tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Cła na elektryczne pojazdy z Chin. Niemcy obawiają się zapaści swojej e-branży
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Cła na elektryczne pojazdy z Chin. Niemcy obawiają się zapaści swojej e-branży

Autor: Andrzej Sitek 2024.10.08, 10:45 Drukuj

Po rozpoczęciu dochodzenia przez Komisję Europejską rok temu Pekin zwiększył presję dyplomatyczną, aby zablokować lub złagodzić potencjalne cła karne na samochody elektryczne z Chin. Jego celem było - i nadal jest - podzielenie UE w tej kwestii. 

Chińska kampania nacisku obejmowała działania na szczeblu przywódczym prowadzone przez chińskiego przywódcę Xi Jinpinga, a także rozmowy prowadzone przez chińskie Ministerstwo Handlu i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Ale najbardziej oczywistą taktyką stosowaną przez Pekin było grożenie odwetem handlowym skierowanym przeciwko konkretnym państwom członkowskim UE w kluczowych sektorach eksportowych.

NAS Analytics TAG

Jednocześnie Chiny oferowały również marchewki w postaci możliwości inwestycyjnych, takich jak oferowanie zakładania fabryk pojazdów elektrycznych w niektórych częściach Europy lub zawieranie umów o wspólnym rozwoju między europejskimi i chińskimi producentami samochodów (patrz Hiszpania, Węgry, Polska i Włochy).

Kampania nacisku Pekinu - która obejmowała zarówno marchewkę, jak i kij - przyniosła mieszane rezultaty. Premier Węgier Viktor Orbán i kanclerz Niemiec Olaf Scholz byli najsilniejszymi głosami UE sprzeciwiającymi się cłom od wewnątrz, skutecznie działając na korzyść Pekinu. Ponadto, przełożenie przez UE ostatecznego głosowania z 25 września na 4 października dało Chinom kolejną szansę na przedstawienie wystarczająco atrakcyjnej oferty dla UE, aby jeszcze bardziej złagodzić cła.

Głosowanie 4 października nie było jednak korzystne dla Pekinu. Chociaż Niemcy początkowo wstrzymały się od głosu w lipcowym głosowaniu, Scholz wykorzystał władzę wykonawczą, aby wymusić głosowanie na "nie" dla Niemiec. Jednak pozostali członkowie UE, z wyjątkiem Słowenii - która zmieniła swoje początkowe wstrzymanie się od głosu w lipcu na "nie" - nie zmienili swoich głosów z lipca.

Jak już wiemy, od listopada mają obowiązywać cła karne na samochody elektryczne z Chin. W związku z tym Centralny Związek Niemieckiego Przemysłu Motoryzacyjnego (ZdK) oczekuje negatywnych konsekwencji dla handlu samochodami oraz niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego.

Efekt ceł będzie najpewniej taki, ze ceny elektryków wzrosną, a ponieważ w Niemczech już wyraźnie spadła chęć klientów do zakupu e-pojazdów z powodu zniesienia dopłat, sytuacja może się jeszcze pogorszyć. Teraz dodatkowo pojawiło się ryzyko chińskiej reakcji odwetowej. Innymi słowy, cios spadnie na wszystkie eksporty pojazdów, które nie są produkowane w Chinach i doprowadziłoby do osłabienia niemieckiej gospodarki oraz działających w Niemczech producentów i dostawców.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę