Yamaha zwiêksza zyski
W roku 2014 Yamaha Motor Corp. zanotowała 5,3% wzrostu w przychodach ze sprzedaży motocykli i to pomimo faktu sprzedania 3,4% mniejszej ilości motocykli w zestawieniu z 2013.
Zgodnie z raportem finansowym za rok 2014 ogłoszonym przez Yamahę, sprzedaż motocykli sięgnęła 5,8 miliona motocykli, co stanowi liczbę o 210 000 sztuk mniejszą niż w roku 2013. Biorąc pod uwagę to co dzieje się na rynku amerykańskim i europejskim łatwo wywnioskować z tych liczb, gdzie są najważniejsze rynki zbytu dla Yamahy. To oczywiście azjatyckie i południowoamerykańskie rynki wschodzące. Niemniej jednak to właśnie tam Yamaha zanotowała największe spadki sprzedaży, podczas gdy Japończycy lepiej radzili sobie na tradycyjnych rynkach rozwiniętych. Tutaj koncern z Iwata sprzedał o 13% więcej dużych motocykli o wysokich osiągach (i cenach), dzięki czemu mimo nieco niższej całościowo sprzedaży, przychody firmy są wyższe.
A jak to wyglądało na konkretnych liczbach? Klienci w Azji kupili 5,39 miliona motocykli w roku 2014, podczas gdy w roku 2013 liczba ta wynosiła 5,65 miliona. Na swoich tradycyjnych rynkach, czyli w Japonii, USA i Europie Yamaha sprzedała 414 000 motocykli, podczas gdy w 2013 roku było to 370 000 maszyn.
Pomimo spadku ilości sprzedanych sztuk, Yamaha nie ma wielkich powodów do zmartwień, ponieważ sprzedaż wyrażana w kwotach wzrosła do 977,6 miliardów jenów (tj. 8,22 miliarda USD) z 938,2 miliardów w roku 2013. Na bogatych rynkach rozwiniętych Yamaha zanotowała wzrost sprzedaży o blisko 22% osiągając 215,4 miliarda jenów (1,8 miliarda USD). Rzecz jasna wzrosty te były możliwe dzięki wprowadzeniu do oferty nowych produktów, szczególnie bardzo popularnych modeli MT-09 i MT-07.
W Ameryce Północnej na motocykle Yamahy zdecydowało się 79000 klientów w roku 2014, co stanowi wzrost o 3000 w zestawieniu z poprzednim sezonem. W Europie wyniki są jeszcze lepsze. Yamaha podwyższyła w ubiegłym roku sprzedaż ze 162 tysięcy do 191 tysięcy sztuk motocykli. W Japonii w roku 2014 sprzedało się aż 123 tysiące motocykli z trzema kamertonami na baku, co stanowi wzrost o 14 tysięcy sztuk w zestawieniu z rokiem 2013.
W sumie rok 2014 zakończył się dla koncernu z Iwata zyskiem netto na poziomie 68,5 miliarda jenów, co stanowi wyraźnie lepszy wynik, niż w sezonie 2014, gdy zysk wynosił 44,1 miliarda jenów. W planach na przyszłość Yamaha oczywiście ma dalsze wzrosty. Japończycy w roku 2012 zapowiedzieli ekspansję w wielu segmentach rynku motocyklowego i rozbudowę linii modelowej, co zresztą widać wyraźnie w ostatnich działaniach koncernu. Plan na rok 2015 to sprzedaż 6,28 miliona motocykli, w tym 440 000 na rynkach wschodzących. Firma zakłada również zwiększenie sprzedaży netto do 1,11 biliona jenów, w tym 240 miliardów jenów z rynków rozwiniętych.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze