tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK miażdży flagowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK miażdży flagowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego

Autor: Raff 2020.09.22, 15:09 Drukuj

Projekt przygotowano nierzetelnie, nadzór nad jego wykonaniem był nieskuteczny, a działania odbywały się w sposób chaotyczny - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

Choć na polskich drogach jest coraz lepiej, liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, znacznie wyższym niż europejska średnia i lata świetlne za liderami rankingu. Winę za ten stan rzeczy ponosimy częściowo my sami, ze względu na nasz styl jazdy, ale w wielu przypadkach to infrastruktura jest czynnikiem sprzyjającym zagrożeniu.

NAS Analytics TAG

Powstały w 2015 roku Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych miał być projektem, który, poprzez różne zadania, metodycznie prowadziłby do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W teorii inicjatywa została podjęta, w poszczególnych województwach przystąpiono do realizacji zadań i wydawało się, że cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa, znajduje się coraz bliżej.

Niestety, prawda okazuje się inna. Najwyższa Izba Kontroli postanowiła sprawdzić jak przebiega realizacja planu - czy projekt jest dobrze przygotowany, działania skuteczne, a wydatkowanie pieniędzy publicznych uzasadnione.

Wnioski z raportu NIK są przygnębiające. Z zaplanowanego wstępnie budżetu 7 mld 200 mln zł, przez złe planowanie i opóźnienia, udało się wydać ledwie 7,5 procent. Zrealizowano nikłą część zaplanowanych zadań, w dodatku część z nich w ogóle nie kwalifikowała się do programu. Jak ustaliła NIK, trudno mówić także o jakiejkolwiek zależności między prowadzonymi działaniami, a statystykami wypadków. W niektórych województwach nastąpił wręcz ich wzrost.

Zdaniem kontrolerów NIK, przyczyny takiego stanu rzeczy leżą w nierzetelnym przygotowaniu programu w 2015 roku. Ministerstwo oparło się wyłącznie na informacjach od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, co, jak wskazała NIK, było błędem, ponieważ wiele z miejsc, oznaczonych jako niebezpieczne, nie kwalifikowało się do Programu.

W raporcie NIK wskazano także, że projekt Programu nie przewidywał żadnych mechanizmów kontroli, co w praktyce uniemożliwiło monitorowanie realizacji zadań na poszczególnych etapach i wprowadziło chaos w zarządzaniu nimi. NIK zawiadomiła w przedmiotowej sprawie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, ponieważ w dwóch przypadkach doszło do naruszenia przepisów.

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę