tomasz szczerbicki strona 4

Poznański klub Unia. Motocykliści z Poznania i okolic
tomasz szczerbicki
To mój 101 artykuł opublikowany na portalu Ścigacz.pl. Dało mi to trochę do myślenia. W poprzednich 100 prezentowałem różne tematy historyczne dotyczące głownie pojazdów. Dziś chciałbym przypomnieć ludzi i poszukać ich potomków, aby oni opowiedzieli historię motocyklowej pasji swoich rodziców, dziadków czy kuzynów. czytaj
2022-08-12 10:20:00

DKW SS 250. Historia najlepszej wyścigówki 250 cm³ swoich czasów
tomasz szczerbicki
W drugiej połowie lat 30. i w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej w Europie, wyścigowy DKW SS 250 uznawany była za najlepszy motocykl w swoje klasie. Produkowany był w latach 1935 - 1939, w tym czasie ulegał modernizacjom. Łącznie wyprodukowano ok. 200 egzemplarzy tego motocykla. czytaj
2022-08-09 15:04:00

Włodzimierz Gąsiorek. Jakie miał motocykle? Izba pamięci WFM w Radości
tomasz szczerbicki
Kilka miesięcy temu namówiłem Włodzimierza Gąsiorka do rozmowy na temat prowadzonej przez niego Izby Pamięci Warszawskiej Fabryki Motocykli. Pisząc "namówiłem" nie chciałbym stworzyć mylnego wrażenia, że Włodzimierz Gąsiorek był osobą zamkniętą. Wręcz przeciwnie, tu bardziej chodziło o znalezienie wolnej chwili. Choć od kilkunastu lat był emerytem, miał tyle projektów motocyklowych, że trudno mu było znaleźć czas. czytaj
2022-08-08 12:20:00

Najlepsze Curvy na ziemiach obecnie polskich. Dzieło Kurta Szymańskiego
tomasz szczerbicki
Wszystkie motocykle, które były wytwarzane na terenach należących obecnie do Polski, staramy się w jakiś sposób zawłaszczyć dla naszej historii. Jest to dość naiwne działanie, bo większość tych firm była rdzennie niemiecka i z Polską nie miała nic wspólnego. Dobrym przykładem są tu firmy Teco, Emwe, Namopo, Lorenz i Alba z samego tylko Szczecina. czytaj
2022-08-04 16:21:00

Zmarł Włodzimierz Gąsiorek. Zawodnik motocyklowy i promotor motocykli w Polsce
tomasz szczerbicki
W czwartek, 28 lipca 2022 roku, w wieku 85 lat zmarł Włodzimierz Gąsiorek. Był aktywny na polu motocyklizmu do ostatnich dni. Gama jego aktywności była bardzo szeroka - od zawodnika wyścigowego, mechanika, trenera, przez całą masę różnych innych działań, do menagera próbującego przez lata wznowić produkcję motocykli w Polsce. czytaj
2022-07-30 13:36:00

Aermacchi Chimera. Motocykl, który zachwyca formą. Włosi wiedzieli, jak to zrobić
tomasz szczerbicki
Poza ciągłymi udoskonaleniami układów napędowych, co trwało nieprzerwanie od powstania pierwszego motocykla do dziś, w kolejnych okresach pojawiały się specyficzne stylizacje podwozi, nawiązujące do mody i trendów danych lat. To bardzo ważny aspekt, bo w wielu przypadkach to właśnie "oczy" kupują motocykl. czytaj
2022-07-29 16:24:00

Indian Warrior. Gdy Czesi robili amerykańskie motocykle. Historia i dane techniczne
tomasz szczerbicki
Gdy zakończyła się II wojna światowa firma Indian stanęła przed nowym wyzwaniem. Skończyły się zamówienia rządowe na motocykle wojskowe, a rynek cywilny nie był już taki sam jak przed 1939 rokiem. Trzeba było przewidzieć, jak będzie kształtowało się zapotrzebowanie na motocykle w najbliższych 5 czy nawet 10 latach. czytaj
2022-07-28 16:26:00

Jawa 250 model 353. Motocykl, którym jeździli nasi rodzice i dziadkowie
tomasz szczerbicki
W powojennej historii jest kilka motocykli, które rozpalały marzenia naszych rodziców i były w miarę dostępne. Wśród nich najważniejsza była chyba Jawa 250 model 353. Motocykl był nowoczesny, dobry i docierał do nas w takich ilościach, że jeżeli ktoś naprawdę chciał to do w końcu kupował. To była tylko kwestia determinacji. czytaj
2022-07-27 16:44:00

FIS, polska żużlówka, o którą zabiegają muzea na świecie
tomasz szczerbicki
Choć duma narodowa nas rozpiera, zagraniczni obserwatorzy nie dostrzegają w historii naszej motoryzacji nic ciekawego. W muzeum z największą na świecie ekspozycją motocykli - amerykańskim Barber Motorsports Museum - można znaleźć kilkanaście motocykli czechosłowackich, kilka NRD-owski (NRD - Niemiecka Republika Demokratyczna, państwo, które do 1989 roku było naszym zachodnim sąsiadem), ale nic polskiego tam nie ma. czytaj
2022-07-15 17:13:00

Motocykl Nor-Vin, połączenie Nortona i Vincenta. Motocykl niemal idealny
tomasz szczerbicki
Czymże mógłby być motocykl idealny? Bytem stworzonym z zapożyczeń rozwiązań konstrukcyjnych z różnych motocykli - trochę z tego, trochę z tamtego i jeszcze parę rzeczy z kilku innych. Czy jest to utopia? Być może, nie mniej utopia, którą od dziesiątek lat ludzie starają się urzeczywistnić. W tych działaniach przeważnie największą przeszkodą są pieniądze. Stworzenie "motocykla idealnego" wymaga ogromnych nakładów finansowych. czytaj
2022-07-15 15:27:00

Za te silniki fani obłożyliby Harleya klątwą. Najdziwniejsze eksperymenty z Milwaukee
tomasz szczerbicki
Choć Harley-Davidson jest "Świątynią Ameryki" była to zawsze firma poszukująca nowych pomysłów. Tak jest do dziś. W ostatnich trzech latach powstał Harley elektryczny, duża terenówka Pan America, nowy sportster S, nowy model Nightster. Owszem, bazową ikoną tej firmy był i jest nadal duży V-twin, ale przez lata obok niego na taśmie montażowej produkowano inne modele. W 1920 roku wypuszczono na rynek model 20-W Sport, który miał silnik boxer z cylindrami ułożonymi w linii motocykla. Miała to być oferta dla ko czytaj
2022-07-09 11:18:00

Indian 841 dla wojska. Oto unikalny Indian z poprzecznie umieszczonym silnikiem V
tomasz szczerbicki
Poprzeczne V to układ cylindrów, kojarzący się najczęściej z motocyklami Moto Guzzi. Starsi czytelnicy mogą pamiętają też Hondę CX 500, która w latach 90. była u nas popularna, ze względu na swą bezawaryjność i żywotność. Poprzeczne V zagościło kiedyś też w ramie motocykla Indian. Był to wojskowy model 841. czytaj
2022-07-05 15:57:00

Szatańska hybryda, czyli motocykl z silnikiem samochodu Syrena
tomasz szczerbicki
Poczciwa Syrena jest samochodem chyba powszechnie u nas znanym. Jaki mamy do niej stosunek to już inna sprawa. Tu skrajność i gama opinii jest ogromna. Nie o tym będzie jednak rzecz. W latach 70. i 80. wiele osób marzyło o szybkich motocyklach. Pojazdy japońskie były nieosiągalne ze względów ekonomicznych - średnia pensja miesięczna wahała się u nas na poziomie ok. 20 - 30 dolarów (po kursie czarnorynkowych). Używany japończyk w dobrym stanie w Niemczech kosztował wówczas co najmniej 700 - 1000 dolarów. czytaj
2022-07-01 16:32:00

Joe Merkel i jego Flying Merkel, czyli historia "Latającej Angeli"
tomasz szczerbicki
Amerykańska marka motocyklowa "The Flying Merkel" istniała w latach 1911 - 1917. Powstała w macierzy Harleya, czyli w mieście Milwaukee, ale po pewnym czasie przeniesiono ją do Middletown w stanie Ohio. Założycielem firmy był Joe Merkel. Trudno powiedzieć, czy był to krewny znanej pani kanclerz. czytaj
2022-07-01 15:39:00

Pierwsze motocykle Honda. Jakie to były modele?
tomasz szczerbicki
Choć dziś Honda jest jednym z czołowych liderów rozwoju konstrukcji motocyklowych na świecie na początki swojego istnienia nie stroniła od zapożyczeń czy wręcz kopiowania wzorców motocykli europejskich. Zapewne dzisiejsza Honda wolałaby, aby historia o tym zapomniała, ale zostały motocykl. czytaj
2022-06-24 09:49:00

Motocykle z wózkiem bocznym. WSK 125 M06 Z1. 6 KM i 3 pasażerów. To dopiero "nie szło"
tomasz szczerbicki
Motocykl z wózkiem bocznym był bytem pośrednim pomiędzy motocyklem a małym samochodem. Od zwykłego motocykla różnił się tym, że mógł legalnie przewozić 3 lub 4 osoby (niektóre firmy produkowały dwuosobowe wózki boczne), ale jazda takim zaprzęgiem był męcząca dla kierowcy. czytaj
2022-06-24 09:20:00

Zmarł Ginter Hennek. Przez dziesięciolecia mistrz sportów motocyklowych w Polsce
tomasz szczerbicki
Dziś rano (22.06.2022 r.) w wieku 88 lat zmarł Ginter Hennek. Jego śmierć zamyka ważny rozdział w historii wyścigów motocyklowych w Polsce. W historii sportów motorowych w naszym kraju niezmiernie rzadko spotykało się całe rodziny owładnięte pasją motoryzacyjną. A takie, w których ojciec i synowie startowali z dużymi sukcesami, były wyjątkiem. W ścisłej elicie polskich motocyklistów była tylko jedna taka familia - Hennkowie. Ojciec Herbert oraz synowie Jan i Ginter byli czołowymi zawodnikami wyścigów mot czytaj
2022-06-22 19:16:00

Youngtimery i oldtimery w Polsce. Skąd się biorą te szalone ceny? Odwiedziłem Motobazar.
tomasz szczerbicki
W ostatnich miesiącach czytałem kilka artykułów o tym, jak i w co inwestować na rynku pojazdów zabytkowych w Polsce. Odniosłem wrażenie, że autorzy tych opracowań bardziej skupili się na analizie tego rynku w Europie zachodnie niż na naszych realiach. Czym jest zaś ta nasza "specyfika"? To rozbudowana emocjonalność i refleksyjność. Mówiąc krótko słowiańska dusza, które jakoś nie może z nas wyplenić globalizacja. Na pewno odnosi się to do pokolenia 45+, mniej do ludzi młodszych, ale właśnie osoby 45+ najczęś czytaj
2022-06-18 18:31:00

Victoria Bergmeister. Pierwsze poprzeczne V2 z prędkością 130 km/h w 1953 roku
tomasz szczerbicki
Zanim Moto Guzzi przyzwyczaiło nas do widoku w motocyklu silnika V2 z cylindrami ustawionego poprzecznie do osi motocykla, taki układ cylindrów w motocyklu seryjnym zaprezentowała niemiecka Victoria, w modelu V35 Bergmeister. Miało to miejsce na początku lat 50. Nie było to pierwsze poprzeczne V w motocyklu, ale dziś opowiem o Victorii. czytaj
2022-06-15 12:57:00

Piłka motocyklowa, czyli piłka nożna na motocyklach w Polsce. Tak to wyglądało
tomasz szczerbicki
W Polsce piłka motocyklowa pojawiła się pod koniec lat 30., choć prasa pisał o tej dyscyplinie już dużo wcześniej. Pierwsze tego typu zawody rozegrano w Gdyni, a zawodnicy dosiadali setek (motocykli z silnikami 97 - 99 cm³), jako pojazdów najlepiej sprawdzających się w tej grze. Tak pisano o tym w magazynie "Motocykl i Cyclecar", w czerwcu 1939 roku. czytaj
2022-06-11 09:18:00
Polecamy

Aktualności
reklama
|