BMW pracuje nad zintegrowanym wahaczem, wykonanym z włókna węglowego
Wahacz z włókna węglowego jako integralna część ramy, wykonanej z tego samego materiału? Ten dziwacznie brzmiący opis może stać się już wkrótce rzeczywistością motocykli BMW.
Wahacz to w motocyklu ta część, która łączy ramę z tylnym kołem. Producenci do jego wykonania stosują najróżniejsze materiały - stal, aluminium, również włókno węglowe. Zawsze jednak wahacz jest przykręcony do ramy motocykla. Inżynierowie z BMW postanowili zakwestionować ten konstrukcyjny dogmat i podjęli się opracowania wahacza będącego integralną częścią ramy.
Pomysł na tę konstrukcję jest bardzo ciekawy - z jednej strony włókno węglowe, z uwagi na swoją nadzwyczajną sztywność i niewielką masę, wykorzystywane jest tam, gdzie oba te kryteria mają znaczenie - oprócz motorsportu także, na przykład w żeglarstwie.
Z drugiej strony pomysł BMW zakłada wykorzystanie pewnej giętkości elementu rama plus wahacz. Byłby on zaprojektowany tak, by uginać się w niewielkim zakresie góra-dół, ale zachowywać maksymalną sztywność w płaszczyźnie poziomej. Efekt ten można osiągnąć, układając warstwy włókien w określony sposób.
Problemem mogą okazać się tutaj dwie rzeczy - przede wszystkim zmęczenie materiału, które dotyczy również włókna węglowego, a także jego kruchość. W praktyce każde uderzenie oznacza gigantyczne ryzyko osłabienia konstrukcji. Całkowita zmiana konstrukcji wahacza oznaczałaby także dla producenta wykonanie wszystkich pomiarów i dostrojeń - zarówno tych drogowych, jak i torowych.
Więcej informacji o motocyklach BMW znajdziesz na https://www.bmw-motorrad.pl/
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeWow! Honda , Aprilia i Ducati stosują je od co najmniej 2 lat w Moto Gp...
OdpowiedzCannondale w rowerach scalpel ma ,rozwiązanie gdzie tylny trójkąt pracuje w płaszczyźnie góra-dół, i sprawdza się fajnie, ale oczywiście nie ma takich przeciążeń ani prędkości, z drugiej strony też jest mało materiału...
OdpowiedzSerio? Nigdy nie słyszałem wczesniej o tym Rozwiązaniu. Chyba wypadłem z obiegu
Odpowiedz