Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Urzêdnicy analizuj±, NIK krytykuje
Warszawa, jako drugie po Krakowie miasto w Polsce, rozważa wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Tymczasem, jak wskazuje Najwyższa Izba Kontroli, przepisy w tej kwestii są niedopracowane i nielogiczne.
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu obowiązuje na terenie krakowskiej dzielnicy Kazimierz. Prawo wjazdu na jej obszar mają tylko pojazdy z napędem elektrycznym, mieszkańcy, przedsiębiorcy prowadzący tam działalność i taksówki. Dwie ostatnie grupy utracą prawo wjazdu w 2025 roku.
Nad wprowadzeniem takiej strefy zastanawia się także warszawski ratusz. Jak dowiedział się portal moto.pl, w tej chwili trwają analizy, które mają zakończyć się przedstawieniem Radzi Miasta konkretnej propozycji. Dziś nie wiadomo które ulice miałyby zostać zamknięte.
Tymczasem, jak w ubiegłym roku wskazywała Najwyższa Izba Kontroli, ustawa o elektromobilności, która daje gminom prawo do wprowadzania Stref Czystego Transportu, pełna jest niespójnych i nielogicznych przepisów. Zdaniem NIK w obecnym kształcie ustawa wyklucza z korzystania ze strefy większość obecnie użytkowanych pojazdów, nawet rowery.
O tym problemie pisaliśmy w kontekście krakowskiej strefy, po której wielu użytkowników nie może poruszać się poza wyznaczonymi godzinami. Przeciwnicy krakowskiej strefy wskazują także na dyskryminację wielu mieszkańców podczas ustalania warunków korzystania z niej. Ich zdaniem całkowicie pominięto na przykład potrzeby starszych mieszkańców dzielnicy, którzy często korzystają z pomocy rodziny podczas dojazdów na zabiegi czy do lekarzy.
NIK wskazał również na nielogiczność przepisów ekologicznych zawartych w Ustawie o elektromobilności, która z jednej strony pozwala na wprowadzenie surowych ograniczeń ekologicznych podczas tworzenia Stref Czystego Transportu, z drugiej jednak strony zupełnie ignoruje problem importu do Polski pojazdów niespełniających parametrów czystości spalin.
W kontekście planów stołecznych urzędników na Strefę Czystego Transportu, warto przywołać przykład Hamburga, który wprowadził w ubiegłym roku zakaz wjazdu diesli w części miasta. Po 7 miesiącach obowiązywania zakazu okazało się… że w żaden sposób nie wpłynął na stan powietrza.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeEee tam, najwa¿niejsze ¿e w W-wie powstanie hostel LGBTXYZ....
OdpowiedzI jeszcze daæ nowe warunki finansowania pojazdów elektrycznych, np zarabiasz 5 ty¶ /mc podatnicy dorzucaj± 5%, zarabiasz 60tys/mc wielkoduszni podatnicy dok³adaj± 60% itp.
Odpowiedz