Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich ¿o³nierzy na polskich motocyklach
Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985.
Motocykle WSK 125, a później ich większe odmiany 175, były liczbie wykorzystywane w Wojsku Polskim jako pojazdy etatowe. Ich cechy - niska moc i sprawność, słabe walory trakcyjne, duża awaryjność i niska trwałość - zaprzeczały założeniom wojskowym. Miały jednak WSK-ki pewne zalety, ważne dla wojska - były krajowej produkcji oraz były tanie i łatwo dostępne.
W połowie lat 50. Warszawska Fabryka Motocykli, wytwarzająca wówczas motocykl WFM 125 M06, przekazała plany konstrukcyjne i dokumentacje produkcyjną tego pojazdu do fabryki WSK w Świdniku. Tam na podstawie tej dokumentacji rozpoczęto produkcje motocykli WSK 125 M06. W kolejnych latach WSK poszła swoją drogą, w dużym stopniu modernizując wytwarzane jednoślady, co sprawiło, że z roku na rok coraz bardziej różniły się one od WFM 125.
Motocykle WSK 125 w Wojsku Polskim spełniały wiele zadań doraźnych. Nie przewidywano dla nich zadań strategicznych, ale w codziennym życiu jednostek wojskowych nie brakowało zadań (głównie kurierskich, patrolowych, szkoleniowych, zaopatrzeniowych, sportowych), do których były one przydatne. Ich pozycję w wojsku pośrednio uzasadniał ciągły brak odpowiedniej liczby samochodów osobowych i terenowych.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »W czasie swojej służby wojskowe WSK-ki pozostawały w fabrycznych (cywilnych) kolorach. Nie przemalowywano ich na typowy dla wojska kolor khaki lub barwy maskujące.
Produkcje motocykli WSK zakończono w 1985 roku. W służbie wojskowej motocykle te pozostawały jednak jeszcze niekiedy nawet kilkanaście lat dłużej. Ostatnie egzemplarze były z jednostek wojskowych przekazywane do sprzedaży demobilowej w Agencji Mienia Wojskowego pod koniec lat 90., czyli prawie 15 lat po zakończeniu produkcji.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze