tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pierwsze półrocze 2015 w sprzedaży motocykli
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pierwsze półrocze 2015 w sprzedaży motocykli

Autor: Lovtza 2015.07.08, 14:48 5 Drukuj

Za nami pierwsze pół roku 2015. To oczywiście okres największej sprzedaży motocykli w skali całego roku. Jeśli śledzicie na bieżąco nasze raporty dotyczące rynku jednośladów, z pewnością wiecie, że po zmianie przepisów dotyczących kierujących pojazdami (sierpień 2014) zapanował u nas boom na motocykle.

Liczby i ogromne procentowe przyrosty to nie do końca pełny obraz sytuacji. Co prawda liczba rejestracji motocykli rośnie i to w gigantycznym tempie, ale miażdżąca większość sprzedawanych pojazdów, to maszyny klasy 125. Czy to źle? Oczywiście na droższych i większych motocyklach importerzy i dealerzy mieliby większy zarobek, ale traktujmy klasę 125 jako zaczyn do zwiększenia sprzedaży także w większych klasach pojemnościowych. Nie mamy wątpliwości co do tego, że wielu motocyklistów zaczynających przygodę z dwoma kółkami od 125cc z czasem połknie motocyklowego bakcyla, zdobędzie prawo jazdy kategorii A i zacznie jeździć czymś większym. Ze zwiększonej sprzedaży małych motocykli ciszą się również importerzy części i materiałów eksploatacyjnych do motocykli. Niezależnie czy maszyna jest mała, czy duża – należy ją serwisować i warto się na nią porządnie ubrać. 

Niepokojące jest, że spada sprzedaż motorowerów. Na swój sposób jest to naturalne, bowiem wielu dotychczasowych posiadaczy 50-tek, teraz może legalnie jeździć 125-tką o zdecydowanie lepszych osiągach. Martwi jednak, że mała liczba sprzedaży oznacza małą liczbę młodzieży sięgającej po swoje pierwsze dwa kółka. Niestety do takiego rozwoju wypadków z pewnością przyczyniła się również nieudolna zmiana przepisów w sprawie kategorii prawa jazdy AM, o czym zresztą niedawno pisaliśmy. Liczymy na szybkie poprawienie przepisów w tym zakresie.

Nowe jednoślady

Przejdźmy zatem do konkretnych danych. Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym niż w czerwcu 2014 roku. W czasie, gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze rezultaty. W czerwcu zarejestrowano ich 3 661, 32,9% mniej niż przed rokiem. Jest to najniższy wynik czerwca jaki PZPM odnotował odkąd monitoruje rynek, czyli od 2005 roku.

Łącznie w czerwcu zarejestrowano 6 613 nowych jednośladów, czyli o 136 sztuk więcej niż w maju 2014.

Pierwsza połowa roku zamknęła się wynikiem 29 738 rejestracji. Jest to o 2,7% (780 szt.) więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.

Używane jednoślady

Używanych jednośladów zarejestrowano w czerwcu br. 8 873 szt., więcej o 42,3% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 188 (+50,8% r/r) motocykli oraz 1 685 (+14,9% r/r) motorowerów. Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy 42 704 używane jednoślady, więcej o 31,6% niż w pierwszej połowie ub.r. Używanych jednośladów zarejestrowano 1,4 razy więcej  niż w tym czasie nowych, przy czym tylko w grupie motocykli relacja ta jest wyższa i wyniosła w pierwszym półroczu br. 2,6.

Rynek motocykli

Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym, niż w czerwcu 2014 roku. Jest to jednak mniej niż w maju, kiedy zarejestrowano 3 212 sztuk. Oznacza, to że mimo bardzo dużych wzrostów i zmiany struktury sprzedaży motocykli, utrzymuje się charakterystyczny sezonowy trend. Podobnie jak w latach 2005-2013 (od kiedy PZPM prowadzi obserwacje), sprzedaż w czerwcu była zawsze mniejsza, niż w maju. Tak jak w poprzednich latach można spodziewać się z miesiąca na miesiąc, stopniowego zmniejszenia sprzedaży tylko, że na zasadniczo wyższym poziomie. Nie można też wykluczyć pewnego nasycenia rynku.

Sprzedaz nowych motocykli w czerwcu

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 13 825 (+184% r/r, +8 957 szt.) nowych motocykli. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 18,8 tys. sprzedanych motocykli.

Licząc od początku roku największą sprzedaż osiągnął Romet Motors, który zarejestrował 3 222 motocykli, czyli ponad 4,5 razy więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ma prawie ¼ udziału w rynku. Na drugim miejscu jest Junak z 2 591 zarejestrowanymi motocyklami. Jest to prawie 10 razy więcej niż przed rokiem. Jest to największy wzrost wśród pierwszych 10 marek. Jego udział zwiększył się z 5,3 do 18,7%. Trzecią lokatę z wynikiem 1 248 szt. zajęła Yamaha. Jej sprzedaż wzrosła ponad 2 krotnie. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek Romet Motors i Junak to maszyny o pojemności do 125 cm3.

Klasy pojemnościowe

Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. W pierwszej połowie roku wyniósł on 72,5%. Przed rokiem było to 22,8%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 10 024, czyli ponad 9 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą Romet Motors, Junak i Kymco. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 9,0% do 2 049 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 38,6% do 14,8%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to:  BMW, Harley-Davidson oraz Yamaha. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 532 tj. więcej o 43 szt.

Pierwsze rejestracje nowych motocykli wg pojemnosci

Typy pojazdów

W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu Street. W pierwszej połowie roku stanowiły one prawie połowę wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 6 860 czyli ponad 4 razy więcej niż przed rokiem. Najwięcej Streetów sprzedał Junak. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+338% r/r) są duże skutery. Zarejestrowano ich 3 202, w tym najwięcej (665) Kymco.

Pierwsze rejestracje nowych motocykli wg segmentow

Rejestracje motocykli używanych

Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 40,1% więcej niż przed rokiem, czyli 35 816. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 12 643 wobec 3 529 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne. W pierwszym półroczu br. wszystkich używanych motocykli sprowadzono 2,6 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych.

Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: Honda (9 457 szt.; +50,6%r/r), Yamaha (7 749; +33% r/r) oraz Suzuki (5 805; +21,8% r/r).

Rynek motorowerów

W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.

Od początku roku zarejestrowano 15 913 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w czerwcu, czyli 3 661 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu jaki PZPM zanotował w ciągu 11 lat monitorowania rynku.

Sprzedaz motorowerow w czerwcu

W rankingu marek na czele jest Romet Motors (6 007 szt.; -36% r/r), następnie Junak (2 472, -16% r/r). Trzeci jest Zipp (2 373 szt., -14,3% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (929, -58% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie Ferro na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 374 szt. tj. o 80%

Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 888 używanych motorowerów (4 sztuki mniej niż w pierwszej połowie 2014 roku. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: Peugeot (1 001, -8,6% r/r), Piaggio (710, -15,6% r/r) oraz Yamaha (642, -13,9% r/r).

Motocykle

Nowe motocykle ranking marek

Nowe motocykle ranking marek wg dcc

Nowe motocykle ranking marek wg segmentow

Motorowery

Nowe motorowery ranking marek

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce

Pierwsze rejestracje nowych i uzywanych jednosladow w polsce

struktura pierwszych rejestracji

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę