tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich ¿o³nierzy na polskich motocyklach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich ¿o³nierzy na polskich motocyklach

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.04.02, 13:40 Drukuj

Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985.

Motocykle WSK 125, a później ich większe odmiany 175, były liczbie wykorzystywane w Wojsku Polskim jako pojazdy etatowe. Ich cechy - niska moc i sprawność, słabe walory trakcyjne, duża awaryjność i niska trwałość - zaprzeczały założeniom wojskowym. Miały jednak WSK-ki pewne zalety, ważne dla wojska - były krajowej produkcji oraz były tanie i łatwo dostępne.

NAS Analytics TAG

W połowie lat 50. Warszawska Fabryka Motocykli, wytwarzająca wówczas motocykl WFM 125 M06, przekazała plany konstrukcyjne i dokumentacje produkcyjną tego pojazdu do fabryki WSK w Świdniku. Tam na podstawie tej dokumentacji rozpoczęto produkcje motocykli WSK 125 M06. W kolejnych latach WSK poszła swoją drogą, w dużym stopniu modernizując wytwarzane jednoślady, co sprawiło, że z roku na rok coraz bardziej różniły się one od WFM 125. 

Motocykle WSK 125 w Wojsku Polskim spełniały wiele zadań doraźnych. Nie przewidywano dla nich zadań strategicznych, ale w codziennym życiu jednostek wojskowych nie brakowało zadań (głównie kurierskich, patrolowych, szkoleniowych, zaopatrzeniowych, sportowych), do których były one przydatne. Ich pozycję w wojsku pośrednio uzasadniał ciągły brak odpowiedniej liczby samochodów osobowych i terenowych.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W czasie swojej służby wojskowe WSK-ki pozostawały w fabrycznych (cywilnych) kolorach. Nie przemalowywano ich na typowy dla wojska kolor khaki lub barwy maskujące.

Produkcje motocykli WSK zakończono w 1985 roku. W służbie wojskowej motocykle te pozostawały jednak jeszcze niekiedy nawet kilkanaście lat dłużej. Ostatnie egzemplarze były z jednostek wojskowych przekazywane do sprzedaży demobilowej w Agencji Mienia Wojskowego pod koniec lat 90., czyli prawie 15 lat po zakończeniu produkcji.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê