tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Romet 210 Chart, historia, opis, dane techniczne. Jaki był naprawę?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Romet 210 Chart, historia, opis, dane techniczne. Jaki był naprawę?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.05.16, 12:25 13 Drukuj

Latem 1985 roku pojawiły się informacje o planowanym rozpoczęciu produkcji nowego krajowego motoroweru - Chart 210 Elektronik. Miał to być kolejny dwuosobowy motorower o uniwersalnym zastosowaniu. W tym projekcie pokładano duże nadzieje handlowe, gdyż w 1985 roku zakończono w Polsce produkcję motocykli WSK, co zapowiadało, że spora część osób zainteresowanych użytkowaniem małolitrażowego jednośladu skieruje swą uwagę ku krajowym motorowerom. Nikt wówczas nie przypuszczał, że Chart stanie się jednym z najbardziej kontrowersyjnych pojazdów w historii nasze motoryzacji.

Produkcja Charta ruszyła w 1988 roku i w tym roku na rynek trafiło pierwsze 5000 tych motorowerów. Pod koniec września 1989 roku motorower Chart kosztował 831.000 zł. W marcu 1990 roku jego cena wynosiła już 2.200.000 zł. Dla porównania dwuosobowe Romety Ogar 200 (silnik Jawy) i 205 (silnik krajowy) kosztowały 1.400.000 zł i 1.350.000 zł. Tak wysoki wzrost ceny spowodowany był panującą wówczas inflacją. Niezależnie jednak od inflacji Chart był 60% droższy od Ogarów.     

NAS Analytics TAG

Pierwsi nabywcy Chartów nie byli nimi zachwyceni, sporo było reklamacji. W pierwszych egzemplarzach szczególnie często ujawniały się wady skrzyni biegów. Niezbędne okazało się wprowadzenie kilku drobnych zmian konstrukcyjnych i technologicznych. Całość pojazdu produkowana była z materiałów nienajlepszej jakość. Był to typowe dla tamtych czasów.  

Pojazd ten nie zyskał najlepszych ocen. Tygodnik "Polityka" uznał produkcję Chartów za skandal, a magazyn "Prawo i Życie" nazwał je bublem i debilnym dzieckiem polskiej motoryzacji. Czy były to słuszne ataki? Jest to trudne do prostego wyjaśnienia. Składało się na to wiele sprawa, nie zawsze związanych z samym pojazdem (np. inflacja i szybko wzrastające ceny, to zawsze budziło sprzeciw). Najkrócej można by spuentować ten wątek - prawda leżała pośrodku. Uczciwie trzeba powiedzieć, że zarzuty redakcji "Polityki" były trochę nieprzemyślane i populistyczne, np. zarzucono Chartowi, że jeździ za wolno, w porównaniu do motorowerów zagranicznych, które z silnikami 50 cm³ rozwijają niekiedy prędkości 80 km/h, a niektóre nawet 100 km/h. Zapomniano jednak, że polskie prawo ograniczało prędkość motorowerów do 40 km/h, potem do 50 km/h. Pojazdy, które przekraczały ten limit były już klasyfikowane jako motocykle. Tracąc przywileje, jakie miały motorowery. Najlepszym przykładem takiej sytuacji były Simsony S51, sprowadzane do Polski.  


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Motorower Romet 210 Chart powstawał w wersji podstawowej z 17-calowymi kołami szprychowymi i w wersji z kołami odlewanymi z aluminium, oznaczanym jako Romet 211 Chart. Obie wersje miał ten sam silnik typu 027, o mocy 2,8 KM, wyposażony w elektroniczny zapłon bezstykowy i trzyprzekładniową skrzynie biegów. Zawieszenia posiadały amortyzatory teleskopowe z tłumieniem olejowym. Według fabrycznej instrukcji obsługi Romet 210 (211) Chart miał: długość 1940 mm, wysokość kanapy 760 mm, mógł być obciążony maksymalnie 160 kg, rozwijał prędkość maksymalną 50 km/h, średnio zużywał 2,5 l benzyny na 100 km, standardowo był wyposażony w akumulator 6V 10Ah, kierunkowskazy, lusterka.         

            W 1989 roku szalała w Polsce inflacja, co powodowało, że ceny wszystkich produktów zmieniały się z miesiąca na miesiąc. Dobrze obrazują to wzrastające cena tygodnika "Motor" - we wrześniu 1989 roku kosztował 250 zł, miesiąc później - 350 zł, w listopadzie - 500 zł, a w grudniu - 800 zł. W lutym 1990 roku cena egzemplarza tygodnika "Motor" wynosiła już 1600 zł.  

Mimo skrajnie nieprzychylnych komentarzy i dyskusji, jakie wywoływały Charty, fabryka starała się promować te pojazdy jako "nowoczesne". Być może byłby one tak odbierane, gdyby powstały 10 - 15 lat wcześniej, jednak na początku lat 90. konstrukcja ta ledwo mieściła się w standardach "nowoczesności" postkomunistycznej Europy środkowo-wschodniej. Nie mniej fabryka rozbiła, co mogła, aby ten efekt "trzech lat pracy polskich konstruktorów" promować.

Ciekawym przedsięwzięciem promującym Charta było zorganizowanie w sierpniu 1988 roku na torze w Poznaniu próby wytrzymałościowej polegającej na 24-godzinnej jeździe non-stop. Zorganizowały to wspólnie redakcja magazynu "Motor", Zakładami Rowerowymi Romet i Automobilklubem Wielkopolskim. Wzięły w niej udział trzy motorowery Chart. Wyniki tej 24-godzinnej jazdy były następujące:
CHART NR 1. Zespół Fabryczny Rometu, przebieg: 1.193,9 km, średnia prędkość 49,7 km/h, zużycie paliwa 2,23 l/100 km.
CHART NR 2. Zespół redakcji Motoru przebieg: 1.177,1 km, średnia prędkość: 49,04 km/h, zużycie paliwa: 2,23 l/100 km
CHART NR 3. Zespół redakcji Motoru przebieg 1206,1 km, średnia prędkość: 50,25 km/h, zużycie paliwa 2,58 dm3/100 km. Ten egzemplarz jechał na oleju Elf.

Chartom nie sprzyjał również czas, w którym powstały. Początek lat 90., gdy otwarto granice, spowodował napływ dużej liczby używanych pojazdów z Europy Zachodniej. Prawie wszyscy woleli używany "zachodni" niż nowy krajowy pojazd. Nie był to jednak problem tylko Rometu, mierzyły się z nim również inne polskie fabryki, np. FSO czy FSM. To był chyba gwóźdź do trumny Chartów. Produkcje tych motorowerów zakończono w 1994 roku z powodu braku zainteresowania klientów tym pojazdem. 

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Daniel 30/09/2023 13:43

Według GPS

Odpowiedz
Autor: acea 02/02/2024 09:41

To chyba żart?

Odpowiedz
Autor: Damian 05/06/2024 20:05

Czysta prawda

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę