Rynek motocykli rośnie w Polsce jak na drożdżach
W drugiej połowie ubiegłego roku zastanawialiśmy się, czy szturm na salony i hossa wywołana zmianami legislacyjnymi utrzyma się zimą i na początku sezonu 2015. Zainteresowanie małymi pojazdami nie tylko utrzymało się, ale w pierwszym kwartale tego roku pobiło wszelkie dotychczasowe rekordy. Te firmy, które mają w swojej ofercie skutery i motocykle klasy 125 mają dziś pełne ręce roboty. Pozostaje mieć nadzieję, że ten boom z czasem rozkręci obroty w pozostałych segmentach rynku motocyklowego.
Nowe jednoślady
W marcu zarejestrowano 5 583 jednoślady, czyli 2,7% (+149 szt.) więcej niż przed rokiem. W ostatnim miesiącu w salonach motocykli wystąpił wzmożony ruch, ale brakowało go u sprzedawców motorowerów. W związku z tym, chociaż w całej grupie dwukołowych pojazdów liczba rejestracji jest podobna do ubiegłorocznej, to nastąpiła istotna zmiana w ich strukturze. W marcu br. motorowery stanowiły tylko 53% wobec 82% przed rokiem. Równoważne miejsce zyskały motocykle i zburzyły utrzymywane od lat relacje w całej grupie. W ostatnim miesiącu wystąpił skokowy wzrost popytu na nie, w ślad za ubiegłorocznymi zmianami przepisów i pociągnął 2,7 krotny wzrost sprzedaży. Towarzyszył temu kontynuowany spadek zainteresowania motorowerami.
W pierwszym kwartale zarejestrowano razem 9 132 nowe jednoślady. Jest to o 248 (+2,8%) więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.
Używane jednoślady
Używanych jednośladów zarejestrowano w marcu br. 8 626 szt., więcej o 26,1% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 461 (+35,5% r/r) motocykli oraz 1 165 (-12,7% r/r) motorowerów.
Rynek motocykli
2 628 zarejestrowanych nowych motocykli w marcu, to najlepszy rezultat miesięczny osiągnięty od 2005, od kiedy PZPM monitoruje rynek. Przełożyło się to na 166,8% wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Drugi najlepszy wynik miesięczny, to 1 622 motocykle zarejestrowane w kwietniu 2008, czyli ponad 1 000 sztuk mniej.
Tak wysokie rezultaty, to oczywiście efekt zmian legislacyjnych dotyczących uprawnień do prowadzenia 125-tek. Dzięki nim w każdym miesiącu, od sierpnia 2014, widzimy co najmniej 100% wzrosty rejestracji w stosunku do roku poprzedniego.
W pierwszym kwartale zarejestrowano 4 097 (+143,1% r/r, +2 412 szt.) nowych motocykli. W poprzednich trzech latach na osiągnięcie takiego wyniku potrzeba było ponad pięć miesięcy. Można spokojnie oczekiwać, że ten rok przyniesie jeszcze wiele rekordów jeżeli chodzi o polski rynek motocykli.
W pierwszym kwartale największą sprzedaż osiągnął ROMET MOTORS, który zarejestrował 1 097 motocykli. Jest to ponad 5 razy więcej niż przed rokiem. Daje jej to ponad 1/4 udziału w rynku. Na drugim miejscu JUNAK. W pierwszym kwartale ubiegłego roku zarejestrowano 63 motocykle tej marki. W tym roku są to już 682 sztuki, czyli prawie 10 razy więcej. Wynik ten przekłada się na 1/6 udziału w rynku. Trzecią lokatę z wynikiem 380 szt. (+83,6% r/r, +173 szt.) zajęła YAMAHA. Spektakularny wzrost sprzedaży zanotowała także będąca na piątym miejscu marka KYMCO. 246 zarejestrowanych motocykli tej marki przełożyło się na 4,5 krotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek ROMET MOTORS, JUNAK i KYMCO to maszyny o pojemności do 125 cm3.
Pojemności silników
Bardzo duży wzrost sprzedaży 125-tek przełożył się na udział tych motocykli w rynku. W pierwszym kwartale stanowiły one aż 68% całej sprzedaży. Przed rokiem było to 16,1%. Prym wiodą tutaj, podobnie jak przed rokiem, ROMET MOTORS, JUNAK oraz KYMCO. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zarejestrowano dokładnie tyle samo sztuk co przed rokiem: 768. W ubiegłym roku stanowiło to prawie 50% rynku. W tym roku daje im to tylko 18,7% udziału. Kolejność marek nie zmieniła się: BMW, HARLEY-DAVIDSON oraz KAWASAKI. W pozostałych kategoriach pojemności silników, nastąpiły spadki.
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET (NAKED). W pierwszym kwartale stanowiły one 48% rynku. Zarejestrowano ich 1 966 czuli 2,5x więcej niż przed rokiem. Na pierwszym miejscu znajduje się JUNAK. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+430% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 884, z czego największa część przypada na KYMCO. Zwiększoną popularnością cieszą się także CHOPPERY i CRUISRY. W tym segmencie zarejestrowano 465 maszyn, czyli 87,5% więcej niż przed rokiem, a prawie połowa tej liczby to motocykle z logo ROMET MOTORS.
Na naszych drogach przybywa także co raz więcej motocykli używanych. W pierwszym kwartale zarejestrowano ich o 1/3 więcej niż przed rokiem, czyli 13 104. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 4 034 wobec 1 003 przed rokiem. Jednak motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty.
Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (3 558 szt.; +46,9%r/r), YAMAHA (2 898; +28,2% r/r) oraz SUZUKI (2 128; +14,6% r/r).
Rynek motorowerów
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele większe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek. Od początku roku zarejestrowano 2 955 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik marcowy jest najsłabszy od 2007 roku.
W rankingu marek na czele ROMET MOTORS (1 810 szt.; -32,1% r/r), następnie JUNAK (772, -10,5% r/r). Trzeci jest ZIPP (613 szt., -33,8% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (330, -23,1% r/r).
W ciągu trzech pierwszych miesięcy zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 2 231 (-3,8% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: PEUGEOT (296., -21,5% r/r), PIAGGIO (230, -15,1% r/r) oraz YAMAHA (225, -14,8% r/r).
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarzeza to oferta 125-500ccm pustki, a jeśli coś jest to w ofercie do ściągnięcia na indywidualne zamówienie, czasem się trafia w salonach jedna sztuka, ale to przypomina szukanie złota w strumyku.
OdpowiedzCzy u Was ktoś w ogóle czyta to co napisze?? Nie wstyd wam robić błędy ortograficzne i literówki? W końcu publikujecie ten portal do szerokiej grupy odbiorców. Każdy Wasz artykuł jest taki sam - ...
OdpowiedzW pierwszym kwartale największą sprzedaż osiągnął ROMET MOTORS, który zarejestrował 1 097 motocykli. Jest to ponad 5 razy więcej niż przed rokiem. Daje jej to ponad 1/4 udziału w rynku. Na drugim ...
OdpowiedzProsto napisane krótko i na temat, a nie bełkot z którego nic nie wynika. Dzięki ona
OdpowiedzWiadomo, że jak ktoś nie ma kat. "A" i może jeździć 125 zamiast 50 za prawie te same pieniądze to wybór jest oczywisty. A że największy wzrost ma Romet..., no cóż, wszystko kwestia ceny. Wiadomo, że za jedną np. Yamahe można kupić 4 Romety.
OdpowiedzTroche to wychwalanie rynku "motocyklowego " naciagane.Dobrze wszyscy wiedza ze gdyby nie 125 -tki rynek by wygladal podobnie jak rok temu.Wiadomo ze 125-tki odenraly rynek motorrowerow i gdyby ...
OdpowiedzBedzie jak w azji - maly litraz i unijne wysokie bezpieczenstwo oraz ekologia (pojemnosci ponizej 200, szesc abs-ow, dwie kontrole trakcji i system start-stop w kazdym pojezdzie a opony z odpadow ...
OdpowiedzGeneralnie sami malkontenci. Spada - źle, rośnie, też źle. Sto w miejscu - jeszcze gorzej. Sprzedają się tanie - źle bo to jakaś biedota i jacyś listonosze. Sprzedają się drogie - też źle bo to ...
OdpowiedzJa jestem optymistą - uważam, że przegonimy Japonię.
Odpowiedz