tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jinlun lub Motobi Wektor 150. Najdziwniejszy motocykl jakim je¼dzi³em
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jinlun lub Motobi Wektor 150. Najdziwniejszy motocykl jakim je¼dzi³em

Autor: £ukasz "Boczo" Tomanek 2024.09.14, 17:37 1 Drukuj

Gość w kaloszach i z grabiami w ręku krzyczy "Spalisz sprzęgło!" i ma rację, bo za chwilę je spalę, zresztą spod dekla czuć już paskudną woń przyjaranych tarcz. Chyba, bo w sumie nie wiem jak ten kibel przenosi napęd. Ale co ja tam wiem. Mam 20 lat i właśnie uczę się na prawko "A". Czego mi nikt nie powiedział to fakt, że będę robił lejce najdziwniejszym motocyklem jakim jeździłem.

Ten sprzęt przyjechał do nas z Chin i pierwotne nazywał się jak postać z Mortal Kombat - Jinlun, ale polski importer uznał, że w nie-komunistycznej wówczas Polsce lepiej będzie zastosować nazwę Motobi. Na pewno ją kojarzycie, bo każdy przynajmniej słyszał o "Łosiu", chopperze 50cc, który wyglądał jak miniatura Harleya Denisa Hoppera z Easy Ridera. Sąsiad takiego miał, ale zamiast układu wydechowego zainstalował rynnę i jak odpalał, aparatura sejsmologiczna w Instytucie Geologii w Kalifornii miała problemy. No ale do rzeczy, Motobi to ci od Łosia. Wszyscy się śmiali z tych motocykli bo to były jeszcze czasy, kiedy chińska motoryzacja kojarzyła się z wszystkim, ale nie z dobrą jakością. Dzieciaki, które los obdarzył zamożnymi rodzicami wybłagali Aeroxy i Speedfighty bezczelnie śmiały się z tych nieco mniej fortunnie urodzonych latających na chińszczyznie i owszem, znam przypadki, kiedy chiński skuter za 1999 zł można było kupić w Biedronce. Trochę daleko od głównego wątku, ale należy sobie uzmysłowić jakim badziewiem na początku XXI wieku były chińskie jednoślady i z tego deszczu trafiamy prosto pod rynnę Wektora 150.

NAS Analytics TAG

Niewiele o tym cudzie w ogóle jest informacji. Znalazłem za to artykuł ze Świata Motocykli o wersji 250, w którym autor pisze, że sprzęt mu zgasł na ekspresówce i wyczytał na forum, ze trzeba odpowietrzyć bak wiercąc w nim dziury, co zrobił. Tak, naprawdę tak jest napisane. Stopięćdziesiątka to w sumie biały kruk, bo używkę znalazłem jedną, co utwierdza mnie w przypuszczeniu, że reszta już dawno się rozleciała. Nie wiem, czy tylko egzemplarz którym ja jeździłem na kursie był tak dziwny, czy każdy tak miał i znaleźć jakieś rzetelne informacje na ten temat graniczy z cudem,  jeśli ktoś wie, to łaskawie proszę mnie oświecić. Niemniej jednak do rzeczy. Pierwsze, co było dziwne to odwrotne biegi, czyli jedynka z luzu na dół, normalnie, ale potem na wyższe też w dół. W porządku, to rozwiązanie występuje w motocyklach wyścigowych, ale moim zdaniem nie ma sensu w chińskim cruiserze do nauki jazdy, kiedy wszystkie, ale to wszystkie pojazdy egzaminacyjne miały normalne skrzynie, ale teraz zaczyna się zabawa, bo - i zaznaczam, nie wiem czy to kwestia wszystkich Wektorów czy tylko mojego - skrzynia działała...w kółko. Instrukcja wywołania zawału - przebijasz do piątki (w dół) i w normalnym motocyklu dalsze mielenie dźwignią nic by nie spowodowało, tutaj skrzynia z piątki wyskakiwała na jedynkę. Z jedynki. Na piątkę. NASA nie ma technologii do zbudowania skrzyni, które po czymś takim nie eksploduje. A chiński rząd ma. Jeśli nauczysz się zmieniać biegi na takim czymś, będziesz potrafił jeździć wszystkim.

Co się dzieje, jeśli odpuścisz gaz? Nic, przepustnica powraca do docelowej, zamkniętej pozycji, a silnik nie dostaje paliwa, ale nie w Chinach, bo tutaj gaz działał w dwie strony. Naprawdę, nie mógłbym sam tego wymyślić. Odkręcasz gaz, przyspieszasz, odpuszczasz gaz, tracisz prędkość, odpuszczasz jeszcze bardziej i przepustnica znowu się otwiera. Krótko mówiąc, gaz działa w dwie strony. Rewelacyjne rozwiązanie dla nowicjusza, który nie potrafi jeszcze skoordynować gazu i sprzęgła. To może chociaż hamulce były dobre? Dobre w porównaniu do czego? Słownego rozkazania motocyklowi żeby się zatrzymał? Jeśli miałeś jazdy we wtorki to lipa, bo Wektor hamował tylko w środy.

Czy te patenty ze skrzynią w kółko i obustronnym gazem to przypadłość tylko tego jednego motocykla czy wszystkich fabrycznie? Nie mam pojęcia, ale doceniam to, bo takie doświadczenia kują charakter. Nauczysz się jeździć takim czymś, a prawko zdasz nawet na byku. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê