historia motocykli strona 4
DKW SS 250. Historia najlepszej wyścigówki 250 cm³ swoich czasów
historia motocykli
W drugiej połowie lat 30. i w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej w Europie, wyścigowy DKW SS 250 uznawany była za najlepszy motocykl w swoje klasie. Produkowany był w latach 1935 - 1939, w tym czasie ulegał modernizacjom. Łącznie wyprodukowano ok. 200 egzemplarzy tego motocykla. czytaj
2022-08-09 15:04:00
Włodzimierz Gąsiorek. Jakie miał motocykle? Izba pamięci WFM w Radości
historia motocykli
Kilka miesięcy temu namówiłem Włodzimierza Gąsiorka do rozmowy na temat prowadzonej przez niego Izby Pamięci Warszawskiej Fabryki Motocykli. Pisząc "namówiłem" nie chciałbym stworzyć mylnego wrażenia, że Włodzimierz Gąsiorek był osobą zamkniętą. Wręcz przeciwnie, tu bardziej chodziło o znalezienie wolnej chwili. Choć od kilkunastu lat był emerytem, miał tyle projektów motocyklowych, że trudno mu było znaleźć czas. czytaj
2022-08-08 12:20:00
Najlepsze Curvy na ziemiach obecnie polskich. Dzieło Kurta Szymańskiego
historia motocykli
Wszystkie motocykle, które były wytwarzane na terenach należących obecnie do Polski, staramy się w jakiś sposób zawłaszczyć dla naszej historii. Jest to dość naiwne działanie, bo większość tych firm była rdzennie niemiecka i z Polską nie miała nic wspólnego. Dobrym przykładem są tu firmy Teco, Emwe, Namopo, Lorenz i Alba z samego tylko Szczecina. czytaj
2022-08-04 16:21:00
Aermacchi Chimera. Motocykl, który zachwyca formą. Włosi wiedzieli, jak to zrobić
historia motocykli
Poza ciągłymi udoskonaleniami układów napędowych, co trwało nieprzerwanie od powstania pierwszego motocykla do dziś, w kolejnych okresach pojawiały się specyficzne stylizacje podwozi, nawiązujące do mody i trendów danych lat. To bardzo ważny aspekt, bo w wielu przypadkach to właśnie "oczy" kupują motocykl. czytaj
2022-07-29 16:24:00
Indian Warrior. Gdy Czesi robili amerykańskie motocykle. Historia i dane techniczne
historia motocykli
Gdy zakończyła się II wojna światowa firma Indian stanęła przed nowym wyzwaniem. Skończyły się zamówienia rządowe na motocykle wojskowe, a rynek cywilny nie był już taki sam jak przed 1939 rokiem. Trzeba było przewidzieć, jak będzie kształtowało się zapotrzebowanie na motocykle w najbliższych 5 czy nawet 10 latach. czytaj
2022-07-28 16:26:00
Jawa 250 model 353. Motocykl, którym jeździli nasi rodzice i dziadkowie
historia motocykli
W powojennej historii jest kilka motocykli, które rozpalały marzenia naszych rodziców i były w miarę dostępne. Wśród nich najważniejsza była chyba Jawa 250 model 353. Motocykl był nowoczesny, dobry i docierał do nas w takich ilościach, że jeżeli ktoś naprawdę chciał to do w końcu kupował. To była tylko kwestia determinacji. czytaj
2022-07-27 16:44:00
Suzuki GS500. Przetrwa nawet apokalipsę. Historia i opis motocykla
historia motocykli
Początek XXI wieku. Jesteś w liceum i właśnie odebrałeś urzędowego Świętego Graala - prawko kat. A. Wtedy mogłeś zdać egzamin na motocykl + samochód tego samego dnia, co oczywiście w przypadku dwóch pozytywnych wyników kończyło się monstrualnym kacem. Kiedy już doszedłeś do siebie, potrafiłeś zidentyfikować trwająca właśnie porę roku i swoje nazwisko, trzeba było wybrać sobie motocykl, chociaż prawdopodobnie już go miałeś na długo przez zaczęciem kursu. czytaj
