tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sokół 1000, czyli CWS M111 - symbol polskiego motocyklizmu
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Sokół 1000, czyli CWS M111 - symbol polskiego motocyklizmu

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.07.17, 19:58 Drukuj

W pierwszych miesiącach 1931 roku, czyli jeszcze w czasie produkcji motocykla CWS M55, rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu inż. Zygmunt Okołów stworzył zupełnie nowy motocykl, wzorowany na pojazdach amerykańskich.

Prototypowy egzemplarz motocykla CWS M111 zbudowano w 1932 roku. W pierwszych miesiącach roku następnego ruszyła seryjna produkcja, która trwała do września 1939 roku. W tym okresie wyprodukowano ok. 3000 pojazdów. Egzemplarze z kolejnych lat różniły się tylko drobnymi modyfikacjami technicznymi. Od 1936 roku, ze względów handlowych, CWS M111 otrzymał nazwę Sokół 1000 M111. Głównym odbiorcą motocykli było wojsko oraz w mniejszych ilościach: Policja Państwowa, Poczta Polska i klienci cywilni.

NAS Analytics TAG

Motocykl CWS M111 / Sokół 1000 napędzany był dolnozaworowym widlastym silnikiem dwucylindrowym o pojemności 995 cm³, o stopniu sprężania 5 i mocy trwałej 18 KM przy 3000 obr./min. Moc maksymalna (chwilowa) wynosiła ok. 20 - 22 KM przy 4000 obr./min. Napęd na tylne koło przenoszony był przez mokre, wielotarczowe sprzęgło sterowane nożne, a następnie przez skrzynię biegów o trzech przełożeniach sterowaną ręcznie. Sam motocykl ważył ok. 270 kg, w zestawie z wózkiem bocznym - 375 kg. Spalał ok. 7,5 l na 100 km, a z wózkiem bocznym osiągał prędkość maksymalną ok. 100 km/h.     

Oprócz podstawowej wersji CWS M111, która używana była przeważnie z wózkiem bocznym, powstały również bardziej zaawansowane wersje prototypowe. Chodziło głównie o poprawienie właściwości terenowych tego pojazdu. W szczególnie trudnych warunkach terenowych lub przy przeciążeniu motocykla napęd tylko na jedno koło nie wystarczał, dlatego w 1938 roku zaprojektowano i wykonano prototypowy egzemplarz z dodatkowym napędem wózka bocznego. Nie była to pierwsza próba uterenowienia tego pojazdu, w 1934 roku powstał prototyp CWS M111 T. Modyfikacja polegała na umieszczeniu dodatkowego koła napędzanego, zamocowanego za tylnym kołem motocykla. Powstał z tego długi jamnikowaty pojazd o 3 kołach w jednej linii. Motocykl był badany podczas kilku rajdów drogowo-terenowych. W czerwcu 1935 przebył trasę o długości 1780 km, z czego 546 km w terenie.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Wspomnienia Stanisława Rolińskiego

(…) CWS M 111. To były maszyny! Robione głównie dla wojska, nie stały w warsztatach, bo nie chciały się psuć! Jak się jakiś trafił u zaprzyjaźnionego mechanika, to zaraz wszyscy go "testowali", wołano i mnie do tych prób. Jeździłem wtedy pod Wilanów na siekierkowskie piaseczki. Maszyna szła jak burza - to była frajda! Wolałem jednak ich unowocześnioną wersję - Sokoła 1000 M111. Niby to samo, a jeszcze łatwiejszy w obsłudze i przyjemniejszy w prowadzeniu. (…)

Jan Tarczyński "Polskie motocykle 1918 - 1945" Warszawa 2005.

W 1936 roku rozpoczęto w PZInż. produkcje młodszego i mniejszego bratam dzisiejszego bohatera - motocykla Sokół 600. To jednak już inna historia.  

Gdybyśmy dziś zrobili sondę uliczną wśród przypadkowych przechodniów. Z pytaniem: "jaki polski motocykl jest najbardziej znany" jestem pewien, że większość wymieniłaby Sokoła 1000.  

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę