tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha WR450F - kultowe enduro powraca
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha WR450F - kultowe enduro powraca

Autor: Lovtza 2012.02.03, 10:14 11 Drukuj

Jeszcze nie tak dawno Yamaha swoimi modelami WR wyznaczała standardy w świecie enduro. Modele WR426F, a potem WR450F były tym, do czego starała się równać konkurencja. Duża WRka zyskała sobie uznanie za osiągi, przyjazność użytkownikowi, ale także za niezawodność, która w tym segmencie motocykli nie była i nie jest sprawą oczywistą. W ostatnich latach coś się jednak zmieniło. Nie tylko w ofercie Yamahy, ale wszystkich japońskich koncernów. Segment offroadowy, można odnieść wrażenie, traktowany jest przez japońskie koncerny nieco po macoszemu.

Gdy europejscy potentaci offroadowi utrzymali szeroką ofertę modelową, zachowali w produkcji dwusuwy, eksperymentują z nowymi rozwiązaniami, różnymi pojemnościami i cały czas obniżają wagę… japońskie koncerny pozostały przy utartym schemacie 250/450 4T. Nowa WR450F jest tego świetną ilustracją. Nie zmienia to faktu, że nowa Yamaha jest ważnym modelem i ważnym graczem na offroadowym podwórku. Co przyniosło najnowsze wcielenie?

NAS Analytics TAG

Jaki koń jest...

Aparycja nowego motocykla z pewnością będzie się podobała - agresywne linie, drażniący zmysły niebieski kolor, nowocześnie ukształtowane plastiki, rasowa sportowa linia. Poza tym to endurówka jak wiele innych. Tym co wyróżniać ma Yamahę na tle konkurencji jest deklarowana przez producenta zwartość i kompaktowość konstrukcji, która bliższa ma być maszynom klasy 250, niż standardowi spotykanemu w 450-tkach. Czy tak jest w rzeczywistości? Pokażą pierwsze jazdy, choć deklarowana masa startowa na poziomie 123kg nie zapowiada jakiejś wielkiej rewelacji w porównaniu z poprzednim modelem.

Obejście z motocyklem ma być wyjątkowo łatwe. Wtryskowy jednocylindrowiec ma zapewniać niezawodny rozruch. Do dyspozycji kierowcy przygotowano bogaty zestaw wskaźników, który w trybie standardowym oferuje prędkościomierz, licznik przebiegu dziennego, zegar, wskaźnik rezerwy, a w trybie wyścigowym zarządza czasem przejazdu, pokazuje prędkość średnią itd. Dostęp do airboxu nie wymaga żadnych narzędzi, silnik wyposażono w rozrusznik elektryczny, a w odwodzie pozostawiono tradycyjny kopniak. Kierownica w standardzie otrzymała piankową osłonę, wszystkie dźwignie są regulowana, silnik wyposażono w plastikową osłonę. Jako motocykl homologowany 450-tka otrzymała oświetlenie, w tym bajerancką LEDową lampę z tyłu. Bogu dzięki Japończycy nie fotografują swojej maszyny z lusterkami i kierunkowskazami (oczywiście także w komplecie). Yamaha jest gotowa, aby wyruszyć w każdy teren.

Tytanowy piec

Wielu obserwatorów spodziewało się, że w nowej WRce zobaczymy silnik, z przestawionym cylindrem, który tak dobrze sprawdził się w YZ450F. Oczekiwania te były o tyle uprawnione, że to właśnie z najcięższego poligonu jakim jest motocross, sprawdzone rozwiązania z czasem trafiają do motocykli enduro. Yamaha zdecydowała się jednak na inne rozwiązanie i zachowała klasyczny układ jednocylindrówki, głęboko ją modyfikując.

Najważniejszą zmianą jest nowy układ wtryskowy. Zapewnić ma on szybką reakcje na dodanie gazu, płynne oddawanie mocy i szeroki zakres użytecznych obrotów. Przestrojony układ zapłonowy nie tylko zagwarantować ma odpowiedniej jakości iskrę we właściwym momencie, ale także we współpracy z układem wtryskowym zapewnić ma prawidłowe spalanie niezależnie od wysokości nad poziomem morza, temperatury oraz wilgotności. Wzmocnieniu uległ alternator.

Poza tymi nowinkami jednocylindrowiec Yamahy pozostaje klasyką gatunku. Głowica kryje w sobie pięć tytanowych zaworów, układ smarowania z suchą misą olejową zagwarantować ma właściwe smarowanie silnika, nawet jeśli ten niekoniecznie znajduje się w poziomie względem ziemi. Dobór przełożeń w pięciobiegowej skrzyni pochodzącej z YZ450F, pozwala wybrać odpowiedni bieg w każdej sytuacji jaka może spotkać was na szlaku. Powiększeniu i wzmocnieniu poddano chłodnice. Kurację odchudzającą przeszedł także układ wydechowy.

Aby kózka poskakała

Japończycy pozostali przy swoim ulubionym układzie ramy spawanej z aluminiowych odlewanych ciśnieniowo profili. W przeciwieństwie do europejskich kanonów (ramy z rur chromowo-molibdenowych) rozwiązanie to ma swoje zalety i ograniczenia. Rama WRki, wzorowana zresztą na tej z YZ450F jest niesamowicie lekka i zwarta. Z drugiej strony umieszczany wewnątrz niej zbiornik paliwa ma najczęściej ograniczoną pojemność. Miłośnicy ekstremalnego enduro sygnalizują też, że stalowe ramy lepiej znoszą brutalne traktowanie motocykla w skalnym środowisku. Tak, czy inaczej nowa rama poprawić ma centralizacje masy i stabilność motocykla, także dzięki lepszemu rozmieszczeniu poszczególnych podzespołów. Taki dla przykładu akumulator mocowany jest obecnie niżej, a rama pomocnicza jest wytrzymalsza.

Zawieszenie także swoim rodowodem sięga do crossowego YZ. Przedni regulowany dwuobwodowy widelec Kayaba o średnicy rur nośnych 48mm wedle zapewnień producenta zagwarantować ma precyzją pracę, czułość i świetną trakcję. Układ dźwigni zastosowany w tylnym zawieszeniu jest podobny jak ten w YZ. Lekki aluminiowy wahacz współpracuje z centralną jednostką resorująco-tłumiącą Kayaba. Kierowca regulować może tutaj zarówno napięcie wstępne sprężyn, jak też wartości tłumień.

Zastosowane koła są standardem w maszynach enduro. Przednie 21 i tylne 18 calowe obręcze Excel zapewnić mają lekkość i wytrzymałość. W redukcji masy nieresorowanej pomóc mają także faliste tarcze hamulcowe oraz lekkie zaciski z aluminiowymi tłoczkami.

Witamy w Polsce

Jakie przyjęcie czeka nową WRkę na piaskowym Mazowszu, leśnych szklakach Mazur, Bieszczad czy też na kamienistych karkonoskich ścieżkach? Dużo zależy tutaj od samej Yamahy. Motocykl ma w Polsce ugruntowaną bardzo dobrą opinię, zatem o przychylność miłośników enduro nie ma się co martwić.

Pozostaje kwestia ceny, która w przypadku Yamahy nie jest ostatnimi czasy najmocniejszym punktem. KTM swoje EXC-F350 i EXC-F450 ceni na okolice 34-36 tyś zł, podobnie wygląda koszt zakupu Huski TE449. Suzuki RMX 450 to wydatek rzędu 33 tyś zł. W tym towarzystwie mocno namieszać może Honda ze swoją CRF450X, która nie tylko zbiera bardzo dobre oceny, ale dostępna jest za niewiarygodne w czasach wysokiego kursu jena 29 800zł! Tak czy siak trzymamy kciuki za WRkę, motocykl wydaje się być godnym następcą swoich poprzedników, czego nie omieszkamy sprawdzić w teście. Teraz wszystko w rękach księgowych.

Dane techniczne:

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Brodzenie Yamaha WR 450F 2012W rzece Yamaha WR 450 F 2012
NAS Analytics TAG
Na gumie Yamaha WR450F 2012Na szlaku Yamaha WR450F 2012
Strumien Yamaha WR450F 2012Las Yamaha WR450F 2012
Woda Yamaha WR450F 2012Tor Yamaha WR 450F 2012
Yamaha WR450F 2012 enduroYamaha WR 450 F 2012 na gumie
enduro glazy wr450fnawrot w blocie
winkiel offroad WR450Fskok wr 450 f 2012
skok zjazd enduro wr450fwior spod kol wr450f 2012
zejscie na kierownice yamaha wr 2012zeskok WR450f 2012
WR450f w tereniewylam skok yamaha wr 2012
glazy yamaha Wr 450 Fwr450f w wodzie
Yamaha WR450 F 2012Yamaha WR450F 2012 prawa burta
lewy profil WR450F 2012prawy profil WR450F 2012
prawy tyl WR450FYamaha WR450F 2012
Yamaha WR450F 2012 lewy przodYamaha WR450F 2012 lewy tyl
chlodnica wr450fhamulec tylny
kanapa wr 450 f 2012zestaw zegarow kokpit yamaha wr450f
przednie zawieszenie wr450f 2012przednie kolo excel wr450f 2012
zbiornik yamaha)2012tylne zawieszenie wr450 2012
kit sportowy do wr450fprzepustnica wr450f
wnetrzne wr 450 f 2012silnik wr450f 2012
zegary wr 450F 2012-yamahatylna sekcja swiatlo wr450f
rama yamaha wr450flampa yamaha 2012
  
Konkurenci:
ktm exc 450
450 husaberg
Suzuki RMX450Z prawy profil
ktm exc-f 350 2012
husqvarna te449 prawa strona
husaberg fe 390 2010
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor:MXRacer 03/02/2012 16:02

Piêkny sprzet ;)

Odpowiedz
Autor:jaa 03/02/2012 12:16

WR 426 nie 425

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê