Tak bezpiecznie na drogach jeszcze nie było! Rok 2017 z rekordowymi statystykami
Rok 2017 okazał się najlepszym od 27 lat pod względem policyjnych statystyk wypadków. Policja i politycy pękają z dumy, specjaliści patrzą jednak na tę sprawę sceptycznie.
Jak wynika z danych przedstawionych przez policję, polskie drogi w roku 2017 były rekordowo bezpieczne. Tak dobrych statystyk nie było odkąd policja w ogóle je prowadzi, czyli od 27 lat.
Reklama
Jak wynika z policyjnych raportów, w ubiegłym roku doszło do 32 705 wypadków, w których rannych zostały 39 394 osoby, a zginęło 2810. Oznacza to, że w porównaniu do roku 2016 zdarzyło się 2,8% mniej wypadków, rannych zostało 3,4% mniej osób, a zginęło ich 7,1% mniej. Policja podkreśla zwłaszcza wyjątkowo małą ilość ofiar śmiertelnych. Warto przypomnieć, że w 2007 roku, który był najgorszy pod względem ilości zabitych, zginęły aż 5583 osoby.
Coraz mniej jest na drogach pijanych kierowców. Spośród 17,8 milionów skontrolowanych przez policję w 2017 roku, tylko 0,61% znajdowało się w stanie nietrzeźwości.
Polska a Europa
Specjaliści i część mediów zwracają jednak uwagę, że trend poprawy bezpieczeństwa wygląda dobrze tylko wówczas, gdy nie porównujemy danych z innymi krajami Europy. Choć wciąż nie są dostępne europejskie dane za 2017 rok, dynamika spadku liczby śmiertelnych ofiar wypadków w latach 2010-2016, wskazuje, że Polska z wynikiem na poziomie 22% znajdzie się w połowie stawki. Dla porównania Łotwa ograniczyła liczbę śmiertelnych ofiar aż o 37%.
Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, głównymi czynnikami odpowiedzialnymi za poprawę statystyk wypadkowych są nowoczesne, przebudowane drogi i likwidacja miejsc szczególnie niebezpiecznych. Jak wyjaśnił w wywiadzie udzielonym TVP Info, kluczową sprawą jest zmiana podejścia do bezpieczeństwa. - Dla nas najważniejsze jest to, że realizujemy już ciągi drogowe, nie pojedyncze elementy, jak to było dotychczas - mówił minister. - Realizujemy program, który ma doprowadzić do tego, żeby polskie drogi były jednymi z najbezpieczniejszych Europie i powinny być najkorzystniejsze pod względem gospodarczym.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeFajnie, że chociaż raz napisano, że za takistan rzeczy, odpowiedzialna jest głównie struktura drogowa, a nie to, że robi się polowania na 'piratów drogowych', kupuje się nowe radary i fotoradary ...
Odpowiedz