2022-07-22 10:48:00
FIS, polska żużlówka, o którą zabiegają muzea na świecie
historia motocykli
Choć duma narodowa nas rozpiera, zagraniczni obserwatorzy nie dostrzegają w historii naszej motoryzacji nic ciekawego. W muzeum z największą na świecie ekspozycją motocykli - amerykańskim Barber Motorsports Museum - można znaleźć kilkanaście motocykli czechosłowackich, kilka NRD-owski (NRD - Niemiecka Republika Demokratyczna, państwo, które do 1989 roku było naszym zachodnim sąsiadem), ale nic polskiego tam nie ma. czytaj
2022-07-15 17:13:00
Motocykl Nor-Vin, połączenie Nortona i Vincenta. Motocykl niemal idealny
historia motocykli
Czymże mógłby być motocykl idealny? Bytem stworzonym z zapożyczeń rozwiązań konstrukcyjnych z różnych motocykli - trochę z tego, trochę z tamtego i jeszcze parę rzeczy z kilku innych. Czy jest to utopia? Być może, nie mniej utopia, którą od dziesiątek lat ludzie starają się urzeczywistnić. W tych działaniach przeważnie największą przeszkodą są pieniądze. Stworzenie "motocykla idealnego" wymaga ogromnych nakładów finansowych. czytaj
2022-07-15 15:27:00
Za te silniki fani obłożyliby Harleya klątwą. Najdziwniejsze eksperymenty z Milwaukee
historia motocykli
Choć Harley-Davidson jest "Świątynią Ameryki" była to zawsze firma poszukująca nowych pomysłów. Tak jest do dziś. W ostatnich trzech latach powstał Harley elektryczny, duża terenówka Pan America, nowy sportster S, nowy model Nightster. Owszem, bazową ikoną tej firmy był i jest nadal duży V-twin, ale przez lata obok niego na taśmie montażowej produkowano inne modele. W 1920 roku wypuszczono na rynek model 20-W Sport, który miał silnik boxer z cylindrami ułożonymi w linii motocykla. Miała to być oferta dla ko czytaj
2022-07-09 11:18:00
Indian 841 dla wojska. Oto unikalny Indian z poprzecznie umieszczonym silnikiem V
historia motocykli
Poprzeczne V to układ cylindrów, kojarzący się najczęściej z motocyklami Moto Guzzi. Starsi czytelnicy mogą pamiętają też Hondę CX 500, która w latach 90. była u nas popularna, ze względu na swą bezawaryjność i żywotność. Poprzeczne V zagościło kiedyś też w ramie motocykla Indian. Był to wojskowy model 841. czytaj
2022-07-05 15:57:00
Szatańska hybryda, czyli motocykl z silnikiem samochodu Syrena
historia motocykli
Poczciwa Syrena jest samochodem chyba powszechnie u nas znanym. Jaki mamy do niej stosunek to już inna sprawa. Tu skrajność i gama opinii jest ogromna. Nie o tym będzie jednak rzecz. W latach 70. i 80. wiele osób marzyło o szybkich motocyklach. Pojazdy japońskie były nieosiągalne ze względów ekonomicznych - średnia pensja miesięczna wahała się u nas na poziomie ok. 20 - 30 dolarów (po kursie czarnorynkowych). Używany japończyk w dobrym stanie w Niemczech kosztował wówczas co najmniej 700 - 1000 dolarów. czytaj
2022-07-01 16:32:00
Joe Merkel i jego Flying Merkel, czyli historia "Latającej Angeli"
historia motocykli
Amerykańska marka motocyklowa "The Flying Merkel" istniała w latach 1911 - 1917. Powstała w macierzy Harleya, czyli w mieście Milwaukee, ale po pewnym czasie przeniesiono ją do Middletown w stanie Ohio. Założycielem firmy był Joe Merkel. Trudno powiedzieć, czy był to krewny znanej pani kanclerz. czytaj
2022-07-01 15:39:00
Pierwsze motocykle Honda. Jakie to były modele?
historia motocykli
Choć dziś Honda jest jednym z czołowych liderów rozwoju konstrukcji motocyklowych na świecie na początki swojego istnienia nie stroniła od zapożyczeń czy wręcz kopiowania wzorców motocykli europejskich. Zapewne dzisiejsza Honda wolałaby, aby historia o tym zapomniała, ale zostały motocykl. czytaj
2022-06-24 09:49:00
Motocykle z wózkiem bocznym. WSK 125 M06 Z1. 6 KM i 3 pasażerów. To dopiero "nie szło"
historia motocykli
Motocykl z wózkiem bocznym był bytem pośrednim pomiędzy motocyklem a małym samochodem. Od zwykłego motocykla różnił się tym, że mógł legalnie przewozić 3 lub 4 osoby (niektóre firmy produkowały dwuosobowe wózki boczne), ale jazda takim zaprzęgiem był męcząca dla kierowcy. czytaj
2022-06-24 09:20:00
Victoria Bergmeister. Pierwsze poprzeczne V2 z prędkością 130 km/h w 1953 roku
historia motocykli
Zanim Moto Guzzi przyzwyczaiło nas do widoku w motocyklu silnika V2 z cylindrami ustawionego poprzecznie do osi motocykla, taki układ cylindrów w motocyklu seryjnym zaprezentowała niemiecka Victoria, w modelu V35 Bergmeister. Miało to miejsce na początku lat 50. Nie było to pierwsze poprzeczne V w motocyklu, ale dziś opowiem o Victorii. czytaj
2022-06-15 12:57:00
Motocykle Morbidelli. Dlaczego są najdroższe na świecie? Historia marki i znane modele
historia motocykli
Motocykle włoskie są u nas stosunkowo mało znane. Włosi nigdy specjalnie nie byli zainteresowani rynkiem polskim. Nie działo się tu nic wielkiego w temacie rywalizacji sportowej o randze międzynarodowej, a jeżeli chodziło o motocykle turystyczne to siła nabywcza naszego społeczeństwa było niewielka. W dwudziestoleciu międzywojennym dopiero pod koniec lat 30. kilku sprzedawców zaczęło oferować motocykle włoskie. Nawet nie były to chyba przedstawicielstwa. czytaj
2022-06-08 15:34:00
Jawa model 673 z silnikiem V4. Najszybszy motocykl w mistrzostwach świata. Na niej zginął Bill Ivy
historia motocykli
Gdybyśmy spytali przeciętnego motocyklistę o motocykle Jawa, to zapewne usłyszelibyśmy o modelu 250 licznie sprowadzanym do Polski w latach 60. Później o motorowerach (mustangu i skuterze), które w latach 70. były marzeniem wielu nastolatków. Na końcu byłyby dwucylindrowe Jawy 350, które w latach 70., 80. i jeszcze w latach 90. były u nas namiastką motocykli ciężkich i szybkich. Dziś brzmi to nieco grotesko, ale dzisiejsze realia różnią się diametralnie od ówczesnych.Jawa model 673 z silnikiem V4. Najszybsz czytaj
2022-06-03 13:10:00
Skąd się wzięły motocykle Honda? Oto, jak się zaczęła historia tej marki
historia motocykli
Motocykle Honda są u nas postrzegane jako symbol "motocykli japońskich". Pewnego rodzaju elita motocyklowa. Sprawiły to lata historii w naszych realiach. W latach 70. próbowano nimi zmotoryzować ówczesną milicję obywatelska, ale okazało się, że jesteśmy wówczas jeszcze za biedni na te pojazdy. czytaj
2022-06-03 12:07:00
Hildebrand & Wolfmuller. Pierwszy na świecie motocykl produkowany seryjnie
historia motocykli
Jako pierwsza na świecie seryjną produkcję motocykli z silnikami spalinowymi rozpoczęła w 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & Wolfmuller. Tam też narodziło się słowo "motocykl". Nazwy tej po raz pierwszy użył konstruktor Alois Wolfmuller, kiedy w roku 1893 zgłosił swój patent na pojazd jednośladowy. czytaj
2022-06-03 11:51:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz