Nadje¿d¿a Honda NC 850 X. Czy ten silnik trafi tak¿e do ma³ej Afryki?
Nowy silnik linii NC będzie miał 850 cm3 i wykorzysta technologię Unicam, znaną między innymi z rajdowej CRF450R. Wiele wskazuje na to, że ta jednostka napędowa trafi także do mniejszej wersji Afryki Twin.
Kiedy w 2012 roku Honda pokazała gamę NC700, wywołała konsternację. Zgrabne motocykle z bagażnikiem zamiast zbiornika paliwa dla motocyklowych purystów były szokiem. Z każdym kolejnym egzemplarzem okazywało się jednak, że zarówno NC700S, jak i NC700X to sprzęty prawdziwie rewolucyjne - niewielką moc rekompensowała fantastyczna skrzynia DCT, która otworzyła także dostęp do motocykli wszystkim tym, którzy obawiali się nożnej przekładni. Nikt już nie zliczy ilu skuterzystów porzuciło wygodne kanapy na rzecz spartańskiej NC.
Założenie serii NC było proste - miała być to platforma dla wielu pojazdów. Zadanie się powiodło - na bazie ramy i silnika NC zbudowano miejskiego nakeda (NC700S), motocykl klasy (prawie) adventure (NC700X), cruisera (CTX700). Potem, kiedy jednostkę 700 cm3 zastąpiono tą o pojemności 750 cm3, dołożono hybrydę skutera i motocykla (Integra), futurystyczny cruiser (NM4 Vultus), a ostatnio nawet skuter adventure (X-Adv).
Trudno o lepszy dowód na to, jak znakomity pomysł mieli wizjonerzy Hondy. Niestety - norma Euro 5 i oczekiwania klientów sprawiają, że Japończycy muszą iść naprzód. Szkice patentowe, które pojawiły się w sieci wskazują, że prace nad nową jednostką napędową dla linii NC są już dość zaawansowane. Najprawdopodobniej pojemność 750 cm3 odejdzie do lamusa. Zastąpi ją 850 cm3. Większa pojemność pozwoli zachować dotychczasowe osiągi przy jednoczesnym spełnieniu normy Euro 5.
Jak pokazują szkice, nowy silnik będzie ułożony bardziej poziomo niż dotychczasowy. Przed Hondą zatem niełatwe zadanie - trzeba będzie pogodzić większą pojemność z bardziej kompaktową budową, w innym wypadku silnik będzie po prostu za długi. Patentem na rozwiązanie tego problemu może być Unicam - technologia stosowana w kilku innych motocyklach Hondy, na przykład VFR1200F, czy nowej Afryce.
Unicam wykorzystuje pojedynczy wałek rozrządu, który bezpośrednio obsługuje zawory dolotowe, zaś zawory wydechowe obsługiwane są za pomocą krzywików. Dzięki temu głowica nowego silnika NC może być znacznie mniejsza. Dodatkowo technologia Unicam pozwala zastosować mniejszy kąt między zaworami, dzięki czemu komora spalania może być bardziej płaska.
Nowa jednostka napędowa trafi na początek do modeli NC750S i NC750X. Jesteśmy niemal pewni, że silnik ten napędzał będzie także zapowiadaną mniejszą wersję modelu Africa Twin. Jaką moc będzie mieć nowy piec Hondy? Przewidujemy około 70 KM.
Więcej informacji o motocyklach Hondy znajdziesz na stronie https://www.honda.pl/motorcycles.html
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeO ile NC700 by³a atrakcyjna cenowo, to 750 ju¿ nie bardzo, a ¶miem podejrzewaæ, ¿e 850 pofrunie zdecydowanie poza zasiêg portfela polskiego motocyklisty (z wy³±czeniem leasingów)
OdpowiedzNC750 to motocykl prawie idealny. Prawie, poniewa¿ brakowa³o mu kilku koników. Je¶li faktycznie NC850X DCT bêdzie mia³o 70KM to powstanie Motocykl Idealny. Aaaaa jeszcze tempomat.
Odpowiedz