¦wieci i sama diagnozuje uszkodzenia. Yamaha pracuje nad ciekawym patentem
Rama z włókna węglowego może zastąpić w motocyklach Yamahy dotychczas stosowane konstrukcje. W sieci pojawiły się szkice patentowe, które wskazują na takie właśnie rozwiązanie.
Włókno węglowe jest stosowane tam, gdzie istotne jest ograniczenie masy - w świecie motocyklowym wykonuje się z niego głównie akcesoria i fragmenty nadwozia, ale zdarza się, że także felgi i elementy konstrukcyjne. Materiał ten jest dość powszechnie stosowany w jachtach.
Szkice patentowe, ujawnione przez portal morebikes.co.uk wskazują, że nad wykorzystaniem włókien węglowych w konstrukcji motocykli pracuje Yamaha. Na rysunkach widać zarys modelu FJR 1300 z zastosowaną karbonową ramą. Może to oznaczać, że producent planuje zastosowanie nowej technologii w motocyklach sportowo-turystycznych.
Integralną częścią ramy wykonanej z włókien węglowych ma być system detekcji uszkodzeń. Będzie to obwód elektryczny wychwytujący najmniejsze uderzenia. Jeśli takie zostanie zlokalizowane w jakimkolwiek miejscu ramy, sygnał o uszkodzeniu trafi do jednostki centralnej Damage Detection Control Unit (DDCU), a ta poinformuje o problemie kierowcę.
Rozważana jest także możliwość zastosowania fizycznego rozwiązania informującego o problemach z ramą - specjalnych kolorowych włókien, które odsłaniałyby się w miejscach, gdzie doszło do uderzenia. Dodatkowym zabezpieczeniem miałaby być także specjalna farba, która emotowałaby światło w uszkodzonych miejscach.
Tak wiele uwagi zabezpieczeniom Yamaha poświęca z powodu szczególnej cechy konstrukcji w z włókien węglowych - kruchości. Materiał ten jest wytrzymały i sztywny, ale łatwo rozpada się pod wpływem uderzenia.
Więcej o motocyklach Yamaha przeczytasz na stronie https://www.yamaha-motor.eu/pl/pl/
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze