tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl 125cc - nowy czy używany?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykl 125cc - nowy czy używany?

Autor: Lovtza 2015.02.10, 14:56 21 Drukuj

To pytanie stare jak świat i chyba nikt nie znalazł na nie jedynej, wyłącznie słusznej odpowiedzi. W kontekście rosnącej jak na drożdżach sprzedaży motocykli klasy 125cc przed takim dylematem staną tej wiosny tysiące osób, które będą po raz pierwszy kupowały swój motocykl. A zatem nowy, czy używany?

Obie opcje mają swoje wady i zalety, a o ich atrakcyjności decydują w dużym stopniu potrzeby danego użytkownika i dostępne budżety. Często o tym jakiego wyboru ostatecznie dokonamy decyduje zestawienie argumentów za i przeciw. Poniżej znajdziecie te najważniejsze i możecie użyć ich do przygotowania zestawienia odpowiadającego Waszemu punktowi widzenia.  

Nowy z pudełka

Kupno nowego motocykla ma generalnie same zalety. W przypadku 125-tek sytuacja jest o tyle ciekawa, że renomowani producenci dosyć szybko zareagowali na potrzeby rynku w Europie i przygotowali maszyny, które nowe w salonie można nabyć już poniżej 10 000 zł. W przypadku japońskich marek mówimy o japońskiej jakości i niezawodności, co płynnie przenosi nas do zalet opcji kupienia nowego pojazdu. W większości markowych skuterów i motocykli klasy 125cc wykorzystywane są sprawdzone i dopracowane do perfekcji podzespoły, które zostały przetestowane przez miliony kilometrów wyjeżdżone przez ich dotychczasowych użytkowników. Do tego nowoczesne układy elektroniczne (ABS, wtrysk paliwa, diagnostyka pojazdu, itd.) uczyniły małe motocykle bezpiecznymi i bezobsługowymi jak nigdy wcześniej.

Każdy, kto choć raz kupił nowy pojazd wie doskonale, że nowa maszyna to spokój przez kilka lat z wymianami opon, łańcuchów, tarcz hamulcowych. Że to luksus pewności skąd pochodzi pojazd, świadomość że jest bezpieczny, że nie dolegają mu żadne ukryte wady. Ponadto przy zakupie nowej maszyny można wytargować od dealera jakiś bonus, lub skorzystać z promocyjnej oferty na np. ubezpieczenia. Do tego dochodzi możliwość odliczenia części podatku VAT w przypadku przedsiębiorców i uzyskania w salonie finansowania na zakup maszyny.  

Wady? Koszt zakupu nowego pojazdu to najbardziej oczywiste ograniczenie i wada opcji nabycia nowej maszyny z salonu. Wiele osób ma też poważne obawy, czy kupując swój pierwszy pojazd nie uszkodzi go w procesie nabierania wprawy w posługiwaniu się nim.

Reasumując jeśli macie taką możliwość, sugerujemy nabywać nowe pojazdu, najlepiej renomowanych marek. W przypadku osób, które zaczynają przygodę z motocyklami i nie mają wielkiego doświadczenia z kupowaniem używanych maszyn takie rozwiązanie jako jedyne daje gwarancję spokojnej i bezproblemowej eksploatacji pojazdu przez kilka lat, szczególnie jeśli pojazd zamierzacie użytkować regularnie, a nie jedynie w trakcie weekendowych przejażdżek. Nawet jeśli coś pójdzie nie tak, zawsze możecie liczyć na gwarancję i assistance.

Używany

Czy to co napisaliśmy powyżej oznacza, że jesteśmy przeciwnikami kupowania motocykli i skuterów używanych? Absolutnie nie. O ile każdy jest w stanie kupić nowy motocykl lub skuter mając pewność, że nie nabywa towaru z wadami ukrytymi, o tyle na rynku pojazdów wtórnych jest już znaczenie trudniej z dokonaniem dobrego wyboru. Temat kupowania motocykli używanych poruszaliśmy już niejednokrotnie, a ostatnio mocno ułatwiliśmy Wam życie przygotowując obszerną publikację o zakupie używanej 125-tki. Problem jest jednak ciągle ten sam – w Polsce wiele osób „oszczędza” na prawidłowej eksploatacji pojazdów i/lub na naprawach ewentualnych uszkodzeń. Oznacza to, że po kilku latach nawet najlepsze maszyny obracają się w ruinę. Aby z natłoku ofert wybrać coś ciekawego potrzeba sporo wiedzy, doświadczenia i ostatecznie także szczęścia. Istotną wadą maszyn używanych jest również fakt, że najczęściej do ceny zakupu dołożyć trzeba konkretny pieniądz na doprowadzenie maszyny do pełni sprawności. Nie oszukujmy się, większość sprzedających nie pali się do serwisu pojazdu przed jego odsprzedażą. Serwis, wymiana oleju i którejś z podstawowych rzeczy eksploatacyjnych takich jak opony, łańcucha czy klocki hamulcowe może znacząco podbić cenę nabycia fury z drugiej ręki. 

Oczywiście kupowanie używek ma swoje zalety. Cena maszyny z drugiej ręki to najczęściej ułamek ceny pojazdu fabrycznie nowego. Gdy mówimy o relatywnie tanich maszynach klasy 125 nawet te markowe wyglądają bardzo korzystnie. W chwili obecnej dysponując kwotą 6-7 tysięcy złotych można przebierać w ofertach używanych małych Japończyków. Wiele osób decyduje się celowo na zakup maszyn używanych, bo w chwili gdy taka fura zostanie uszkodzona albo podrapana, po prostu mniej to boli.

Jakie używki kupować w klasie 125? Tutaj odpowiedź jest oczywista – my kierowalibyśmy się w stronę renomowanych marek, najlepiej marek japońskich. Praktyka podpowiada, że nawet starsze maszyny z większymi przebiegami prezentują sobą bardzo przyzwoity poziom niezawodności, a części do nich są łatwo dostępne i tanie.

Gdzie szukać takich maszyn? Szukając dobrej używanej 125-tki warto rozejrzeć się wśród znajomych, albo przejść się salonu motocyklowego, gdzie można podpytać o maszyny np. testowe, albo pozostawione w rozliczeniu przy kupnie kolejnego pojazdu. Jeśli nie macie takie możliwości, pozostają ogólnodostępne ogłoszenia w bezmiarze internetu, ale tutaj macie też największą szansę na wpłynięcie na minę. Dominik Słonecki, kierownik sprzedaży warszawskiego salonu Honda Plaza tak widzi rozterki klientów:

„Wybór pomiędzy motocyklem nowym lub używanym nie jest sprawą oczywistą, szczególnie w przypadku pojazdów małych. Największe korzyści związane z zakupem pojazdu nowego to możliwość odliczenia części podatku VAT (dla przedsiębiorców), gwarancja, niskie koszty ubezpieczenia i kredytowania oraz pewna historia pojazdu. Dodatkowo w przypadku motocykli  o pojemności do 125ccm argumentem za zakupem pojazdu nowego może być niewielka utrata wartości pojazdu. Z drugiej strony wyboru nie ułatwia fakt, że w przypadku pojazdów małej pojemności, w związku z ich prostą budową i odpornością na nieumiejętne użytkowanie, ryzyko związane z zakupem pojazdu z ukrytą wadą jest zdecydowanie mniejsze niż w przypadku dużych motocykli.”

Potrzeba zmian w mentalności

To co obserwujemy w rozmowach z czytelnikami i ludźmi pracującymi w branży motocyklowej to swoista niechęć do wydawania pieniędzy na jednoślady. Jest ona w naszym odczuciu wynikiem wieloletniego, a wręcz wielopokoleniowego postrzegania motocykli, jako gorszej od samochodu formy transportu. To nie jest kwestia braku środków. Generalnie jako Polacy rozumiemy, że warto jest kupić nowy samochód i potrafimy jednym tchem wymienić zalety takiego rozwiązania natomiast na używany motocykl decydują się często także ci, których stać na komfort posiadania nowej maszyny.

Niezależnie od tego czy zdecydujecie się na nową, czy używaną maszynę, ważne abyście zaczęli nią jeździć. Zalety i korzyści z użytkowania takiego pojazdu odkryjecie już pierwszego dnia!

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę