Motocykle dla wysokich - obalamy mity
„Motocykle dla wysokich, czy to w ogóle jest takie coś?” – chciałoby się zapytać parafrazują życiowe rozważania z kultowego „Misia”. Pytanie przy tym jest szalenie zasadne, bo temat motocykli dla niskich i dla wysokich to jedno z najpopularniejszych zagadnień wałkowanych na forach dyskusyjnych i w komentarzach do artykułów.
Nie jest żadną tajemnicą, że materiał ten postanowiliśmy przygotować w nawiązaniu do szeroko komentowanego artykułu traktującego o motocyklach dla niskich. Mieliśmy także przygotowaną koncepcję i założenia tej publikacji… ale wszystko „popsuła” nam Kihoko Kaita, która jest szefem projektów w Hondzie i zajmuje się rozwojem nowych motocykli. Rozmowę tą mieliśmy okazję przeprowadzić przy okazji prezentacji nowej Hondy Crosstourer, w pracę nad którą zaangażowana była Kihoko. To właśnie dzięki jej pomocy udało się nam rozprawić z kilkoma mitami dotyczącymi doboru motocykla w zależności od posiadanego wzrostu. Oto co udało się nam ustalić.
Ścigacz.pl: No dobrze, to jak właściwie projektujecie te motocykle w odniesieniu do wzrostu przyszłego kierowcy motocykla?
K. Kaita: Motocykle nie są projektowane pod kątem tego, jak wysoki kierowca będzie na nich jeździł. Nie ma w przypadku projektowania motocykli podziału na motocykle dla niskich i dla wysokich. Motocykle projektuje się przede wszystkim pod kątem ich zastosowania. To znaczy, że niektóre z nich siłą rzeczy będą mniejsze, a niektóre większe. Maszyny enduro, albo takie jak Crosstourer muszą mieć większy prześwit i skok zawieszeń, dlatego mają wysoko siodło i dlatego też najlepiej będą się czuli na nich wyżsi kierowcy. Niski kierowca potrzebuje przecież w terenie tej samej sprawności maszyny, co kierowca wysoki. Na torze wyścigowym kierowca musi mieć możliwość tak samo dobrej kontroli nad motocyklem, niezależnie od jego pojemności i wielkości, przez co pozycja na wszystkich motocyklach wyścigowych jest bardzo podobna. Tak samo jest z komfortem, zatem istotna jest także kwestia ergonomii i oczekiwań kierowcy, bo wyżsi kierowcy także chcą jeździć mniejszymi pojemnościowo motocyklami i musi być im na nich wygodnie. Projektując motocykle musimy brać pod uwagę także kwestie techniczne i osiągi. Motocykle o wyższej pojemności mają większe silniki, zazwyczaj mają także większą moc. Wymaga to zastosowania mocniejszej konstrukcji, odpowiednich zawieszeń, większego rozstawu osi, itd. To dlatego VFR1200F jest dużo większa od CBF125. Nie dlatego że to motocykl adresowany do większego kierowcy. CBR1000RR wygląda na dużo większą od CBR250R, ale ten sam kierowca powinien dać sobie radę na obu tych motocyklach.
Ścigacz.pl: Czyli uproszczając - to nie jest tak, że 600-tki są dla małych, a 1000-ce dla wyższych?
K. Kaita: Oczywiście że nie. Proszę pamiętać o tym, że rozmiar statystycznego człowieka jest podobny na całym świecie i nie istnieją żadne powody dla których ten człowiek powinien mieć ograniczenia w wyborze motocykla. Wystarczy zresztą przyjrzeć się danym technicznym poszczególnych modeli. Okaże się, że ich wymiary w poszczególnych kategoriach motocykli są do siebie bardzo zbliżone.
Ścigacz.pl: No dobrze, ale co w takim razie z młodzieżą? Czy nawet motocykle typu 125-250cc pomieszczą dużego kierowcę?
K. Kaita: W większości krajów młodzi motocykliści mogą rozpocząć przygodę z motocyklami w wieku 16 do 18 lat. Na tym etapie życia człowiek ma już w pełni ukształtowaną budowę ciała i najczęściej jego wzrost jest już zakończony. Poza tym w wielu przypadkach 125-tki wykorzystywane są często przez starszych kierowców z wieloletnim stażem jako tanie i praktyczne pojazdy do poruszania się po mieście. Im też musi być na nich wygodnie. Nie można więc określać motocykli klasy 125 jako niepełnowymiarowych.
Ścigacz.pl: Skąd zatem tak powszechne przekonanie że skoro jesteś niski, to kupujesz mniejszy motocykl, a skoro jesteś wysoki, to kupujesz duży? I mam tutaj na myśli wybór motocykla w obrębie jednej grupy maszyn, np. sportowych. „Kupiłem litra, bo na 600cc wyglądam jak na psie” to wręcz klasyka gatunku na polskich forach motocyklowych. Przyjęło się też, że np. dziewczyny jeżdżą teoretycznie mniejszymi 600, a ich chłopaki dosiadając teoretycznie większych 1000.
K. Kaito: Trudno mi powiedzieć czemu tak się dzieje. Na pewno nie ma to związku z wymiarami motocykli. Czasem jest tak, że mniejsze pojemnościowo motocykle mają wyżej ulokowane siodło niż te o większej pojemności.
Scigacz.pl: A czy nie masz wrażenia, że tego typu argumentacja, to przede wszystkim wymówka? Takie szukanie na siłę racjonalnej argumentacji, dla nieracjonalnego wyboru jakim jest kupienie bardzo/zbyt szybkiego motocykla? Ja obserwując to co się dzieje w Polsce, często nie mogę oprzeć się takiemu wrażeniu…
K. Kaito: Tak dzieje się na całym świecie. Ludzie chcą mieć jak najszybsze motocykle. Poza tym duże, drogie motocykle, o wysokich mocach to także prestiż i w różnych grupach wyznacznik statusu. Jest takie porównanie, które ciśnie się na usta, ale go nie przytoczę (śmiech). To że potem w wielu przypadkach motocykliści nie są w stanie wykorzystać tej mocy, to zupełnie inna sprawa.
Ścigacz.pl: A czym ty jeździsz?
K. Kaito: W domu mam Hondę Hornet 900. Mam w niej obniżone zawieszenie i niższe siodło, nie mam więc żadnych problemów z panowaniem nad tym motocyklem. Bardzo go lubię.
Dla porządku dodamy, że Kihoko Kaita ma zaledwie 159 cm wzrostu i waży niecałe 50 kg (nie, o wiek nie pytaliśmy). Sprawdziliśmy też to co dowiedzieliśmy się od naszej rozmówczyni. Na tapetę wzięliśmy parametry techniczne z jednej grupy motocykli (sportowe), aby sprawdzić, czy rzeczywiście zachodzi zależność pomiędzy pojemnością a rozmiarami? Oto, co udało się nam ustalić:
Model | CBR125R | CBR250R | CBR600F | CBR600RR | CBR1000RR |
Długość | 1985mm | 2035mm | 2150mm | 2010mm | 2075mm |
Wysokość | 1135mm | 1125mm | 1150mm | 1105mm | 1130mm |
Szerokość | 710mm | 720mm | 740mm | 685mm | 685mm |
Wysokość siodła | 793mm | 784mm | 800mm | 820mm | 820mm |
Rozstaw osi | 1310mm | 1370 mm | 1437mm | 1375mm | 1410mm |
Z zestawienia tych danych jasno wynika, że w obrębie jednej kategorii motocykli praktycznie nie ma związku pomiędzy pojemnością silnika, a wielkością motocykla. CBR600RR ma mniejsze wymiary niż CBR250R, a CBR1000RR jest mniejsza, niż CBR600F. Podobnie wygląda zestawienie u innych producentów. Przeglądając dane techniczne dowiecie się, że teoretycznie mniejsza R6 ma wyżej siodło, niż R1. Sprawiająca wrażenie ogromnego motocykla Hayabusa, która ma aż o 123% większą pojemność, niż GSX-R600 jest większa (dłuższa) od mniejszej siostry zaledwie o 8%.
Producenci motocykli prezentując nowe konstrukcje często posługują się układem trójkąta, który łączy miejsca kontaktu motocyklisty z motocyklem – siodło, podnóżki i kierownicę. Trójkąt ten w przypadku danej kategorii motocykli pozostaje bardzo podobny, niezależnie od pojemności. Jeśli przyjrzeć się tym trójkątom w różnych grupach motocykli odkryjecie, że co do zasady, są one do siebie podobne.
W praktyce oznacza to, że kierując się wyborem gabarytów motocykla warto uwzględnić o wiele więcej czynników, niż tylko pojemność, która jak wynika z tego materiału – jest najmniej istotna. Trzeba także mieć na uwadze, że niektóre motocykle z racji swojej konstrukcji i przeznaczenia (np. offroadowe) są zbyt wysokie dla części kierowców, lub zbyt ciężkie dla osób drobnej budowy ciała (np. duże turystyki). Skoro jednak mówimy o wysokich kierowcach mamy dobrą wiadomość – dryblasy są w o wiele lepszej sytuacji, niż króciaki. Zmieszczą się praktycznie na każdym motocyklu, choć nie ma tutaj gwarancji że miejsca starczy także dla rozbudowanego ego.
Co zatem doradzić komuś, kto nie chce CBR600RR bo wyglądałby na niej jak na psie? Może CBR250R? Przecież jest większa…
Komentarze 45
Pokaż wszystkie komentarzeWitam szukam crossa przy wzroście 193cm i wadze 90kg ktoś ma może jakiś pomysł a i najlepiej żeby to był cross 125 lub 300
OdpowiedzWitam . Potrzebuje pilnie porady mam 196cm 108kg chce kupić Yamaha Fazer FZS 600 ,kolega mi się odradza bo mówi że za mały dla mnie ,dodam że to mój pierwszy motocykl
OdpowiedzWysokim osobom, którym wydaje się, że motocykl jest za mały polecam poprawienie dosiadu i prawidłowe trzymanie nóg na podnóżkach. Mam 190 cm i wydawało mi się, że DUKE 125 jest dla mnie za mały, ...
Odpowiedzwitam a co myślicie o hondzie varadero 1000 mam 192 cm i 115 kg
OdpowiedzHonda Varadero 1000 to naprawdę duże moto, musisz się tam wpasować nie ma innej możliwości :)
OdpowiedzTotalne bzdury. Mam 191 cm i ważę 100kg, nie jestem gruby, a jak siądę na większości moto to wyglądam jak na KOCIE lub KOZIE. Ostatecznie wybrałem sobie Super Tenerę 750. Mam wrażenie że ten ...
Odpowiedzkawa 1400 gtr będzie ok na wzrost 181?
OdpowiedzWitam Jest tak jak piszesz. Poszukuje motocykla dla siebie. Wypatrzyłem BMW F800r tylko nie wiem czy będzie dla mnie OK. Mam 182 cm i 95 kg. Co wy na to?
OdpowiedzMam 197cm wzrostu 96kg wagi. Co polecacie na kat. A2? Czy gs500 będzie odpowiednie?
OdpowiedzMam 2m i 110 kg mam yamahe yzf 1000r thunderace i jest ok tzn już na granicy i jestem z niej bardzo zadowolony na innych wyglądam jak na kozie
OdpowiedzHej mam 185 cm i 90 kg. Właśnie sprzedałem swojego gs'a. W dłuższych wypadach bardzo przeszkadzały mi podkurczone nogi i pochylona pozycja. Nie mam dużego doświadczenia z motocyklami ale w tej klasie poleciłbym bandita albo fazera. Siedzi się na tym już dużo wygodniej. Ja przesiadam się na transalpa.
OdpowiedzPrzed podobnym problemem stanęli kiedyś producenci rowerów, ale im udało się wydedukować, że ludzie różnią się od siebie wzrostem i należy im w związku z tym zaproponować różne rozmiary ram, a ...
OdpowiedzCzytając wywiad z panią K.Kaita odnoszę wrażenie, że pani K.Kaita ma gdzieś problematykę wzrostu szczególnie wysokich kierowców a jest ich obecnie bardzo dużo i problem rośnie. Pani.K.Kaita odpowiadała na zapytania wymijająco tłumacząc się technicznymi bzdetami, że każdy moto jest prawie taki sam bez względu na pojemność. Sądzę, że w ramach oszczędności i lenistwa wszystko klepią w podobnych "małych" wymiarach i tyle. Zresztą pani K.Kaita sama ma 159cm więc jej umysł nie postrzega, że wysocy kierowcy od 190cm w górę potrzebują porządnych dużych maszyn nie dla kurdupli z Azji. Musi minąć 100 lat żeby załapali, że te zmiany już dawno powinny nastąpić. Panowie motocykliści, może trzeba jakąś zbiorową petycję w tej sprawie wysłać do producentów motocykli żeby otworzyć im oczy na problematykę. Czuję że pierwszy producent, który odważy się wprowadzić do swojej oferty "wielkie" maszyny dla dużych chłopców odniesie duży sukces i dopiero wtedy inni pójdą jego śladem.
Odpowiedz