Trzy kwartały 2015 w sprzedaży motocykli - raport
Za nami trzy pierwsze kwartały sezonu 2015. Oznacza to, że mamy sporo informacji pozwalających na ocenę sytuacji na polskim rynku motocykli i motorowerów. A na naszym rynku dochodzi właśnie do istotnej zmiany w rodzaju nabywanych pojazdów. Do łask wróciły małe motocykle, które dzięki nowelizacji przepisów o kierujących pojazdami umożliwiły jazdę na dwóch kółkach także posiadaczom samochodowego prawa jazdy kategorii B. blisko 4-krotny wzrost w tym segmencie mówi sam za siebie. Nieźle sprzedają się także duże i drogie motocykle, czego ilustracją są chociażby dobre wyniki takich marek jak BMW, Harley-Davidson. Nowe modele sportowych motocykli (S1000RR, YZF-R1) podbiły także wyniki w tym segmencie. Tradycyjnie dobrze sprzedają się motocykle turystyczne, nakedy i pojazdy mniej lub bardziej użytkowe. Znacząco spada jednak sprzedaż motorowerów. Jak to wygląda na konkretnych liczbach?
Nowe jednoślady we wrześniu
Jak już was informowaliśmy we wrześniu zarejestrowano 3 654 nowe jednoślady. Jest to o 3,2% mniej niż przed rokiem (-119 szt.). Rezultat motorowerów w tym czasie był słabszy od ubiegłorocznego o 27,4% ( -788 szt.) i wyniósł 2 090 szt. Motocykle, których zarejestrowano 1 564, czyli o ¾ więcej niż we wrześniu przed rokiem (+74,7%; +669szt.), nie zdołały przezwyciężyć w ostatnim miesiącu spadku w całej grupie jednośladów. Siłą napędową tego wzrostu motocykli była sprzedaż 125-tek, których przybyło ponad dwukrotnie więcej niż we wrześniu ub.r. Po trzech kwartałach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 45 408. Poziom jest niższy o 0,5% niż w tym samym czasie 2014r. (-245 sztuki).
Używane jednoślady we wrześniu
Używanych jednośladów zarejestrowano we wrześniu 4 809. Jest to wynik właściwie taki sam, jak we wrześniu ub.r. (+18szt. +0,4%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 63 005, czyli o 25,4% więcej niż w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2014 (+12 756 szt.).
Motocykle
Sezon na sprzedaż motocykli bardzo się wydłużył - we wrześniu zarejestrowano 1 564 nowe motocykle. Pierwszy miesiąc jesieni nie przyniósł od kiedy PZPM obserwuje ten rynek (od 2005r), tak wielu rejestracji. Jest to wynik wyższy o 74,7% (669 szt.) niż przed rokiem i zgodnie z sezonowym trendem niższy niż w sierpniu br. o blisko jedną trzecią (-28%; -608). Jest on zarazem wyższy od najlepszego miesiąca roku ubiegłego i porównywalny z najlepszymi miesiącami rekordowego dotychczas 2008r. (kwiecień – 1622 i czerwiec 1552szt.).
Od stycznia do września zarejestrowano 20 429 maszyn, blisko 2,5 razy więcej (+12 115 szt. +145,7%) niż w analogicznym okresie 2014 roku. Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje Romet (4 572 szt., +206,8% r/r). Skupia ona 22,4% rynku, o 4,5 pkt. procentowego więcej niż przed rokiem. Następny jest Junak (3 825 szt., +561,7%), który w tym czasie zwiększył swoją sprzedaż blisko siedmiokrotnie (6,9 razy). Jego udział w rynku wynosi 18,7%. Trzecią pozycję z wynikiem 1 806 szt. (+64% r/r, +705 szt.) zajmuje Yamaha. Wypracowała 8,8% udział w rynku.
Pojemności silnika
W bieżącym roku, dzięki zmianom legislacyjnym dotyczącym uprawnień do prowadzenia 125-tek, sprzedaż motocykli weszła na zupełnie nowy poziom, znacznie przewyższający obserwowany do tej pory. Tylko we wrześniu zarejestrowano 1 167 nowych maszyn z silnikami do 125cm3. Ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 15 139. Jest to prawie pięć razy więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+387,7%). Ich udział w całym rynku urósł do ponad 74% z 37,3%. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 56% udziału w grupie i Maxi Scootery – 29,4%. Najpopularniejsze marki to: Romet (4 312 szt.), Junak (3 772) oraz Zipp (1 033). Lekkie motocykle wyprzedzają w klasyfikacji, dominujące jeszcze dwa lata wcześniej, motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Maszyn największych zarejestrowano do września 2 850 co stanowi prawie 14% całego rynku. Ich udział zmalał o ponad 16 pkt. proc. mimo, że cała klasa odnotowała wzrost liczby rejestracji o 13,8%. Najwięcej zarejestrowano BMW - 968 szt. od początku roku. Jest to więcej o 125 szt. (+14,8%) niż w ciągu trzech kwartałów ub.r. Ponad połowę mniej ma kolejny na liście Harley-Davidson – 463 szt. (+9,2%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazała trzecia Yamaha (350 szt.; +35,7%)
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, minimalnie zmniejszyły wolumen do 1 127szt. (-20 sztuk). Po trzech kwartałach roku zajmują 5,5% rynku, podczas gdy przed rokiem 13,8%. Na czele w tej klasie znajduje się Yamaha, która zarejestrowała 360 motocykli, 3 sztuki więcej niż przed rokiem. Kolejne Suzuki i Honda dostarczyły 210 i 205 szt., przy czym Suzuki zyskało 10,5% w skali roku, a Honda straciła 28%.
Segmenty funkcjonalne
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu Street. Stanowią one 50,2% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat po dziewięciu miesiącach wyniósł 10 254 szt. (+222,2% r/r, +7 071 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają Junaka (3 373 szt.), który zanotował ogromny, ponad sześciokrotny wzrost sprzedaży a wraz z nim zwiększenie udziału w segmencie z 16 do 33%. Junak wyprzedza pierwszego przed rokiem Romet Motors (2 668 szt. +263,5%), którego udział w segmencie wynosi 26% wobec 23 przed rokiem. W dużym dystansie, trzecia jest Yamaha (836 szt.; +57,4%). W rankingu segmentów na drugiej pozycji są Maxi Skutery (4 805 szt., +194,6% r/r). Ich udział w rynku w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem, zwiększył się o prawie 4 pkt. proc. do 23,5%. Lidera w tej grupie – markę Kymco (921 szt. +117,2%), gonią Romet Motors (878 szt; +269%) oraz Yamaha (703;+108%). Motocykle typu Chopper&Cruiser zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 2 324szt. (+113,8%) co daje im 11,4% udziału w rynku, 1,7 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. W grupie tej na pierwszym miejscu znajduje się Romet (991;+110,4%) (42,6% udz.) pozostawiając daleko w tyle drugiego Zippa (235szt.; 10%udz.) oraz trzeciego Junaka (228szt.; 9,8%udz.).
Rejestracje motocykli używanych.
Podobnie jak w rejestracjach nowych motocykli znacznie wzrosła liczba używanych. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 51 841 wszystkich używanych motocykli sprowadzonych zza granicy. Jest to o 31,5% więcej niż ubiegłym roku (+12 421 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: Honda (13 588 szt.), Yamaha (11 289) oraz Suzuki(8 177). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.
MOTOROWERY
We wrześniu zarejestrowano 2 090 nowych motorowerów, czyli -27,4% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 24 979. Oznacza to spadek o 33,1% r/r (- 12 360 szt.). Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już siódmy rok, tendencję spadkową.
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą Romet (9 253 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-35% r/r) to ciągle ma wysoki 37% udział w rynku. Jego wynik jest ponad dwa razy lepszy niż drugiego Zippa, który jako jedna z dwóch marek z pierwszej dziesiątki zanotował wzrost rejestracji (4 224, +2%). Trzeci jest Junak (3 957 szt., -12,7%). Za podium znajduje się Toros (1 162, -71,6%). Sprzedaż tych czterech marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów.
W okresie od stycznia do września 2015r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 11 164 motorowerów używanych. Jest to więcej o 3% i 335 sztuki niż w tym samym okresie 2014 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 665 szt., -2,7% r/r), Piaggio (1 255, -2,9%), Yamaha (1 022,
-12,1%).
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze