tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 C³a na elektryczne pojazdy z Chin. Niemcy obawiaj± siê zapa¶ci swojej e-bran¿y
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

C³a na elektryczne pojazdy z Chin. Niemcy obawiaj± siê zapa¶ci swojej e-bran¿y

Autor: Andrzej Sitek 2024.10.08, 10:45 Drukuj

Po rozpoczęciu dochodzenia przez Komisję Europejską rok temu Pekin zwiększył presję dyplomatyczną, aby zablokować lub złagodzić potencjalne cła karne na samochody elektryczne z Chin. Jego celem było - i nadal jest - podzielenie UE w tej kwestii. 

Chińska kampania nacisku obejmowała działania na szczeblu przywódczym prowadzone przez chińskiego przywódcę Xi Jinpinga, a także rozmowy prowadzone przez chińskie Ministerstwo Handlu i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Ale najbardziej oczywistą taktyką stosowaną przez Pekin było grożenie odwetem handlowym skierowanym przeciwko konkretnym państwom członkowskim UE w kluczowych sektorach eksportowych.

NAS Analytics TAG

Jednocześnie Chiny oferowały również marchewki w postaci możliwości inwestycyjnych, takich jak oferowanie zakładania fabryk pojazdów elektrycznych w niektórych częściach Europy lub zawieranie umów o wspólnym rozwoju między europejskimi i chińskimi producentami samochodów (patrz Hiszpania, Węgry, Polska i Włochy).

Kampania nacisku Pekinu - która obejmowała zarówno marchewkę, jak i kij - przyniosła mieszane rezultaty. Premier Węgier Viktor Orbán i kanclerz Niemiec Olaf Scholz byli najsilniejszymi głosami UE sprzeciwiającymi się cłom od wewnątrz, skutecznie działając na korzyść Pekinu. Ponadto, przełożenie przez UE ostatecznego głosowania z 25 września na 4 października dało Chinom kolejną szansę na przedstawienie wystarczająco atrakcyjnej oferty dla UE, aby jeszcze bardziej złagodzić cła.

Głosowanie 4 października nie było jednak korzystne dla Pekinu. Chociaż Niemcy początkowo wstrzymały się od głosu w lipcowym głosowaniu, Scholz wykorzystał władzę wykonawczą, aby wymusić głosowanie na "nie" dla Niemiec. Jednak pozostali członkowie UE, z wyjątkiem Słowenii - która zmieniła swoje początkowe wstrzymanie się od głosu w lipcu na "nie" - nie zmienili swoich głosów z lipca.

Jak już wiemy, od listopada mają obowiązywać cła karne na samochody elektryczne z Chin. W związku z tym Centralny Związek Niemieckiego Przemysłu Motoryzacyjnego (ZdK) oczekuje negatywnych konsekwencji dla handlu samochodami oraz niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego.

Efekt ceł będzie najpewniej taki, ze ceny elektryków wzrosną, a ponieważ w Niemczech już wyraźnie spadła chęć klientów do zakupu e-pojazdów z powodu zniesienia dopłat, sytuacja może się jeszcze pogorszyć. Teraz dodatkowo pojawiło się ryzyko chińskiej reakcji odwetowej. Innymi słowy, cios spadnie na wszystkie eksporty pojazdów, które nie są produkowane w Chinach i doprowadziłoby do osłabienia niemieckiej gospodarki oraz działających w Niemczech producentów i dostawców.  

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê