tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl versus skuter 125 ccm - plusy i minusy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykl versus skuter 125 ccm - plusy i minusy

Autor: Lovtza 2015.01.16, 09:52 25 Drukuj

O tym, że Polacy chcą jeździć małymi motocyklami wiemy nie tylko z rosnących statystyk sprzedaży, ale także z Waszych e-maili kierowanych do redakcji. Jedno z pytań, której pojawia się w nich bardzo często, to kwestia wyboru dwóch kółek. Skuter, czy motocykl? Co sprawdzi się lepiej w mieście, a co poza nim. W poniższym materiale postaramy się odpowiedzieć na to właśnie pytanie. Pod ogólną ocenę weźmiemy kilka parametrów istotnych przy codziennej eksploatacji, a jednocześnie mocno różniących typowe motocykle (z klasyczną skrzynią biegów) od skuterów z przekładniami CVT.

Osiągi

Generalnie rzecz ujmując lepszymi osiągami cechują się motocykle. Wynika to z dwóch zasadniczych przyczyn. Pierwsza z nich jest taka, że większość markowych motocykli klasy 125 wpisuje się w sposób maksymalny w ramy kategorii A1. To oznacza, że silniki takich motocykli mają moc maksymalną zbliżoną do dopuszczalnej dla tej kategorii, czyli 15KM (11kW). W przypadku skuterów jednostki napędowe są mniej wysilone, w tej klasie pojemnościowej ich moc oscyluje najczęściej w przedziale 10-12KM. Wyjątki jedynie potwierdzają tą regułę. Druga przyczyna przewagi motocykli nad skuterami to sposób przeniesienia napędu. Mechaniczna skrzynia biegów generuje mniejsze straty mocy, niż przekładnia CVT. To dlatego na przykład Honda chcąc zrobić super-oszczędne motocykle i skuter z serii NC zdecydowała się na dwusprzęgłowe układy przeniesienia napędu. Tylko w ten sposób można było połączyć bezobsługowość z niskim zużyciem paliwa.

Na osiągi wpływa też różnica w masie obu pojazdów. Skutery są zazwyczaj cięższe od motocykli i różnica ta wynosi w granicach 20-30 kg. Dla pojazdu o mocy silnika na poziomie 8-10kW, to już wyczuwalna nadwaga.

Mimo to przekładnia CVT daje skuterowi przewagę na starcie, dlatego tego typu maszyny dziarsko wyrywają spod świateł zostawiając za sobą dużo mocniejsze motocykle, a tym bardziej samochody. Ostatecznie jednak po krótkim pościgu motocykl wyprzedzi skuter. Typowa prędkość maksymalna dla skutera klasy 125cc to około 100 km/h (mówimy o realnej prędkości, takim motocyklowym „ground speed”, a nie wskazaniu prędkościomierza), a dla motocykla to około 110 km/h. Jak sami widzicie, różnice te są niewielkie, bo nie mogą być inne w tej klasie pojemnościowej, ale skoro pytacie, to my odpowiadamy.

Zachowanie na drodze

Motocykl prowadzi się na drodze lepiej i ponownie decydują o tym czynniki stricte techniczne. Przede wszystkim w motocyklu pracuje stabilniejsze zawieszenie o większym skoku. Z przodu widelec teleskopowy oparty na dwóch półkach zawsze będzie dawał lepsze prowadzenie, niż uproszczony widelec skutera. To samo dotyczy tylnego zawieszenia. Skutery mają wbudowane w nie jednostki napędowe, co podnosi masę nieresorowaną, a tym samym pogarsza jakość pracy zawieszenia (między innymi dlatego w dużych skuterach, aby poprawić zachowanie na drodze producenci decydują się na przeniesienie jednostki napędowej do ramy pojazdu, a tylne koło napędzane jest łańcuchem – patrz Honda Integra). Zupełnie osobną kwestią jest fakt, że kołyskowa rama stosowna w skuterach nigdy nie zapewni takiej wytrzymałości i stabilności jak grzbietowa rama w motocyklu. Właśnie dlatego w wyścigowych skuterach (tak, są takie!) jedną z podstawowych modyfikacji jest wstawianie rozpórki pomiędzy główkę ramy, a wspornik pod siodłem, ponieważ ramę potrafiły w skrajnych przypadkach giąć same siły występujące podczas hamowania! Nie ma co robić z tego dramatu, tak po prostu jest i żyje się z tym dalej!

Drugi zasadniczy powód przewagi motocykli na tym polu to rozmiar kół. W większości motocykli, nawet tych mniejszych spod znaku 125, stosowane są koła o wielkości 17 cali. Takie koła są za duże, aby można było zastosować je w skuterach, dlatego w rollerach stosuje się koła o rozmiarze od 10 cali (coraz rzadziej widywane) do 16 cali. Im większe koła tym wyższy komfort jazdy i tym lepsze prowadzenie (oraz mniejszy bagażnik pod siodłem skutera…).

Trzecia kwestia przemawiająca na korzyść kierowcy to pozycja kierowcy. Na motocyklu jest ona o wiele bardziej stabilna. Motocyklista ma solidny punkt podparcia dla stóp (tak, podnóżek daje o wiele lepsze podparcie dla stopy, niż płaska i śliska podłoga) i dla nóg, ponieważ może zaprzeć się o zbiornik paliwa. Skuter z uwagi na swoją konstrukcję najczęściej nie oferuje takich udogodnień.

Z uwagi na wszystkie opisane wyżej powody to właśnie małe motocykle, a nie skutery wykorzystywane są nauki jazdy sportowej, a później rywalizacji młodzieży.

Ekonomika i koszty eksploatacji

Tutaj chyba śmiało możemy mówić o remisie. Zużycie paliwa co prawda lekko przemawia na korzyść motocykla (z uwagi na straty mocy o których pisaliśmy wyżej), ale samo spalanie w przypadku motocykli i skuterów tej klasy wahające się pomiędzy 1,8 a 2,5 litra na 100 km, a więc, cóż, możemy pominąć tą rywalizajcę. W motocyklach trzeba wymieniać łańcuch napędowy z zębatkami, ale w skuterach trzeba zmieniać pas napędowy. Ceny klocków hamulcowych i opon są niskie i zdecydowanie porównywalne w przypadku obu typów pojazdów.

Jedyny niuans to koszty naprawiania szkód. Wywrotka motocykla często kończy się na ułamanej klamce sprzęgła lub hamulca. W przypadku skuterów mamy często do czynienia z hektarami plastikowych osłon, które po prostu lubią się połamać. Dlatego właśnie naprawianie skutera może być droższe, choć wcale nie musi.

Komfort i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi

Tutaj przechodzimy do przewagi skuterów. Możliwość ukrycia nóg za osłonami i tułowia za dużą szybą przesądza porównanie w tym punkcie na korzyć skutera. Co więcej firmy akcesoryjne i sami producenci skuterów oferują wszelkiej maści mufy i koce na nogi, dzięki którym nawet w chłodniejsze dni można podróżować skuterem komfortowo i to bez specjalnego ubierania się w ochronne ciuchy. Dokładnie ten walor skuterów zadecydował o ich ogromnej popularności w krajach Europy zachodniej i południowej. Jeśli macie do pokonania kilka kilometrów do pracy, dobrze przygotowany skuter zapobiegnie wychłodzeniu nawet jeśli macie na sobie zwykłe spodnie.

Tutaj warto zauważyć, że kwestia komfortu zmieniać się będzie w zależności od dystansów na jakich chcecie się poruszać. Pozycja typowa dla skutera jest wygodna, ale przez maksymalnie godzinę. Potem zacznie Wam doskwierać ból dolnej części pleców generowany siedzeniem w jednej pozycji na małym raczej płytko tapicerowanym siodle. To nie jest żadna wada skuterów, po prostu te maszyny są budowane do sprawnego przemieszczania się na krótkich, typowo miejskich dystansach. Jeśli myślicie o dalszych wypadach za miasto, lub wręcz po podróżowaniu (np. w wakacje – małymi maszynami spokojnie można podróżować na właściwie dowolnych dystansach), to z pewnością motocykl będzie lepszym rozwiązaniem. Motocyklowa kanapa ze zbiornikiem paliwa pomiędzy kolanami na dłuższą metę zapewnia wygodniejszą, bardziej ergonomiczną pozycję. W przypadku motocykla trzeba się wtedy chronić przed czynnikami atmosferycznymi odpowiednią odzieżą i wyposażeniem osobistym, ale przy dalszych wyjazdach nie jest to problem, bo nie musimy borykać się z tym, że ubieranie się na motocykl i rozbieranie zajmuje więcej czasu, niż sama jazda.

Małe duże różnice

Skutery i motocykle, nawet jeśli należą do tej samej klasy pojemnościowej, to dwa różne typy pojazdów przeznaczone do nieco innego użytkowania.

Skutery znakomicie sprawdzają się na krótkich dystansach. Choć generalnie mają nieco słabsze osiągi od motocykli o tej samej pojemności i oferują słabsze walory trakcyjne, gwarantują w zamian zdecydowanie lepszą ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Do tego są szalenie praktyczne. Z czasem docenicie schowki, wieszak na siatkę z zakupami i pojemny bagażnik pod siodłem. Ograniczeniem skuterów jest mały zasięg. Typowy dla tych pojazdów bak o pojemności 5-7 litrów sprawdzi się z pewnością na mieście, ale poza nim przy ciągłej jeździe z prędkością maksymalną oznaczał będzie podwyższone spalanie i konieczność częstego odwiedzania stacji benzynowej. Skuter to świetne rozwiązanie jeśli nie macie wyśrubowanych ambicji motocyklowych, potrzebujecie za to taniego, skutecznego i oszczędnego środka do poruszania się po mieście.

Motocykle oferują lepsze osiągi, są minimalnie oszczędniejsze i oferują coś, co wiele osób chce mieć z uwagi na swoje dalsze plany motocyklowe – klasyczną skrzynię biegów, która działa dokładnie tak samo, jak w największych i najszybszych pojazdach. Zachowują się lepiej na drodze i pozawalają trenować technikę jazdy, którą będziecie mogli zastosować na większych i szybszych maszynach. Zdecydowanie lepiej nadają się do jazdy na dalszych dystansach, także dzięki większym zbiornikom paliwa. Jeśli traktujecie swoją pierwszą 125-tkę jako pierwszy krok do rozpoczęcia motocyklowej przygody – motocykl naszym zdanie będzie tutaj lepszym rozwiązaniem. 

Komentarze 15
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę