tomasz szczerbicki strona 4
Zmarł Włodzimierz Gąsiorek. Zawodnik motocyklowy i promotor motocykli w Polsce
tomasz szczerbicki
W czwartek, 28 lipca 2022 roku, w wieku 85 lat zmarł Włodzimierz Gąsiorek. Był aktywny na polu motocyklizmu do ostatnich dni. Gama jego aktywności była bardzo szeroka - od zawodnika wyścigowego, mechanika, trenera, przez całą masę różnych innych działań, do menagera próbującego przez lata wznowić produkcję motocykli w Polsce. czytaj
2022-07-30 13:36:00
Aermacchi Chimera. Motocykl, który zachwyca formą. Włosi wiedzieli, jak to zrobić
tomasz szczerbicki
Poza ciągłymi udoskonaleniami układów napędowych, co trwało nieprzerwanie od powstania pierwszego motocykla do dziś, w kolejnych okresach pojawiały się specyficzne stylizacje podwozi, nawiązujące do mody i trendów danych lat. To bardzo ważny aspekt, bo w wielu przypadkach to właśnie "oczy" kupują motocykl. czytaj
2022-07-29 16:24:00
Indian Warrior. Gdy Czesi robili amerykańskie motocykle. Historia i dane techniczne
tomasz szczerbicki
Gdy zakończyła się II wojna światowa firma Indian stanęła przed nowym wyzwaniem. Skończyły się zamówienia rządowe na motocykle wojskowe, a rynek cywilny nie był już taki sam jak przed 1939 rokiem. Trzeba było przewidzieć, jak będzie kształtowało się zapotrzebowanie na motocykle w najbliższych 5 czy nawet 10 latach. czytaj
2022-07-28 16:26:00
Jawa 250 model 353. Motocykl, którym jeździli nasi rodzice i dziadkowie
tomasz szczerbicki
W powojennej historii jest kilka motocykli, które rozpalały marzenia naszych rodziców i były w miarę dostępne. Wśród nich najważniejsza była chyba Jawa 250 model 353. Motocykl był nowoczesny, dobry i docierał do nas w takich ilościach, że jeżeli ktoś naprawdę chciał to do w końcu kupował. To była tylko kwestia determinacji. czytaj
2022-07-27 16:44:00
FIS, polska żużlówka, o którą zabiegają muzea na świecie
tomasz szczerbicki
Choć duma narodowa nas rozpiera, zagraniczni obserwatorzy nie dostrzegają w historii naszej motoryzacji nic ciekawego. W muzeum z największą na świecie ekspozycją motocykli - amerykańskim Barber Motorsports Museum - można znaleźć kilkanaście motocykli czechosłowackich, kilka NRD-owski (NRD - Niemiecka Republika Demokratyczna, państwo, które do 1989 roku było naszym zachodnim sąsiadem), ale nic polskiego tam nie ma. czytaj
2022-07-15 17:13:00
Motocykl Nor-Vin, połączenie Nortona i Vincenta. Motocykl niemal idealny
tomasz szczerbicki
Czymże mógłby być motocykl idealny? Bytem stworzonym z zapożyczeń rozwiązań konstrukcyjnych z różnych motocykli - trochę z tego, trochę z tamtego i jeszcze parę rzeczy z kilku innych. Czy jest to utopia? Być może, nie mniej utopia, którą od dziesiątek lat ludzie starają się urzeczywistnić. W tych działaniach przeważnie największą przeszkodą są pieniądze. Stworzenie "motocykla idealnego" wymaga ogromnych nakładów finansowych. czytaj
2022-07-15 15:27:00
Za te silniki fani obłożyliby Harleya klątwą. Najdziwniejsze eksperymenty z Milwaukee
tomasz szczerbicki
Choć Harley-Davidson jest "Świątynią Ameryki" była to zawsze firma poszukująca nowych pomysłów. Tak jest do dziś. W ostatnich trzech latach powstał Harley elektryczny, duża terenówka Pan America, nowy sportster S, nowy model Nightster. Owszem, bazową ikoną tej firmy był i jest nadal duży V-twin, ale przez lata obok niego na taśmie montażowej produkowano inne modele. W 1920 roku wypuszczono na rynek model 20-W Sport, który miał silnik boxer z cylindrami ułożonymi w linii motocykla. Miała to być oferta dla ko czytaj
2022-07-09 11:18:00
Indian 841 dla wojska. Oto unikalny Indian z poprzecznie umieszczonym silnikiem V
tomasz szczerbicki
Poprzeczne V to układ cylindrów, kojarzący się najczęściej z motocyklami Moto Guzzi. Starsi czytelnicy mogą pamiętają też Hondę CX 500, która w latach 90. była u nas popularna, ze względu na swą bezawaryjność i żywotność. Poprzeczne V zagościło kiedyś też w ramie motocykla Indian. Był to wojskowy model 841. czytaj
2022-07-05 15:57:00
Szatańska hybryda, czyli motocykl z silnikiem samochodu Syrena
tomasz szczerbicki
Poczciwa Syrena jest samochodem chyba powszechnie u nas znanym. Jaki mamy do niej stosunek to już inna sprawa. Tu skrajność i gama opinii jest ogromna. Nie o tym będzie jednak rzecz. W latach 70. i 80. wiele osób marzyło o szybkich motocyklach. Pojazdy japońskie były nieosiągalne ze względów ekonomicznych - średnia pensja miesięczna wahała się u nas na poziomie ok. 20 - 30 dolarów (po kursie czarnorynkowych). Używany japończyk w dobrym stanie w Niemczech kosztował wówczas co najmniej 700 - 1000 dolarów. czytaj
2022-07-01 16:32:00
Joe Merkel i jego Flying Merkel, czyli historia "Latającej Angeli"
tomasz szczerbicki
Amerykańska marka motocyklowa "The Flying Merkel" istniała w latach 1911 - 1917. Powstała w macierzy Harleya, czyli w mieście Milwaukee, ale po pewnym czasie przeniesiono ją do Middletown w stanie Ohio. Założycielem firmy był Joe Merkel. Trudno powiedzieć, czy był to krewny znanej pani kanclerz. czytaj
2022-07-01 15:39:00
Pierwsze motocykle Honda. Jakie to były modele?
tomasz szczerbicki
Choć dziś Honda jest jednym z czołowych liderów rozwoju konstrukcji motocyklowych na świecie na początki swojego istnienia nie stroniła od zapożyczeń czy wręcz kopiowania wzorców motocykli europejskich. Zapewne dzisiejsza Honda wolałaby, aby historia o tym zapomniała, ale zostały motocykl. czytaj
2022-06-24 09:49:00
Motocykle z wózkiem bocznym. WSK 125 M06 Z1. 6 KM i 3 pasażerów. To dopiero "nie szło"
tomasz szczerbicki
Motocykl z wózkiem bocznym był bytem pośrednim pomiędzy motocyklem a małym samochodem. Od zwykłego motocykla różnił się tym, że mógł legalnie przewozić 3 lub 4 osoby (niektóre firmy produkowały dwuosobowe wózki boczne), ale jazda takim zaprzęgiem był męcząca dla kierowcy. czytaj
2022-06-24 09:20:00
Zmarł Ginter Hennek. Przez dziesięciolecia mistrz sportów motocyklowych w Polsce
tomasz szczerbicki
Dziś rano (22.06.2022 r.) w wieku 88 lat zmarł Ginter Hennek. Jego śmierć zamyka ważny rozdział w historii wyścigów motocyklowych w Polsce. W historii sportów motorowych w naszym kraju niezmiernie rzadko spotykało się całe rodziny owładnięte pasją motoryzacyjną. A takie, w których ojciec i synowie startowali z dużymi sukcesami, były wyjątkiem. W ścisłej elicie polskich motocyklistów była tylko jedna taka familia - Hennkowie. Ojciec Herbert oraz synowie Jan i Ginter byli czołowymi zawodnikami wyścigów mot czytaj
2022-06-22 19:16:00
Youngtimery i oldtimery w Polsce. Skąd się biorą te szalone ceny? Odwiedziłem Motobazar.
tomasz szczerbicki
W ostatnich miesiącach czytałem kilka artykułów o tym, jak i w co inwestować na rynku pojazdów zabytkowych w Polsce. Odniosłem wrażenie, że autorzy tych opracowań bardziej skupili się na analizie tego rynku w Europie zachodnie niż na naszych realiach. Czym jest zaś ta nasza "specyfika"? To rozbudowana emocjonalność i refleksyjność. Mówiąc krótko słowiańska dusza, które jakoś nie może z nas wyplenić globalizacja. Na pewno odnosi się to do pokolenia 45+, mniej do ludzi młodszych, ale właśnie osoby 45+ najczęś czytaj
2022-06-18 18:31:00
Victoria Bergmeister. Pierwsze poprzeczne V2 z prędkością 130 km/h w 1953 roku
tomasz szczerbicki
Zanim Moto Guzzi przyzwyczaiło nas do widoku w motocyklu silnika V2 z cylindrami ustawionego poprzecznie do osi motocykla, taki układ cylindrów w motocyklu seryjnym zaprezentowała niemiecka Victoria, w modelu V35 Bergmeister. Miało to miejsce na początku lat 50. Nie było to pierwsze poprzeczne V w motocyklu, ale dziś opowiem o Victorii. czytaj
2022-06-15 12:57:00
Piłka motocyklowa, czyli piłka nożna na motocyklach w Polsce. Tak to wyglądało
tomasz szczerbicki
W Polsce piłka motocyklowa pojawiła się pod koniec lat 30., choć prasa pisał o tej dyscyplinie już dużo wcześniej. Pierwsze tego typu zawody rozegrano w Gdyni, a zawodnicy dosiadali setek (motocykli z silnikami 97 - 99 cm³), jako pojazdów najlepiej sprawdzających się w tej grze. Tak pisano o tym w magazynie "Motocykl i Cyclecar", w czerwcu 1939 roku. czytaj
2022-06-11 09:18:00
MTT Y2K Superbike. 420 KM i 400 km/h. Motocykl z silnikiem turbinowym do jazdy po ulicy
tomasz szczerbicki
Dążenie do mocnych wrażeń podczas jazdy motocyklem, uzyskiwanych głównie za sprawą osiąganych prędkości, wydaje się nie mieć końca. Co chwila ktoś konstruuje jakiś jednoślad, który jest jeszcze szybszy. Często są to projekty pojedyncze, autorskie, choć czasami zdarza się, że trafią on potem do produkcji seryjnej. czytaj
2022-06-10 16:59:00
Motocykle Morbidelli. Dlaczego są najdroższe na świecie? Historia marki i znane modele
tomasz szczerbicki
Motocykle włoskie są u nas stosunkowo mało znane. Włosi nigdy specjalnie nie byli zainteresowani rynkiem polskim. Nie działo się tu nic wielkiego w temacie rywalizacji sportowej o randze międzynarodowej, a jeżeli chodziło o motocykle turystyczne to siła nabywcza naszego społeczeństwa było niewielka. W dwudziestoleciu międzywojennym dopiero pod koniec lat 30. kilku sprzedawców zaczęło oferować motocykle włoskie. Nawet nie były to chyba przedstawicielstwa. czytaj
2022-06-08 15:34:00
Jawa model 673 z silnikiem V4. Najszybszy motocykl w mistrzostwach świata. Na niej zginął Bill Ivy
tomasz szczerbicki
Gdybyśmy spytali przeciętnego motocyklistę o motocykle Jawa, to zapewne usłyszelibyśmy o modelu 250 licznie sprowadzanym do Polski w latach 60. Później o motorowerach (mustangu i skuterze), które w latach 70. były marzeniem wielu nastolatków. Na końcu byłyby dwucylindrowe Jawy 350, które w latach 70., 80. i jeszcze w latach 90. były u nas namiastką motocykli ciężkich i szybkich. Dziś brzmi to nieco grotesko, ale dzisiejsze realia różnią się diametralnie od ówczesnych.Jawa model 673 z silnikiem V4. Najszybsz czytaj
2022-06-03 13:10:00
Skąd się wzięły motocykle Honda? Oto, jak się zaczęła historia tej marki
tomasz szczerbicki
Motocykle Honda są u nas postrzegane jako symbol "motocykli japońskich". Pewnego rodzaju elita motocyklowa. Sprawiły to lata historii w naszych realiach. W latach 70. próbowano nimi zmotoryzować ówczesną milicję obywatelska, ale okazało się, że jesteśmy wówczas jeszcze za biedni na te pojazdy. czytaj
2022-06-03 12:07:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz