Motocykle BMW R35 w Ludowym Wojsku Polskim
Motocykle BMW R35 produkowane były w Niemczech w latach 1937 - 1940. Pod względem parametrów trakcyjnych był to pojazd przeciętny, charakteryzował się jednak prostą konstrukcją, trwałością i dużą bezawaryjnością. Wspomniane cechy szybko zaskarbiły mu dużą grupę sympatyków, którzy lubili jeździć może nie szybko, ale za to pewnie. Te same zalety doceniła także armia niemiecka. Po wojnie motocykle te trafiły również do Ludowego Wojska Polskiego.
Po zakończeniu II wojny światowej, w radzieckiej strefie okupacyjnej, wznowiono produkcję motocykli BMW R-35. Pojazd powstawał w oparciu o przedwojenną dokumentację produkcyjną, na tych samych maszynach. Oficjalne nazwano go BMW R35/1, ale w praktyce powszechnie funkcjonowało stare oznaczenie BMW R35, bez dodatkowego "/1", czy późniejszego "/2".
Zrodził się też inny problem związany z nazewnictwem. Centrala firmy BMW znalazła się w zachodniej strefie okupacyjnej i nie w smak jej było, że po stronie wschodniej powstają pojazdy pod jej marką, choć nie ma to nic wspólnego z faktyczną firmą BMW. W pierwszych powojennych latach nie chciano drażnić Rosjan drobiazgami i nie protestowano przeciw temu. Pod koniec lat 40. podjęto jednak energiczne działania prawne, aby załatwić sprawę definitywnie. Finalnie wschodnia fabryka zmieniła nazwę na "EMW" (skrót od: Eisenach Motoren Werke), a charakterystyczny znaczek firmowy (szachownica wpisana w koło) pozostał prawie taki sam w kształcie. tylko w miejsce koloru niebieskiego wprowadzono czerwony. Nowa marka - EMW - zaczęła funkcjonować od początku lat 50. przy czym sprowadzone do nas egzemplarze R35/2, wyprodukowane w roku 1951, miały jeszcze oznaczenie BMW.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Produkcja wspomnianego BMW R35/1 ruszyła już pod koniec 1945 roku i trwała do 1949 roku. W okresie tym wytworzono 4250 pojazdów. Kolejnego modelu BMW R35/2, produkowanego w latach 1949 - 1951, zbudowano 13 700 sztuk. W 1951 roku wprowadzono kilka modyfikacji, z których najważniejszą i najwyraźniej zauważalną było zastosowanie zawieszenia suwakowego tylnego koła. Ta wersja otrzymała oznaczenie R35/3 i funkcjonowała już pod marką EMW. Do zakończenia produkcji w 1955 roku zbudowano ich 66 000 egzemplarzy.
Do Polski najwięcej trafiło klasycznych BMW R35 (wersje: /1 i /2), niemalże bliźniaczych do przedwojennego pierwowzoru. Były to przeważnie egzemplarze z lat 1947 - 1951. Późniejsza wersja EMW R35/3 (z tylnym zawieszeniem suwakowym) była już nielicznie sprowadzana do naszego kraju.
Dostawy motocykli BMW R35 do Polski były realizowane głównie w ramach reparacji wojennych. Na przełomie lat 40. i 50. trafiło do nas kilka tysięcy tych motocykli, z czego spora część została przekazana dla Wojska Polskiego. Tam pozostawały one w fabrycznym, przeważnie czarnym, malowaniu.
Zadania stawiane motocyklom BMW R35 w Wojsku Polskim były związane ze zwiadem, komunikacją polową (kurierzy) oraz prozaicznymi, codziennymi zadaniami związanymi z funkcjonowaniem jednostek wojskowych.
Motocykl ten miał silnik jednocylindrowy, górnozaworowych o pojemności skokowej 342 cm³ i mocy 14 KM. Biegi (w liczbie 4) były zmieniane ręcznie. Napęd na tylne koło przenoszony był wałem. Motocykl ważył 155 kg. Z racji swoich cech przylgnęło do niego określenie "osiołek". Taki był ten pojazd - niezbyt szybki, ale solidny i poczciwy.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 0
Pokaż wszystkie komentarze