Pierwsze półrocze 2015 w sprzedaży motocykli
Za nami pierwsze pół roku 2015. To oczywiście okres największej sprzedaży motocykli w skali całego roku. Jeśli śledzicie na bieżąco nasze raporty dotyczące rynku jednośladów, z pewnością wiecie, że po zmianie przepisów dotyczących kierujących pojazdami (sierpień 2014) zapanował u nas boom na motocykle.
Liczby i ogromne procentowe przyrosty to nie do końca pełny obraz sytuacji. Co prawda liczba rejestracji motocykli rośnie i to w gigantycznym tempie, ale miażdżąca większość sprzedawanych pojazdów, to maszyny klasy 125. Czy to źle? Oczywiście na droższych i większych motocyklach importerzy i dealerzy mieliby większy zarobek, ale traktujmy klasę 125 jako zaczyn do zwiększenia sprzedaży także w większych klasach pojemnościowych. Nie mamy wątpliwości co do tego, że wielu motocyklistów zaczynających przygodę z dwoma kółkami od 125cc z czasem połknie motocyklowego bakcyla, zdobędzie prawo jazdy kategorii A i zacznie jeździć czymś większym. Ze zwiększonej sprzedaży małych motocykli ciszą się również importerzy części i materiałów eksploatacyjnych do motocykli. Niezależnie czy maszyna jest mała, czy duża – należy ją serwisować i warto się na nią porządnie ubrać.
Niepokojące jest, że spada sprzedaż motorowerów. Na swój sposób jest to naturalne, bowiem wielu dotychczasowych posiadaczy 50-tek, teraz może legalnie jeździć 125-tką o zdecydowanie lepszych osiągach. Martwi jednak, że mała liczba sprzedaży oznacza małą liczbę młodzieży sięgającej po swoje pierwsze dwa kółka. Niestety do takiego rozwoju wypadków z pewnością przyczyniła się również nieudolna zmiana przepisów w sprawie kategorii prawa jazdy AM, o czym zresztą niedawno pisaliśmy. Liczymy na szybkie poprawienie przepisów w tym zakresie.
Nowe jednoślady
Przejdźmy zatem do konkretnych danych. Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym niż w czerwcu 2014 roku. W czasie, gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze rezultaty. W czerwcu zarejestrowano ich 3 661, 32,9% mniej niż przed rokiem. Jest to najniższy wynik czerwca jaki PZPM odnotował odkąd monitoruje rynek, czyli od 2005 roku.
Łącznie w czerwcu zarejestrowano 6 613 nowych jednośladów, czyli o 136 sztuk więcej niż w maju 2014.
Pierwsza połowa roku zamknęła się wynikiem 29 738 rejestracji. Jest to o 2,7% (780 szt.) więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.
Używane jednoślady
Używanych jednośladów zarejestrowano w czerwcu br. 8 873 szt., więcej o 42,3% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 188 (+50,8% r/r) motocykli oraz 1 685 (+14,9% r/r) motorowerów. Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy 42 704 używane jednoślady, więcej o 31,6% niż w pierwszej połowie ub.r. Używanych jednośladów zarejestrowano 1,4 razy więcej niż w tym czasie nowych, przy czym tylko w grupie motocykli relacja ta jest wyższa i wyniosła w pierwszym półroczu br. 2,6.
Rynek motocykli
Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym, niż w czerwcu 2014 roku. Jest to jednak mniej niż w maju, kiedy zarejestrowano 3 212 sztuk. Oznacza, to że mimo bardzo dużych wzrostów i zmiany struktury sprzedaży motocykli, utrzymuje się charakterystyczny sezonowy trend. Podobnie jak w latach 2005-2013 (od kiedy PZPM prowadzi obserwacje), sprzedaż w czerwcu była zawsze mniejsza, niż w maju. Tak jak w poprzednich latach można spodziewać się z miesiąca na miesiąc, stopniowego zmniejszenia sprzedaży tylko, że na zasadniczo wyższym poziomie. Nie można też wykluczyć pewnego nasycenia rynku.
W pierwszej połowie roku zarejestrowano 13 825 (+184% r/r, +8 957 szt.) nowych motocykli. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 18,8 tys. sprzedanych motocykli.
Licząc od początku roku największą sprzedaż osiągnął Romet Motors, który zarejestrował 3 222 motocykli, czyli ponad 4,5 razy więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ma prawie ¼ udziału w rynku. Na drugim miejscu jest Junak z 2 591 zarejestrowanymi motocyklami. Jest to prawie 10 razy więcej niż przed rokiem. Jest to największy wzrost wśród pierwszych 10 marek. Jego udział zwiększył się z 5,3 do 18,7%. Trzecią lokatę z wynikiem 1 248 szt. zajęła Yamaha. Jej sprzedaż wzrosła ponad 2 krotnie. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek Romet Motors i Junak to maszyny o pojemności do 125 cm3.
Klasy pojemnościowe
Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. W pierwszej połowie roku wyniósł on 72,5%. Przed rokiem było to 22,8%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 10 024, czyli ponad 9 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą Romet Motors, Junak i Kymco. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 9,0% do 2 049 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 38,6% do 14,8%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, Harley-Davidson oraz Yamaha. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 532 tj. więcej o 43 szt.
Typy pojazdów
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu Street. W pierwszej połowie roku stanowiły one prawie połowę wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 6 860 czyli ponad 4 razy więcej niż przed rokiem. Najwięcej Streetów sprzedał Junak. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+338% r/r) są duże skutery. Zarejestrowano ich 3 202, w tym najwięcej (665) Kymco.
Rejestracje motocykli używanych
Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 40,1% więcej niż przed rokiem, czyli 35 816. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 12 643 wobec 3 529 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne. W pierwszym półroczu br. wszystkich używanych motocykli sprowadzono 2,6 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych.
Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: Honda (9 457 szt.; +50,6%r/r), Yamaha (7 749; +33% r/r) oraz Suzuki (5 805; +21,8% r/r).
Rynek motorowerów
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.
Od początku roku zarejestrowano 15 913 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w czerwcu, czyli 3 661 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu jaki PZPM zanotował w ciągu 11 lat monitorowania rynku.
W rankingu marek na czele jest Romet Motors (6 007 szt.; -36% r/r), następnie Junak (2 472, -16% r/r). Trzeci jest Zipp (2 373 szt., -14,3% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (929, -58% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie Ferro na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 374 szt. tj. o 80%
Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 888 używanych motorowerów (4 sztuki mniej niż w pierwszej połowie 2014 roku. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: Peugeot (1 001, -8,6% r/r), Piaggio (710, -15,6% r/r) oraz Yamaha (642, -13,9% r/r).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeTo, że nowych motorowerów jest coraz mniej nikogo nie dziwi. Ten trend zapewne się nie zmieni, chyba,że importerzy będą robić promocje lub zmiejszą ceny. Dzisiaj za 50cc płaci się prawie tyle co za...
OdpowiedzMoże promocje zaczną robić WORD-y na kategorię AM.
Odpowiedzkażda kategoria prawa jazdy kosztuje czy AM czy A czy nawet T-na pozostałe kat. promocji też brak i raczej ich nie będzie .
OdpowiedzTo był pewnego rodzaju sarkazm. Do niedawna uprawnienia AM - 10 zł np. w szkole. W WORD-ach ~120 zł. Teraz co najmniej 1000 zł, a od importera i detalisty oczekuje się "zejścia" z ceny żeby pobudzić rynek. Zauważ, że w cenie produktu udział Państwa, jako organizacji mającej monopol rośnie (mam na myśli zysk). I nic się nie dzieje, gdy w tym czasie (można poczytać nawet na ścigaczu w komentarzach) "jedzie" się po tych kapitalistach- importerach, dealerach, że tacy zachłanni.
OdpowiedzTo, że nowych motorowerów jest coraz mniej nikogo nie dziwi. Ten trend zapewne się nie zmieni, chyba,że importerzy będą robić promocje lub zmiejszą ceny. Dzisiaj za 50cc płaci się prawie tyle co za...
Odpowiedz