tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzedaż motocykli w sezonie 2014 - podsumowanie i komentarze
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sprzedaż motocykli w sezonie 2014 - podsumowanie i komentarze

Autor: Lovtza 2015.01.15, 10:55 6 Drukuj

Jak zapewne wiecie od lat śledzimy zmiany na polskim rynku motocykli i skuterów. W poniższym materiale opierając się na danych PZPM podsumujemy mijający sezon i postaramy się wskazać na główne czynniki, które ukształtowały obecną sytuację na rynku.

Początek roku dla importerów motocykli i motorowerów zaczął się bardzo dobrze. Przyzwoite wzrosty w segmencie nowych motocykli i nowych motorowerów dawały nadzieję na przełamanie spadkowego trendu z którym branża zmaga się od 2009 roku. Spływające dane cieszyły tym bardziej, że pokrywały się ze wzrostami sprzedaży motocykli w całej Unii Europejskiej. Niestety drugi kwartał wyglądał zdecydowanie gorzej. Już od kwietnia notowaliśmy spadki, by ostatecznie zamknąć pierwsze półrocze rynku motocyklowego na lekkim plusie jeśli chodzi o rejestracje motocykli i sporym minusie jeśli chodzi o motorowery.

Sytuację w czerwcu diametralnie odwróciła nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami (15KM). Na jej mocy osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami z manualną i automatyczną skrzynią biegów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych i mocy maksymalnej 11kW. Na reakcję rynku nie trzeba było długo czekać. Już od lipca z salonów zaczęły znikać wszelkiej maści pojazdy po pojemności skokowej 125cc, co wywindowało sprzedaż do poziomów nienotowanych od lat. W ten oto sposób traktowane dotychczas po macoszemu na polskim rynku pojazdy kategorii 125cc zdobyły w ubiegłym roku blisko 40% udział w rynku!

Pomimo boomu w motocyklach, rok zamknęliśmy na minusie jeśli chodzi o liczbę pojazdów kupionych przez Polaków w ubiegłym sezonie. Zaważył na tym duży spadek w sprzedaży motorowerów, który był w sumie naturalną konsekwencją liberalizacji dostępu do pojazdów 125cc. Cały 2014 rok zakończył się liczbą 50 564 rejestracji nowych jednośladów. Było to o 5 581 szt. (-9,9%) mniej, niż w 2013r. Jak wspomnieliśmy pomimo dużej nadwyżki osiągniętej wśród nowych motocykli (+33,2%) nie udało się przeważyć znaczącego spadku (-16,5%) w ponad czterokrotnie bardziej liczebnej grupie nowych motorowerów.

Rynek motocykli

Zmiana poziomu sprzedazy motocykli w PolsceTab. 1. Zmiana poziomu sprzedaży motocykli w Polsce w poszczególnych latach na przykładzie grudnia. Dane: PZPM.

Od początku roku zarejestrowano 9 845 maszyn, o jedną trzecią więcej (+2 455 szt. +33,2%), niż w 2013 roku. Jest to najlepszy całoroczny rezultat od 2008 roku, kiedy przybyło 10 696 nowych motocykli.

Najpopularniejszą marką motocyklową ub. roku pozostał Romet Motors (1 775 szt., +55,8% r/r; +636szt). Skupił 18,0% rynku, blisko 3 pkt. procentowe więcej, niż rok wcześniej. Romet jest głównym beneficjentem zmian w ustawie o kierujących pojazdami, mając mocną ofertę niedrogich pojazdów w segmencie 125.

Agnieszka StarzykFakt, że od 2008 roku na polskim rynku motocykle Romet są najlepiej sprzedającą się marką w Polsce stawia przed nami wysokie wymagania odnośnie atrakcyjności oferty i gotowości na zaspokojenie zmieniających się potrzeb klientów. W 2013 sprostaliśmy tym wyzwaniom. Jako jedyna marka byliśmy przygotowani na wysokie wzrosty  popytu już przed wejściem nowelizacji ustawy i zabezpieczyliśmy  zwiększoną dostępność pojazdów 125 ccm. Mieliśmy też najbogatszą ofertę w tej klasie z niekwestionowanym liderem, którym jest Romet K125 . Odnotowaliśmy również wzrosty w innych grupach – najbardziej spektakularny w przypadku big skuterów.

W ubiegłym roku przeprowadziliśmy poważne inwestycje, aby w pełni zaspokoić potrzeby rynku i zapewnić jeszcze ciekawsze warunki współpracy partnerom, m.in. wzbogaciliśmy ofertę współpracy handlowej o kolejne formaty franczyzy motoryzacyjnej i wzmocniliśmy dział produktu oraz  projektowania. Dzięki temu mamy do zaoferowania nową, bardzo ciekawą kolekcję, już dostępną w salonach franczyzowych Romet Partner oraz w atrakcyjnej ofercie przedsprzedażowej - podsumowuje Agnieszka Starzyk - Dyrektor Romet Motors.

Na drugim miejscu zakończyła 2014 rok Yamaha (1 198 szt., +78,0%). Marka ta przesunęła się w górę o dwie pozycje i wypracowała ponad 12% udział. To w dużym stopniu zasługa nowych modeli w ofercie tego procenta, szczególnie serii MT, a przede wszystkim modelu MT-07, którego Yamaha sprzedała aż 290 sztuk!

magdalena piskorz prezes yamaha motor polska „Cieszymy się, że tak wielu Klientów w Polsce zaufało marce Yamaha, wybierając motocykle z naszych salonów. Doceniamy to i obiecujemy dalsze zaangażowanie w spełniający oczekiwania naszych Klientów rozwój sieci dealerskiej i szeroko pojętej obsługi okołosprzedażnej – mówi Dyrektor Generalna polskiego oddziału Yamahy Magdalena Piskorz. I dodaje – W 2015 roku liczymy na dalszy wzrost sprzedaży przede wszystkim rozwijanej przez Yamahę gamy bestsellerowych motocykli MT oraz pojazdów z dynamicznie rosnącego segmentu 125 cm3”.

Liczba wydanych maszyn tej marki była wyższa o 525 szt. niż w poprzednim roku. Trzecią lokatę z wynikiem 982 szt. (+29,4% r/r, +196 szt.) zajęło BMW przy nieznacznym spadku udziału do 10%. To znakomity wynik niemieckiego koncernu, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że średnia cena motocykla oferowanego przez tego Bawarczyków oscyluje wokół 50 tysięcy złotych. O 43 szt. mniej od BMW zarejestrowała HONDA (939 szt.; +18,3% r/r) i wzrosty te zapewne byłyby wyższe, gdyby część modeli pojawiła się w salonach wcześniej. Najbardziej dynamiczny w pierwszej piątce był Junak (875 szt.; + 112,4% r/r; +463 szt.) z rezultatem bliskim 9% rynku, osiągniętym dzięki nowej, odświeżonej gamie modelowej.

Michal Dudek Honda PolandSprzedaż motocykli w ubiegłym roku była niezwykle obiecująca. Z roku na rok, odnotowujemy coraz większą popularność motocykli z dwusprzęgłową przekładnią (DCT). Klienci coraz bardziej cenią sobie wygodę i nieporównywalne osiągi, jakie oferują motocykle Hondy z automatyczną skrzynią biegów. W drugiej połowie 2014, dzięki nowym przepisom, które weszły w życie w sierpniu i umożliwiły kierowcom samochodów jazdę motocyklami klasy 125 cm3, ruch w salonach Hondy był wyjątkowo duży. Jest to bardzo optymistyczny prognostyk na nadchodzące lata, tym bardziej, że oferta i doświadczenie Hondy w segmencie 125 cm3 są bardzo bogate. Co więcej, w 2015 gama małych pojazdów powiększy się o nowości w postaci ekskluzywnego skutera Forza 125 oraz atrakcyjnego stylistycznie i cenowo nakeda - CB125F. Wierzymy, że z czasem, dzięki nowym przepisom Polacy bardziej przekonają się do motocykli o większych pojemnościach, gdzie Honda ma również bardzo dużo do zaproponowania – twierdzi Michał Dudek z polskiego oddziału Honda Motor Europe.

Kategorie pojemnościowe

Obraz całego rynku ukształtowały dynamicznie sprzedające się w drugiej połowie 2014 roku 125-tki. Od początku roku przybyło ich 3 915, co przełożyło się na blisko 40% rynku. Do końca pierwszej połowy skupiały zaledwie 23%. W konsekwencji pozostałe klasy pojemnościowe traciły udział ale jedynie motocykle w klasie 500-750 cm3 zmniejszyły swoją liczebność do 1260 szt. Zarejestrowano ich mniej o 12% niż w 2013 roku. W pozostałych przedziałach pojemności odnotowano wzrost. Mocno rozwijała się sprzedaż maszyn najsilniejszych (ponad 750 cm3). Pod względem udziału w rynku zajęły one drugą pozycję (29,6%). W tej grupie zarejestrowano 2 910 szt. (+11,6%).

Podzial rynku nowych motocykli w zaleznosci od pojemnosci silnika

Tab.2. Podział rynku nowych motocykli w zależności od pojemności silnika

Grzegorz Antonow KawasakiJak przekonuje Manager Sieci Dealerskiej i Produktu – Kawasaki Grzegorz Antonow: - Dla Kawasaki rok sprzedażowy 2014 zakończył się sukcesem, pomimo bardzo ubogiego segmentu najlepiej sprzedających się motocykli w Polsce o pojemności 125 cm3, które reprezentują KLX 125 i AX 125 Athlete, tak w Europie jak i w Polsce Kawasaki odnotowało zdecydowane wzrosty sprzedaży przekraczające założenia budżetowe. Dzięki dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów odnotowaliśmy ponad 20% wzrosty sprzedaży pojazdów oraz części i akcesoriów. Najlepiej sprzedającymi się pojazdami Kawasaki w sezonie 2014 były kolejno Z800, Ninja 300, Z1000, Z1000SX oraz w segmencie maszyn crossowych KX250F. W naszej sieci pojawiło się kilka nowych salonów Dilerskich spełniających najwyższe standardy ekspozycji i obsługi. Mamy rekordową liczbę nowości przygotowanych przez producenta na rok 2015, bo aż 12 nowych maszyn. Wśród nich są niesamowite przełomowe technologicznie Ninja H2R i H2 oraz małe pojemności będące odpowiedzią na rosnący popyt w tym segmencie takie jak Z300 Z250SL i Ninja 250SL czy zupełnie nowy Vulcan S i udoskonalone Versysy oraz GTR, które będą stanowiły trzon sprzedaży w nadchodzącym sezonie.

Segmenty funkcjonalne

Pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajęły również pierwsze w 2013r., motocykle typu Street, których zarejestrowano 3 924. Było to o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku nieznacznie wzmocnił się do 40%. Swoją pozycję utrzymały dzięki wysokiemu (51%) udziałowi w tej grupie motocykli z silnikami do 125 cm3. Najbardziej dynamicznie rozwijała się grupa maksi skuterów. Zarejestrowano ich 1871, tj. ponad dwa razy więcej (+128,7% r/r) niż w 2013r. Udział 125-tek w tym segmencie wyniósł 75%, podczas gdy rok wcześniej 49%. Duże skutery stanowiły w całym 2014 roku blisko jedną piątą rynku. Było to więcej o 8 pkt. proc. niż w 2013. Na uwagę zasługuje również trzeci pod względem liczebności, segment On/Off. W tej grupie zarejestrowano 1468 pojazdów, o 22,6% więcej niż rok wcześniej. Dzięki dobrej koniunkturze na maszyny najsilniejsze, która w tej grupie stanowiła 54% udział całego segmentu w rynku (15%) utrzymał się na zbliżonym poziomie co w 2013r.

Podzial rynku nowych motocykli w zaleznosci od typu pojazdu

Tab. 3. Podział rynku nowych motocykli w zależności od typu pojazdu

Hans Steiner KTM CEEW KTMie widzieliśmy, że lepsze czasy wkrótce powrócą na polski rynek motocyklowy. Wzrost rejestracji o 33,2% jest bardzo obiecujący, a my w typowym dla siebie stylu „Ready to Race” nawet to wyprzedziliśmy. Jedną z podwalin naszego sukcesu był model 125 Duke, który jak się okazuje zyskał dużą popularność wśród kierowców samochodów, którzy korzystają ze zmian w przepisach dotyczących praw jazdy. W roku 2015 mamy całą armadę nowości, aby utrzymać ten pozytywny trend. Dwie nowe wersje modelu Adventure, do tego RC125 i RC390 poszerzą wybór w przedziale małych pojemności. Oczywiście nie zapomnieliśmy o naszych klientach i fanach, zatem przygotujcie się na niespodzianki! – zapewnia dyrektor zarządzający KTM CEE Hans Steiner.

Rynek motocykli używanych

W całym 2014r. zarejestrowano 45 786 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 18,4% więcej, niż poprzednim roku (+7 124 szt.). Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to tradycyjnie Honda (11 420 szt.), Yamaha (10 421) oraz Suzuki (7 972). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.

Rynek motorowerów

Zmiany w wielkosci rynku skuterow na przestrzeni ostatnich latTab. 4. Zmiany w wielkości rynku skuterów na przestrzeni ostatnich lata na przykładzie miesiąca grudnia

W rankingu marek na czele znajduje się Romet Motors (15 424 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-19,8% r/r), to ciągle ma prawie 38% udziału w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy wyższy niż drugiego Junaka (5 064, +55,7%). Trzeci jest Zipp (4 476 szt., -21,0%). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (4 414, -17,8%).

W całym 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 12 092 motorowery używane. Jest to mniej o 10,0%, czyli 1 820 sztuk niż w 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 925 szt., -10,0% r/r), Piaggio (1 433, -14,2%) oraz Yamaha (1 296, -15,8%).

Dane w liczbach, źródło PZPM:

Nowe motocykle ranking marek

Nowe motorowery ranking marek

Nowe motocykle ranking marek DCC

Nowe motocykle ranking marek wg segmentow

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego - jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jaki olej do motocykla polecasz najbardziej?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę