasach PRL. Modele i ich ceny. Czym jeździło się w latach sześćdziesiątych?
tomasz szczerbicki
Równo 60 lat temu ... co wówczas można było u nas kupić? Mowa oczywiście o motocyklach. Na co mogli liczyć nasi dziadkowie i rodzice oraz ile musieli na te motocykle oszczędzać? czytaj
2021-03-23 20:19:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz