tomasz szczerbicki strona 5
Ner-a-Car z lat 20. Pierwszy maksi skuter, czy dwukołowy fotel?
tomasz szczerbicki
Wszystko już było, rzekł Ben Akiba… a co nie było śniło się chyba… Większość z Was zapewne pamięta słowa piosenki Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, spopularyzowanej w latach 70. przez Kabaret Olgi Lipińskiej. Ma to też swoje odniesienie do historii motoryzacji. Fascynujemy się "nowymi" wynalazkami, nie dostrzegając faktu, że - być może w prostszej formie - pojawiły się one już kilkadziesiąt lat temu. czytaj
2022-05-24 10:55:00
Jerzy Jankowski. Kim był najwybitniejszy konstruktor pojazdów sportowych w historii Polski?
tomasz szczerbicki
Jerzy Janowski był najwybitniejszym polskim konstruktorem pojazdów sportowych w powojennej historii. Od lat 50. do końca lat 80. jego "Raki", "Kraby", "Promoty" były podstawą rywalizacji w wyścigach samochodowych i motocyklowych w naszym kraju. czytaj
2022-05-19 12:48:00
Parilla. Motocykle miały być odpowiednikiem Ferrari. Dlaczego już ich nie ma?
tomasz szczerbicki
Ile firm motocyklowych istniało w historii? Dobre pytanie. Przypuszczam, że było ich co najmniej kilkaset. Gdybyśmy jednak skrupulatnie i wnikliwie prześledzili cały okres historii "jednośladu z silnikiem spalinowym" na świecie być może liczba firm minęłaby cyfrę 1000. To jednak benedyktyńska praca. czytaj
2022-04-29 15:31:00
Pierwszy na świecie motocykl. "Motocykl" Ropera. Tak, wcale nie ten Gottlieba Daimlera!
tomasz szczerbicki
Za pierwszy na świece motocykl uznajemy pojazd Gottlieba Daimlera zbudowany w 1885 roku. Miał on zarys konstrukcyjny motocykla i był napędzany silnikiem spalinowym. Choć był archaiczny, miał wszystkie podstawowe cechy dzisiejszego motocykla. Nie był to jednak pierwszy jednoślad jeżdżący bez pedałowania. 18 lat przed Daimlerem Amerykanin Sylwester Roper zbudował motocykl napędzany silnikiem parowym. czytaj
2022-04-21 16:43:00
Motocykl Iradam. Kim był Adam Głuchowski, genialny polski konstruktor pojazdów
tomasz szczerbicki
Inżynier Adam Glück (po wojnie Adam Głuchowski) był "ojcem" idei samochodu popularnego w Polsce a także konstruktorze co najmniej trzech prototypowych samochodów Iradam. Pisała o nich prasa w kilku krajach na świecie (m.in. Niemczech, Anglii, USA). O potrzebie i korzyściach płynących z powszechniej motoryzacji oraz o sposobach dojścia do tego pisał w prasie przez całe dwudziestolecie międzywojenne (pierwszy artykuł na ten temat napisał w 1920 roku). czytaj
2022-04-19 17:20:00
Jaka była pierwsza rzędowa czwórka? Honda CB 750? Błąd, Zobacz jak było naprawdę
tomasz szczerbicki
Motocykl z silnikiem czterocylindrowym nie jest dziś niczym szczególny. Odbierany jest jako konstrukcja typowa. Stało się tak za sprawą Hondy CB 750, która od końca lat 60. przyzwyczaiła nas do widoku rzędowej czwórki w ramie motocyklowej. Kiedy to się jednak zaczęło? W jaki motocyklu, w produkcji seryjnej, zastosowano po raz pierwszy rzędowy czterocylindrowy silnik? Oto odpowiedź na te pytania… czytaj
2022-04-17 22:39:00
Böhmerland z Czechosłowacji, czyli motocyklowy jamnik. Zdjęcia, opis, historia
tomasz szczerbicki
Lata 20. to okres eksperymentowania z konstrukcjami motocyklowymi. Powstało wtedy wiele niecodziennych czy wręcz dziwacznych konstrukcji. Co ciekawe sporo z nich zostało wdrożonych do produkcji seryjnej. Z tego okresu pochodzi też motocykl - "jamnik" - czechosłowacki Böhmerland. Motocykl ten produkowany był w latach 1924 - 1939. W tym czasie powstało ok. 1000 takich pojazdów. czytaj
2022-04-17 13:28:00
Imme R100. Genialny motocykl Czecha, który wyprzedził czas o kilka dziesięcioleci
tomasz szczerbicki
Powstała w latach 40. a nawet dziś zachwyca nowatorskimi rozwiązaniami, niecodziennym i zaskakującymi. Gdy się im przyjrzymy nieco dłużej widać, że dążyły do specyficznej prostoty konstrukcji. Zaawansowanie konstrukcyjne w dążeniu do prostoty - czy to nie sprzeczność? Teoretycznie tak, ale gdy się patrzy na motocykl Imme R100 pojawiają się wątpliwości, co do oczywistych prawd. czytaj
2022-04-02 20:31:00
Sokół model 200 M 411. Miał upowszechnić motocykle w Polsce
tomasz szczerbicki
Najmłodszym z przedwojennych Sokołów był model 200. Pojawił się na rynku na przełomie wiosny i lata 1939 roku. Do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano ich zaledwie 78 sztuk. Gdyby historia potoczyła się inaczej, Sokół 200 miał szanse stać się najpopularniejszym motocykle w naszym kraju. Jego konstrukcja - od strony technicznej i ekonomicznej - jak najbardziej predysponowały go do sukcesu rynkowego. czytaj
2022-03-27 16:24:00
Polski motocykl SM 500. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Nazwa SM 500 była skrótem od nazwisk konstruktorów: SM - Schweitzer (Alfred) Mandelot (Edward) oraz wartością pojemności skokowej silnika. Pierwsza publiczna prezentacja motocykla SM 500, który miał wyraźny charakter sportowy, odbyła się wiosną 1933 roku. Na łamach miesięcznika "Motocykl i Cyclecar" ukazał się bardzo pochlebny artykuł o nim. SM 500 został również bardzo ciepło przyjęty przez opinię publiczną. Poza względami technicznymi bardzo ważny był fakt, że pojazd był produkcji polskiej. Aspekty patrio czytaj
2022-03-26 19:50:00
Tornedo, Łucznik i polskie silniki SS-3-MR i SS-3-ML. Opis, historia
tomasz szczerbicki
W 1938 roku produkcję motorowerów podjęła bydgoska Fabryka Rowerów i Motocykli "Tornedo", należąca do Wilhelma Tornowa. Motorowery z tej fabryki nosiły nazwę Tornedo i były napędzane niemieckim silnikiem Sachs oraz polskim silnikami SS-3-MR i SS-3-ML wytwarzanymi przez Fabrykę Pomocniczą dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego w Warszawie. czytaj
2022-03-20 15:11:00
BSA M20, najpopularniejszy motocykl w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie
tomasz szczerbicki
Spółka Birmingham Small Arms (BSA) powstała w 1861 roku w wyniku połączenia kilku zakładów zbrojeniowych. Pierwsze próby produkcji motocykli rozpoczęto tu w 1906 roku. Wytwarzanie motocykli dla wojskowych ruszyło w 1912 roku. czytaj
2022-03-18 12:55:00
Ariel W/NG - żołnierz ze sportowy rodowodem
tomasz szczerbicki
Realia wojenne preferowały do służby wojskowej motocykle proste, trwałe i niezawodne. Jak wiadomo większość alianckich motocykli podczas II wojny światowej stanowiły pojazdy dolnozaworowe. W mniejszości znajdowało się kilka motocykli górnozaworowych, w tym zmilitaryzowany Ariel W/NG. Dosiadali go także żołnierze z Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. czytaj
2022-03-11 11:57:00
Motorower Żak. Budżetowa odmiana Rysia
tomasz szczerbicki
Konstrukcja motoroweru Ryś była nowoczesna i estetyczna, ale za to bardzo kosztowana w produkcji, a efekt finalny drogi w sprzedaży. Szybko okazało się, że nie byliśmy na to gotowi - na rynku poszukiwane były pojazdy proste i tanie. Kiedy ta prawda stała się okrutnie realna i dotarła do świadomości konstruktorów z Zakrzowa, przygotowano "uboższego" konstrukcyjnie i stylistycznie brata Rysia, któremu nadano nazwę Żak. czytaj
2022-02-06 19:33:00
Motorower Ryś. Gdy komuniści pozwolili Polakom zbudować motorower premium
tomasz szczerbicki
W 1956 roku, za sprawą burzliwych protestów społecznych, wiele sfer w polityce społecznej i gospodarce zaczęło ulegać poważnym zmianom. Ten proces nazwano "odwilżą". Owe zmiany spowodowały ogromny wybuch aktywności społecznej i zawodowej, zarówno zwykłych ludzi, jak i zakładów przemysłowych. Jednym z efektów tych zmian był pomysł rozpoczęcia w Polsce seryjnej produkcji motorowerów. czytaj
2022-02-03 10:30:00
Motorowery Niemen z Grodna
tomasz szczerbicki
Jedną z pierwszych wytwórni (montowni) motorowerów w Polsce była Kresowa Wytwórnia Rowerów i Motocykli "Niemen" mieszcząca się w Grodnie. Powstawały tam pojazdy napędzane importowanymi silnikami - niemieckimi Sachs i angielskim Villiers. czytaj
2022-01-27 17:13:00
Polski samochód wyścigowy Krab 75 z silnikiem motocykla HRD Vincent Black Lightning
tomasz szczerbicki
Sława tego motocykla zaczęła się jeszcze przed rozpoczęciem jego produkcji. We wrześniu 1948 roku, na prototypowym egzemplarzu, amerykański kierowca wyścigowy Roland Free osiągnął prędkość 150,3 mph (czyli nieco ponad 240 km/h). Wyczyn przeszedł do legendy nie tylko z powodu wyniku, ale również dlatego że podczas jazdy Roland Free ubrany był tylko w… kask, majtki i tenisówki, a jechał leżąc na motocyklu. czytaj
2022-01-12 20:00:00
Pierwsi Polacy w Dakarze. Star i Jelcz na trasie rajdu Paryż-Dakar 1988
tomasz szczerbicki
Od tego zaczęła się historia udziału Polaków w rajdzie Paryż - Dakar (później rajdzie Dakar). Był rok 1988, 10. edycja tego rajdu rozgrywana była na trasie Paryż - Algier - Dakar, do rywalizacji na pustynnych piachach wystawiono wówczas polskie terenowe ciężarówki - dwa Stary 266 Rally Turbo i dwa Jelcze S442. Pierwsi Polacy w Dakarze. czytaj
2022-01-07 20:44:00
Zanim Star i Jelcz wystartowały w Dakarze. Pierwsza Jazda Terenowa
tomasz szczerbicki
Wierni kibice tego rajdu pamiętają zapewne, że nasze początki w tej rywalizacji zapoczątkowały w 1988 roku ciężarówki Star i Jelcz. Był to jeszcze czas PRL. Później, w nowych realiach politycznych i gospodarczych, możni sponsorzy finansowali starty Polaków w rajdzie Dakar (wcześniej Paryż - Dakar) różnymi pojazdami - motocyklami, samochodami i quadami. Sięgnijmy jednak jeszcze wcześniej i zobaczmy, kiedy zapoczątkowano w Polsce samochodowa rywalizację po bezdrożach. czytaj
2022-01-06 17:33:00
"Dakar" naszych dziadków. Jak to się zaczęło?
tomasz szczerbicki
Historia tego rajdu nie jest zbyt długa, sięga roku 1979. To zaledwie 43 lata. Fascynowali się nim już nasi rodzice. Wartym przypomnienia jest, że rywalizacją w piaszczystym terenie pasjonowali się też nasi dziadkowie. Ich lokalne "Dakary" możecie oglądać na poniższych fotografiach archiwalnych z lat 1950 - 1970. czytaj
2022-01-05 20:28:00
Polecamy
Aktualności
reklama
|
sklep Ścigacz