Jak przygotować skuter do jesieni?
Choć listopad przywitał nas dosyć łagodną aurą, czas najwyższy pomyśleć o przygotowaniu skutera do jesieni. W tym materiale chcielibyśmy szybko podpowiedzieć, co w sposób szybki i niedrogi możecie zrobić przy skuterze, tudzież małym motocyklu, aby korzystanie z niego w chłodne poranki było zdecydowanie bardziej komfortowe.
Wybór akcesoriów i dodatków jakie oferuje współczesny rynek motocyklowy i skuterowy przyprawia o zawrót głowy. Do swojego pojazdu możecie dokupić praktycznie wszystko, począwszy od kosmicznie zaawansowanych materiałów wykorzystywanych do produkcji odzieży motocyklowej, przez wymyślne akcesoria, aż po odzież elektrycznie podgrzewaną do stóp do głów. Ostatnio wpadła nam w ręce nawet elektrycznie podgrzewana szyba do kasku…
Specyfika wykorzystania skuterów i małych motocykli jest jednak taka, że stosujemy je najczęściej na krótkich dystansach. Co zatem warto zrobić, aby efektywnie zabezpieczyć się przed chłodną jesienną aurą i jednocześnie nie popaść w szaleństwo 30-minutowego przygotowywania się do 15-minutowej jazdy? Na przykładzie szalenie popularnego w Europie skutera Honda SH125i podpowiadamy jakie są najlepsze i najbardziej sprawdzone rozwiązania.
Wysoka szyba czyni cuda
Dobrze dobrana wysoka szyba jest najlepszą inwestycją w komfort jesiennego poruszania się skuterem. Chroni przed zimnym wiatrem, szczególnie przy jesiennych porankach, gdy temperatura lubi spaść poniżej zera. Jednocześnie dobrze osłania kierowcę przed deszczem. Wysoka szyba odchylająca pęd zimnego powietrza nad głowę kierowcy radykalnie obniża „wymagania odzieżowe” do jazdy w niskich temperaturach. Najlepszy wybór to szyba z przejrzystego plexi (która nie pogarsza widoczności po zmierzchu), podobnie jak ta na załączonym przykładzie. Do wielu skuterów znajdziecie dedykowane produkty przygotowane przez producentów pojazdów. Możecie też skorzystać z nieprzebranej oferty firm akcesoryjnych, w których zawsze znajdziecie satysfakcjonujące rozwiązanie dla Waszego pojazdu. Co ważne – szyby nie są drogie, ceny zaczynają się już od 50 złotych.
Osłony na dłonie są nieocenione
Dłonie, obok stóp, to najbardziej narażona na wychłodzenie część ciała kierowcy. Tutaj idealnie sprawdzą się osłony na dłonie, które do większości skuterów i małych motocykli dostać można zarówno jako akcesoria fabryczne, jak również jako uniwersalne dodatki dostępne w większości sklepów motocyklowych. Na prezentowanej SH125i widać bardzo dobrze spasowane osłony z fabrycznego katalogu akcesoriów Hondy. Małe i niedrogie udogodnienie, ale bardzo skuteczne. W przypadku motocykli i skuterów można pokusić się o instalację muf na kierownicy. To przyjazne cenowo rozwiązanie również świetnie sprawdza się w chłodne dni. Jednym problemem z mufami jest utrudnione obsługiwania przycisków na kierownicy, w tym bardzo przydatnych kierunkowskazów. Koszt? Przyzwoite osłony kupicie już za 100 zł.
Pinlock zabezpiecza przed glutem
To drobna, ale jakże przydatna rzecz. Folie zapobiegające parowaniu szyby w kasku, nazywane pinlockami, to proste i skuteczne rozwiązanie poprawiające Wasz komfort w czasie jazdy w chłodniejsze dni. Wychłodzona szyba potraktowana Waszym oddechem lub nawet ciepłem ciała kierowcy wykazuje nieprzyjemną tendencję do parowania i ograniczania widoczności praktycznie do zera. Aby temu zapobiec wystarczy nabyć dedykowanego lub uniwersalnego pinlocka i wkleić go w szybę. Dzięki temu wasze pole widzenia będzie zawsze pełne, unikniecie także jazdy z wiecznym gilem pod nosem, do którego prowadzi w zimne dni jazda z uchyloną szybką w kasku. Ceny pinlocków zaczynają się od 90 złotych i dostać je można do większość marek kasków.
Koc na nogi sprawdza się
Koc na nogi kierowcy to patent przetestowany w krajach Europy zachodniej i południowej. Początkowo koce oferowane były wyłącznie przez firmy akcesoryjne, teraz do swojej oferty włączają je także producenci pojazdów. Taki patent ma kilka istotnych zalet. Nie trzeba go ze sobą nigdzie nosić, ponieważ pozostaje przymocowany do skutera. W przypadku kiepskiej pogody można przykryć nim siodło skutera, aby nie zamokło od deszczu. Jednocześnie w przypadku przelotów na krótkich dystansach koce umożliwiają jazdę nawet przy niskich temperaturach bez typowo motocyklowych spodni. To naprawdę skuteczny sposób na zabezpieczenie nóg przed wodą i zimnem. W chwili obecnej nabyć można koce montowane do motocykla oraz zakładane na kierowcę. Te co bardziej rozbudowane (jak chociażby ten na zdjęciach) oferują również opcję osłony klatki piersiowej kierowcy przed deszczem. Koszt? Ceny porządnych koców wahają się w granicach 400-500 zł.
Kufer pomieści klamoty
Kufer co prawda nie sprawi, ze będzie Wam cieplej, ale pomieści wszystko czego potrzebujecie, aby było Wam ciepło! Wieczne zamieszanie z drugą parą rękawic, ocieplaczem na szyję, kominiarką, ciepłą bluzką pod kurtkę. To wszystko można raz na zawsze rozlokować w kufrze i zawsze mieć pod ręką. W zimny poranek wystarczy ubrać na siebie ciepłe rzeczy, wracając do domu w ciepłe popołudnie można spokojnie wrzucić ocieplacze do kufra, a wyjąć z niego cieńsze i wygodniejsze rękawice. Najtańszy kufer nabyć można już za 50 złotych, ale bezpieczniej zainwestować w rozwiązanie markowe, którego cena to minimum 100 złotych.
Opony zimowe – to naprawdę działa!
Trudno to wytłumaczyć polskim użytkownikom skuterów i motocykli, ale w wielu krajach gdzie zima wygląda podobnie jak u nas, korzysta się z opon zimowych przeznaczonych do takich pojazdów! Opony zimowe do motocykli i skuterów dostępne są na rynku od ręki i wybierać możecie w całkiem szerokiej ofercie. Oczywiście opony zimowe w przypadku jednośladów nie służą do jazdy po lodzie i w kopnym śniegu. Dzięki swojej budowie kryjącej bardzo dużą ilość lamel i nacięć odprowadzających sprawnie wodę są w stanie pracować efektywnie także na mokrych nawierzchniach. Miękkie mieszanki użyte do ich produkcji radzą sobie o wiele lepiej w niskich temperaturach, niż opony standardowe. Efekt? Jeżdżąc jesienią i zimą w niskich temperaturach, często po mokrych lub wilgotnych nawierzchniach, dysponujecie o wiele lepszą przyczepnością. Komplet markowych opon do skutera klasy 125cc to wydatek rzędu 400 zł, przy czym opony te posłużą kilka sezonów. Naprawdę warto!
Nie trać ciepła!
Wysoka szyba, osłony na ręce i stopy skutecznie zapobiegają nadmiernemu wychłodzeniu kierowcy, ale warto zwrócić uwagę na dwa istotne miejsca, którymi można stracić dużo ciepła. Pierwsze z nich to dłonie. Porządne zimowe rękawice to nie tylko komfort jazdy w niskich temperaturach, ale także (a może przede wszystkim) właściwa kontrola nad pojazdem. Zimowe rękawice na skuter to wydatek rzędu 150 zł. Na skuter nie potrzebujecie typowo motocyklowych rozwiązań z całym zestawem ochraniaczy, wykonanych z materiałów używanych do budowy promów kosmicznych. Jeśli macie w domu porządne rękawice narciarskie – też dadzą radę. Drugie kluczowe miejsce które należy chronić to szyja. Dziś łatwo zabezpieczyć ją przed zimnem chociażby kominiarkami wykonanymi z tkanin typu windstopper. Ceny porządnych kominiarek zaczynają się od 70 zł, to też nie musi być produkt stricte motocyklowy!
Tak jak zasygnalizowaliśmy na początku tego materiału, lista rzeczy, które możecie zrobić przy swojej maszynie w ramach jesiennych przygotowań zdąża do nieskończoności. Rozwiązania o których piszemy wyżej to pomysły proste w realizacji, relatywnie niedrogi i co najważniejsze – skuteczne.
Za kwotę rzędu 400-500 złotych jesteście w stanie efektywnie przygotować skuter i siebie do jazdy jesienią. W budżecie 1000 złotych można przygotować się do jazdy w niskich temperaturach, przy praktycznie każdej pogodzie, jeśli tylko asfalt jest czarny, a nie zaśnieżony. Czy to dużo, czy mało za praktycznie całoroczną mobilność, brak konieczności stania w korkach i tłoczenia się w komunikacji miejskiej? To akurat musicie już sami ocenić.
Sprawdźcie również czym różni się olej stosowany w motocyklach, od tych polecanych do skuterów.
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmom Honda oraz Castrol.
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzeUWAGA! Nie wiem, czy redakcja się tym zajmie w szerszym zakresie, ale chciałem ostrzec Was przed takim goownem: ...
OdpowiedzMialem taki przypadek w skuterze, ja to po prostu pozdrapywalem i wykruszylem gdy zrobilo sie twardsze, musisz zrobic kilkaset km i nie bd sladu ;)
OdpowiedzZapoznamy się z tematem, dzięki za informację.
OdpowiedzCóż. Mój ubiór w mroźne poranki to: buty tzw. robocze ze stalkapą, "dżinsy", pod nimi rajtuzy kolarskie-zimowe, t-shirt, bluza... najważniejsza jest kurtka (na kurtce nie warto oszczędzać), ...
OdpowiedzChyba dwa tygodnie temu było kilka takich mocno mglistych dni, przednia szyba zdała egzamin. Zanim ją założyłem musiałem jeździć z otwartym hełmem albo co chwilę przecierać szybkę. Za to marzły mi łapki bo do kymco nie umiem znaleźć osłon na ręce^^
OdpowiedzDlaczego kymco people 300 GTI jest jaki drogi.
OdpowiedzJa bym jeszcze sprawdził temperaturę zamarzania płynu w chłodnicy (silniki chłodzone cieczą) żeby przy pierwszym przymrozku nic nie zamarzło i nie pękło.
OdpowiedzMożna, pytanie czy to ma sens. Dziś defultowo wszyscy dają płyny o obniżonej temperaturze zamarzania ;)
OdpowiedzSzyba prezentowana na zdjęciu jest niestety zbyt wysoka, w czasie deszczu nic przez nią nie widać i jest to skrajnie niebezpieczna opcja. Idealna szybka to taka, która kończy się na wysokości dołu ...
OdpowiedzZgadzam się. Też mam wysoką szybę i często są z nią problemy w deszczu. Dodatkowo w jesiennej aurze i niskich temperaturach często paruje i zachodzi podczas jazdy, co utrudnia prowadzenie. Dlatego szyba, która sięga do dołu kasku kierowcy jest idealna.
OdpowiedzMam taką szybę, wieczorem/w nocy podczas deszczu wszystko dobrze widać.
OdpowiedzPewnie to kwestia wzrostu. Na pewno przed zakupem trzeba się przysiąść i zobaczyć wzrok wędruje ponad szybą, jeśli nie to w deszczu będą kłopoty.
Odpowiedz