Polski rynek motocykli na ciągłych wzrostach
Od początku roku trwa w Polsce boom na małe motocykle. Zmiany w przepisach o kierujących pojazdami sprawiły, że Polacy zamiast motorowerów sięgnęli po 125-tki. Czy równie optymistycznie wygląda rynek większych motocykli? Zapraszamy do raportu o stanie rynku jednośladów w Polsce w okresie od stycznia do maja 2015.
Rynek nowych pojazdów
Sprzedaż nowych motocykli w maju osiągnęła 3 212 sztuk, czyli ponad 3 razy więcej niż w maju 2014 roku. Jest to również prawie 3 razy więcej niż średni majowy wynik z lat 2005-2014. W czasie, gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze wyniki. W maju zarejestrowano ich 3 603, 32,6% mniej niż przed rokiem. Niższy wynik odnotowano ostatnio w 2005 roku. To jest właśnie efekt liberalizacji przepisów o dostępie do motocykli klasy 125. Widać to wyraźnie w danych, z których wynika, że blisko 72% motocykli sprzedawanych na naszym rynku to właśnie 125-tki, przede wszystkim przystępne cenowo produkty firm Romet i Junak. Łącznie w maju zarejestrowano 6 815 nowych jednośladów, czyli nieznacznie, o 423 sztuki mniej, niż w maju 2014. Łącznie na naszych drogach od początku roku przybyło 23 125 nowych jednośladów, (+2,9% r/r, +644 sztuk).
Rynek używanych pojazdów
Polacy chcą jeździć motocyklami, nawet jeśli nie mogą pozwolić sobie na zakup nowego pojazdu. Używanych jednośladów zarejestrowano w maju br. 8 865 szt., więcej o 33% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 264 (+40,9% r/r) motocykli oraz 1 601 (+6,1% r/r) motorowerów.
Rynek motocykli
Sprzedaż nowych motocykli w maju osiągnęła 3 212 sztuk, czyli ponad 3 razy więcej niż w maju 2014 roku. Jest to jednak mniej niż w kwietniu, kiedy zarejestrowano 3 564 sztuki. Oznacza, to że mimo bardzo dużych wzrostów i zmiany struktury sprzedaży motocykli, utrzymuje się charakterystyczny sezonowy trend. Podobnie jak w latach 2005-2014 (od kiedy PZPM prowadzi obserwacje), sprzedaż w maju była zawsze mniejsza, niż w kwietniu. Tak jak w poprzednich latach można spodziewać się z miesiąca na miesiąc, stopniowego zmniejszenia sprzedaży tylko, że na zasadniczo wyższym poziomie. Nie można też wykluczyć pewnego nasycenia rynku.
Od początku roku zarejestrowano 10 873 (+182,6% r/r, +7 026 szt.) nowych motocykli. Jest to o 177 sztuk więcej niż zarejestrowano w całym rekordowym 2008 roku, kiedy przybyło 10 696 maszyn. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 16,8 tys. sprzedanych motocykli, czyli wynikiem ponad 1,5 razy wyższym niż w 2008 roku i ponad 2 razy niż w 2013 roku (ostatnim rokiem przed obecnym boomem sprzedaży i jednocześnie najsłabszym po 2008).
Licząc od początku roku największą sprzedaż osiągnął Romet Motors, który zarejestrował 2 612 motocykli, czyli ponad 5 razy więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ma prawie ¼ udziału w rynku. Na drugim miejscu jest Junak z 2 019 zarejestrowanymi motocyklami. W porównaniu ze 176 sztukami z zeszłego roku daje mu to prawie 11,5 krotny wzrost sprzedaży. Jest to największy wzrost wśród pierwszych 10 marek. Jego udział zwiększył się z 4,6 do 18,6%. Trzecią lokatę z wynikiem 990 szt. zajęła Yamaha. Jej sprzedaż wzrosła prawie dokładnie 2 krotnie. Bardzo szybko czołówkę goni Kymco. Zarejestrowane 610 motocykli tej marki przełożyło się na prawie 4 krotny wzrost w skali roku. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek Romet Motors, Junak i Kymco to maszyny o pojemności do 125 cm3.
Podział pojemnościowy
Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. Po maju wynosi już 71,6%. Przed rokiem było to 19,5%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 7 783, czyli ponad 10 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą Romet Motors, Junak i Kymco. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 8,6% do 1 691 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 40,5% do 15,6%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, Harley-Davidson i Yamaha. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 422 tj. więcej o 14 szt.
Typy motocykli
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu Street. Po czterech miesiącach stanowiły one prawie połowę wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 5 333 czyli prawie 4 razy więcej niż przed rokiem. Najwięcej w tym segmencie sprzedał Junak. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+377,6% r/r) są duże skutery. Zarejestrowano ich 2 412, w tym najwięcej (534) Kymco.
Rejestracje motocykli używanych
Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 37,7% więcej niż przed rokiem, czyli 28 628. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 9 709 wobec 2 578 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: Honda (7 639 szt.; +48,5%r/r), Yamaha (6 186; +29,5% r/r) oraz Suzuki (4 684; +18,9% r/r).
Rynek motorowerów
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe, niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek. Od początku roku zarejestrowano 12 252 nowe motorowery, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w maju, czyli 3 603 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu od 2005 roku.
W rankingu marek na czele jest Romet Motors (4 623 szt.; -35,4% r/r), następnie Junak (1 929, -18,4% r/r). Trzeci jest Zipp (1 686 szt., -21,8% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (781, -49% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie Ferro na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 301 szt. tj. o 98%
Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 5 203 (-4,1% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: Peugeot (763, -10,4% r/r), Piaggio (533, -20,6% r/r) oraz Yamaha (469, -21,2% r/r).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeDzięki za opracowanie tabel
OdpowiedzSzkoda że nikt nie podejmuje tematu konieczności zmian legislacyjnych dotyczących motorowerów w szczególności: 1) kwestii uznania je za pojazdy silnikowe (brak obowiązku jazdy po poboczach czy ...
OdpowiedzSuper trend, może będzie mniej osobówek na drogach dzięki temu :)
OdpowiedzJeszcze raz powtarzam i wspomnicie moje słowa, że czkawką się wszystkim odbiją te "wzrosty". Będzie coraz bardziej masowo i anonimowo, aż koniec końców będzie podobnie jak obecnie z samochodami, kiedyś fajna pasja i zajawa, teraz zaczyna sprowadzać się do roli sprzętu agd, a o jakiejkolwiek "solidarności" można tylko pomarzyć. Ja już widzę pierwsze objawy, zdarza się, że ciężko mi znaleźć miejsce do zaparkowania pod pracą, bo niedostępny dla aut kawałek asfaltu na którym parkowały do tej pory dwa, trzy, motocykle, obecnie często zastawiony jest "125kami", których właściciele nawet cześć nie powiedzą, tylko udają, że Cię nie widzą... Trzeba (przypadkowych)ludzi zniechęcać i to na wszystkie możliwe sposoby.
OdpowiedzJesteś socjopatą. Masz problem bo wszyscy teraz mogą jeździć 125cm a Ty chciałeś mieć wyłączność. To tak jakbyś miał pretensje do innych że oddychają. Zgodzie się jedynie z faktem że jest przeludnienie .
OdpowiedzOczywiście że tak. Najlepiej brać przykład z krótkofalarskich leśnych dziadków zajadłych w swoich skostniałych poglądach dla których ktoś, kto sam sobie nie złożył radia, nie zna Morse'a i nie ma kilometrów drutów rozwieszonych miedzy blokami to nie krótkofalowiec. A nie daj boże zapomni co zdanie wtrącać swojego identyfikatora to już pirata ciągną na stos. Z motocyklami też tak zróbmy. Licencje, rodzinne klany, bractwa i wieloletnie obrzędy nad neofitami. Potem małżeństwa i związki tylko ludzi w kaskach, tytuły odpowiadające poziomowi wtajemniczenia, tajemne znaki i rysunki na murach a ukoronowaniem będzie wybór najwyższego Motocyka (w odróżnieniu od kacyka). A wszystkim innym niezarejestrowanym i posiadaczom skuterów nikczemnej pojemności - kij w szprychy !!! ;-)
Odpowiedz