Motocykle w górę, motorowery w dół
Trwa hossa na rynku motocykli o pojemności 125cc. To oczywiście efekt zmian legislacyjnych umożliwiających jazdę takimi maszynami posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Zarówno skutery, jak i motocykle w tej klasie pojemnościowej biją rekordy popularności, choć prawdą jest także to, że wzrost sprzedaży motocykli odbywa się kosztem spadku sprzedaży skuterów, które nowe przepisy uczyniły mocno nieatrakcyjnymi dla wielu kierowców. Jak zmiany na naszym rynku wyglądają w liczbach?
Pojazdy nowe
W kwietniu sprzedaż nowych motocykli osiągnęła kolejny rekord. W kwietniu przybyło 3 564 nowych motocykli. Jest to aż 220% więcej niż przed rokiem. Tymczasem średni kwietniowy wynik w latach 2005-2014 to 1 246 sztuk, czyli 3 razy mniej.
Jednak w czasie gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze wyniki. W kwietniu zarejestrowano ich 3 614, 40,7% mniej niż przed rokiem. Niższy wynik odnotowano ostatnio w 2005 roku.
Łącznie w kwietniu zarejestrowano 7 178 nowych jednośladów, czyli nieznacznie, o 28 sztuk mniej niż w kwietniu 2014. Od początku roku przybyło 16 310 jednośladów, (+1,4% r/r, +221 sztuk).
Pojazdy używane
Używanych jednośladów zarejestrowano w kwietniu br. 9 631 szt., więcej o 27,6% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 8 260 (+38,9% r/r) motocykli oraz 1 371 (-14,2% r/r) motorowerów.
Rynek motocykli
Kwiecień przyniósł rekordowe wyniki rejestracji nowych motocykli. Zarejestrowano ich 3 564, czyli ponad 3 razy więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jest to też absolutny rekord sprzedaży w jakimkolwiek miesiącu w ciągu ostatnich 11 lat (w czasie kiedy PZPM monitoruje rynek). Poprzedni rekord: 2 628 sztuk to wynik z marca tego roku. Kwiecień to zwyczajowo najlepszy miesiąc dla sprzedawców motocykli. Trend ten został jednak złamany w zeszłym roku. Po podpisaniu przez Prezydenta ustawy wprowadzającej zmiany dotyczące uprawnień do prowadzenia 125-tek nastąpiło wzmożone zainteresowanie motocyklami, które przełożyło się na rewelacyjne wyniki lipca i sierpnia, które przebiły rezultat kwietniowy. Nie jest więc pewne czy ten rok nie przyniesie nam kolejnych rekordów sprzedaży.
Od początku roku zarejestrowano 7 661 (+173,7% r/r, +4 862 szt.) nowych motocykli. Jest to o 271 sztuk więcej niż zarejestrowano w całym 2013 roku! Można spokojnie oczekiwać, że ten rok przyniesie jeszcze wiele rekordów jeżeli chodzi o polski rynek motocykli.
W ciągu czterech miesięcy tego roku największą sprzedaż osiągnął Romet Motors, który zarejestrował 1 905 motocykli, czyli prawie 6 razy więcej niż przed rokiem. Pozwoliło mu to na zwiększenie udziału w rynku z 11,5% przed rokiem do 24,9%. Na drugim miejscu jest Junak z 1 407 zarejestrowanymi motocyklami. W porównaniu ze 112 sztukami z zeszłego roku daje mu to ponad 12,5 krotny wzrost sprzedaży. Jego udział zwiększył się z 4 do 18,4%. Trzecią lokatę z wynikiem 692 szt. (+91,2% r/r, +330 szt.) zajęła Yamaha. Spektakularny wzrost sprzedaży zanotowała także będąca na piątym miejscu marka Kymco. 454 zarejestrowane motocykle tej marki przełożyły się na 5,5 krotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek Romet Motors, Junak i Kymco to maszyny o pojemności do 125 cm3. Spośród dziesięciu najlepiej sprzedających się marek tylko Harley-Davidson zanotował spadek rok do roku. 203 zarejestrowane motocykle to o 16 sztuk mniej niż w roku ubiegłym
Klasy pojemnościowe
Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. Po kwietniu udział ten zwiększył się do 70,8%. Po pierwszym kwartale stanowiły one 68% całej sprzedaży. Przed rokiem było to zaledwie 16,4%. Wszystkich zarejestrowanych 125-tek było 5 424, czyli prawie 12 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą Romet Motors, Junak oraz Kymco. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 3,4% do 1 260 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 43,5% do 16,4%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, Harley-Davidson oraz Yamaha, która wyprzedziła Kawasaki.
Segmenty funkcjonalne
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. Po czterech miesiącach stanowiły one 48,3% rynku. Zarejestrowano ich 3 699 czuli 285,7% więcej niż przed rokiem. Najwięcej STREETów sprzedał Junak. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+460% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 1 680, z czego największa część przypada na Kymco. Spadek zanotowano jedynie w kategorii ON/OFF. Jest on jednak minimalny, wynosi 3% co przekłada się na 19 sztuk.
Rynek motocykli używanych
Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 36,6% więcej niż przed rokiem, czyli 21 364. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 6 936 wobec 1 701 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne.
Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (5 704 szt.; +46,4%r/r), Yamaha (4 641; +28,1% r/r) oraz Suzuki (3 537; +17,2% r/r).
Rynek motorowerów
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.
Od początku roku zarejestrowano 8 649 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w kwietniu, czyli 3 614 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu od 2005 roku.
W rankingu marek na czele Romet Motors (3 215 szt.; -36,1% r/r), następnie Junak (1 345, -21% r/r). Trzeci jest ZIPP (1 146 szt., -28% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (574, -40,3% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie Ferro na 8. Miejscu odnotował wzrost rejestracji do 224 szt. tj. o 133,3%
W ciągu czterech pierwszych miesięcy zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 3 602 (-8,0% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: Peugeot (519, -16,2% r/r), Piaggio (358, -26,6% r/r) oraz Yamaha (333, -23,3% r/r).
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeMoże mi ktoś wytłumaczyć różnicę między motocyklem \"sport\" a \"supersport\"?
Odpowiedz