Wielcy polscy podróżnicy motocyklowi i ich największe podróże
W latach 30. daleka turystyka motocyklowa była zjawiskiem zupełnie nieznanym. Trzy lub cztery wyprawy były tylko wyjątkiem potwierdzającym ten stan. Niemniej owe "trzy lub cztery wyprawy" miały miejsce. Największa z nich była podróż małżeństwa Haliny i Stanisława Bujakowskich motocyklem BSA z Warszawy do Chin. 24.000 km przez zupełnie nieznane zakątki świata, niejednokrotnie przez terenu, w które po raz pierwszy widziano motocykl.
Bez cienia wątpliwości Halina i Stanisław Bujakowscy zasługują na miano jednych z największych polskich podróżników motocyklowych. Przez lata ich historia był znana tylko niewielu osobom, które albo pamiętały przedwojenne relacje prasowe albo (tak jak ja) przeglądały w bibliotekach stare czasopisma motocyklowe. Sytuacja zmieniła się w 2014 roku, gdy ukazała się książka "Mój chłopiec, motor i ja", będąca opracowaniem dziennika spisywanego przez Halinę Bujakowską podczas tej podróży.
23 sierpniu 1934 roku państwo Bujakowscy wyruszyli z Warszawy, dwucylindrowym motocyklem BSA, w podróż do Chin. 24.000 km przez zupełnie nieznany kawałek świata - skrajnie obcy językowo, kulturowo, mentalnie. Zakładali, że ich wyprawa potrwa góra 3 - 4 miesiące. Los sprawił, że cel osiągnęli dopiero po 19 miesiącach, 15 marca 1936 roku. W międzyczasie przeżyli niesamowite przygody, z których wiele balansowało na krawędzi życia i śmierci. Stanisław Bujakowski prowadził motocykl, a jego żona spisywał na bieżąco relacje z podróży. To właśnie ten materiał był podstawa publikacji prasowych w przedwojennych magazynach, a po latach bazą wspomnianej reporterskiej książki.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Halina Korolec (po ślubie Bujakowska) urodziła się 8 października 1907 roku w Wilnie. Po ukończeniu szkoły średniej studiowała przez pewien czas we Francji. Stanisław Bujakowski urodził się 10 marca 1906 roku. Był synem lekarza zdrojowego w Druskiennikach. Oboje w młodości marzyli o egzotycznych wyprawach. Czy byli świadomi na co się porywają? Raczej nie. Ówczesna wiedza o Azji była u nas niewielka. Być może kierowali się przekonaniem, że jeżeli żyją tam ludzie to muszą też być i drogi. Praktyka pokazał coś zupełnie innego.
Po zakończeniu podróży, w 1937 roku, Halina Bujakowska wróciła do Polski pociągiem. Stanisław został w Szanghaju jako korespondent wojenny, konfliktu japońsko - chińskiego. Wrócił do kraju na przełomie 1938 - 1939 roku. Motocykl pozostał w Chinach.
II wojna światowa rozłączył małżonków. Halina z niedawno narodzonym synem została w Polsce. Stanisława zaciągnął się jako pilot do RAF-u. Po zakończeniu wojny Stanisław pracował jako pilot w prywatnej firmie w Indiach. W 1947 roku sprowadził tam rodzinę - żonę i syna. Stanisław zmarł w drugiej połowie lat 60. w Indiach. Po jego śmierci Halina Bujakowska przeniosła się do USA, gdzie mieszkał ich syn. Zmarła w 1971 roku.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeA teraz jak na Słowację pojedziemy to "od razu' jest wyprawa.!!!
Odpowiedz